Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota med Nokia N8

Produkter
(logga in för att koppla)

AndyK

Aktiv medlem
Jag har fortfarande en N95 som fungerar utmärkt - det är bara snobberi och så skall det vara att gnälla på Symbian. Systemet fungerar riktigt bra och jag skulle aldrig välja någon buggig Ajfön eller Andråjd telefon framför en symbian telefon.

Men alla får tycka som de vill och det är kanske därför det finns så många olika produkter på marknaden - N8 är säkert bra, men fel format och för få knappar diskvalificerar den i min värld - hoppas att de sätter samma kamera i en "riktig" telefon också så köper jag den då min nuvarande är svårt utsliten...
Jag har ju inte upplevt att varken iOS eller Android är speciellt buggiga. Det är väl snarare apparna som kan vara lite buggiga emellanåt, men inte själva operativsystemen. Symbian har jag knappt använt alls, så jag kan inte uttala mig om hur stabilt det är.
 

nonno

Aktiv medlem
I dag har jag haft en "livs levande" N8 i min hand. Det exemplar som jag fick prova fungerade smidigt, inga hängningar eller seghet som jag kunde upptäcka. Jag fick fotografera och jämföra foton tagna med N8, en HTC-mobil och en Iphone av senaste modell och där smiskade N8 de andra modellerna rejält.
Jag gillade N8:s ljudåtergivning, det lät riktigt bra.
Eftersom N8 i stort levereras med det innehåll som jag vill ha, utan att behöva ladda ned en massa appar samt att det blev så bra bilder, har jag nu lagt en ny beställning på den (förra beställningen blev makulerad av någon underlig anledning).
/Nonno
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Fränt Nonno, det låter ju nästan lovande :) när får du din N8 då ?! jag tror jag försöker vänta tills dess du fått den och gett oss en full detaljerad test av den, hur den är, hur den känns, om den segar ihop, osv. :)
Jag står fortfarande och väger just nu mellan Nokia N8 och HTC Desire HD och kan inte bestämma mig än för vad jag ska välja. :(

/ Magnus
 

AndyK

Aktiv medlem
Jag har en HTC Desire och de enda sakerna jag är lite missnöjd med är batteritiden och att kameran inte är top-of-the-line. Men jag kör mest med appen Vignette när jag fotar och då blir bilderna mycket bättre och intressantare med alla funktioner.

HTC Desire HD lär inte vara sämre, och vad jag har hört så ska kameran vara uppgraderad. Men jag tror inte att den kommer att vara i klass med Nokia N8.
 

Clevinger

Aktiv medlem
En utförlig recension från Gsmarena (foto & video i del 6 och 7).

Liksom de flesta andra recensenter ges det både ris och ros. Kameran krossar allt motstånd, videoinspelning är också riktigt bra, medan det finns vissa brister i Symbian, webbläsare, etc. Mjukvaran kan emellertid komma att uppdateras/förbättras framöver. Hårdvaran är redan top notch. Jag har bestämt mig!
 

J-Bq

Aktiv medlem
Kom nyss hem från ett besök hos lokala telefonförsäljaren. Idag på eftermiddagen får de in ett provexemplar som man får klämma på och i morgon börjar telefonerna säljas. Om provexemplaret känns bra reserverar jag och köper en i morgon. Jag lovar att fixa en liten rescension då.
 

Per

Aktiv medlem
En utförlig recension från Gsmarena (foto & video i del 6 och 7).
" - Battery life is not on par with best in the business"

Batterikapacitet är alltid en klurig parameter i tester; en del av de andra seriösare recensionerna av N8, t.ex. Techradars, tar upp drifttiden som en av de stora fördelarna med N8:

"..the Nokia N8 is streets, towns, even counties ahead in terms of battery life compared to some phones, easily offering a two day use under normal conditions."


" - Battery is not user-replaceable"

Det vore toppen med ett utbytbart batteri även om det ofelbart skulle leda till kritik för en mindre robust känsla och mindre tilltalande design. Samtidigt är det lite en sanning med modifikation att det inte är utbytbart - det går förmodligen alldeles utmärkt att göra det själv, men det kanske inte är 100% fältmässigt och det bryter förmodligen garantin (åtminstone på pappret). Men blotta möjligheten är ju ett stort plus jämfört med andra enheter för de som verkligen behöver en mobil med utbytbart batteri, och då spelar de där hakarna kanske mindre roll?

http://thenokiablog.com/2010/05/02/nokia-n8-battery-removable/
http://thenokiablog.com/2010/07/05/nokia-n8-how-to-replace-battery/
 

ErlandH

Aktiv medlem
" - Battery life is not on par with best in the business"

Batterikapacitet är alltid en klurig parameter i tester; en del av de andra seriösare recensionerna av N8, t.ex. Techradars, tar upp drifttiden som en av de stora fördelarna med N8:

"..the Nokia N8 is streets, towns, even counties ahead in terms of battery life compared to some phones, easily offering a two day use under normal conditions."
Fast "two day use" är väl vad man får med konkurrenterna också? Min Iphone 3g laddade jag normalt varannan natt och den HTC Desire jag har numera klarar 40-48 timmar vid normalt bruk.
 

Ampex

Aktiv medlem
Jag har efter ett år tröttnat på min Nokia E75, älskar det fysiska tangentbordet på den, vikten och känslan. Har inte upplevt några problem med Symbian. Så jag stack ner nu på lunchen och köpte en N8, bra pris på Phone House 4999. Den ligger än så länge på laddning och jag har bara laddat över information från den gamla telefonen till den. Gick otroligt smidigt via blåtand. Har inte hunnit stoppa i SIM-kort och på riktigt börjat använda den. Men jag gillar känslan av att hålla den. En så liten detalj som att den ger ifrån sig en svag vibration varje gång man trycker på en knapp på displayen, till skillnad från tidigare touchtelefoner jag testat som varit helt stumma. Jag känner att jag kan komma att tycka om den. Eller hata den, det är det som är så spännande med en ny Nokia. Ska testa ikväll och kommer tillbaka med mer intryck.

//A
 

Clevinger

Aktiv medlem
Så tror jag iofs att alla moderna smartphones gör om man väljer att aktivera den funktionen.
Själv förstår jag inte riktigt poängen, men gsmarena gillade det också och skrev

"Vibration feedback does deserve a mention however as it seems impressively well tweaked and does improve the user experience in a surprisingly nice way."
 

nonno

Aktiv medlem
Nu känns väntetiden längre än någonsin. ;-)
Jag har fått preliminärbesked om att min N8 kommer på fredag eller på måndag. Leverans direkt till min arbetsplats.
Under tiden ska det bli spännande att få ta del av vad Andreas m fl, som redan har ett exemplar i sin ägo, tycker om den.
/Nonno
 

Ampex

Aktiv medlem
Själv förstår jag inte riktigt poängen, men gsmarena gillade det också och skrev

"Vibration feedback does deserve a mention however as it seems impressively well tweaked and does improve the user experience in a surprisingly nice way."
Jag gillar att få feedback ifrån telefonen när jag trycker på saker. På samma sätt som knapparna på tangentbordet säger åt min hjärna att det händer saker när de slår ner i botten, så säger vibrationerna ifrån telefonen åt min hjärna att det händer grejer när jag trycker på den. Min flickväns iPhone ligger bara där i handen helt stum när jag trycker på den, och det gillar jag inte.

Efter en första kväll med telefonen. Jag som levt med Symbian under det senaste året i min gamla telefon är van vid logiken i det. Symbian^3 känns på en gång bekvämt, och är inte svårt att sätta sig in i om man provat tidigare versioner av det. Jag blev faktiskt positivt förvånad över hur bra allting flyter på med tanke på hur många negativa saker som skrivits i de få recensioner som än så länge kommit ut. Inget lagg över huvudtaget. Förvisso finns det inga ögondrypande animationer som tar en emellan alla lägen som liggande/stående tex. Men det har jag inga problem med. Huvudsaken är att jag kommer dit.

Något jag gillat med Nokia (använde Sony Ericsson under många många år tidigare) är hur enkelt och snabbt allt går för att göra det (för mig) primära med en telefon, kommunicera. Ringa och skicka sms. Leta upp kontakter går blixtsnabbt, antingen genom snabbsöket med hjälp av nummertangenterna. Och än snabbare går det här med den lilla rutan "favoritkontakter" som ligger på startsidan. Dit lägger man bara till de kontakter man oftast pratar med, och två knapptryckningar senare har man ringt dem eller skriver ett sms.

Just skrivandet är något jag har lite problem med på N8. Varje gång man ska skriva något så öppnas en speciell textinmatningsruta och tangentbord. Det tar ingen tid alls. Men jag hade önskat att de fixat så man bara kunde skriva direkt där man är på skärmen.

Jag brände av några bilder igår på väg hem från jobbet, och gjorde det samma imorse på promenaden till jobbet. Har lagt upp dem på mitt Flickrkonto, i full storlek och obearbetade.

http://www.flickr.com/photos/ampex_/5080133009/in/set-72157625161071582/

Även inställningarna för kameran kommer man känna igen från tidigare versioner av Symbian. Jag valde nu dock att bara köra på full automatik då jag igår verkligen ville hem från jobbet, och imorse verkligen borde gått en halvtimme tidigare för att komma till jobbet i tid :)

Det här är utan tvekan den bästa mobilkamera jag haft. Den hittar sin plats i utrustningshierarkin. Den är mindre och man har alltid med sig den, till skillnad från min Ricoh GX200 som är lite för stor men bättre på bilder. Och naturligtvis hänger den med oftare än min 5D Mark II och väskan med objektiven.

Uppstartstiden är helt acceptabel, snabbare än min nuvarande kompaktkamera (som kanske inte är känd för att vara ett monster på just hastighet). Men långsammare än flickvännens iPhone 3Gs (som är den enda smartphone jag har att jämföra med). Att ha en dedikerad slutarknapp ser jag dock som guld värt.

Något som jag inte riktigt vant mig vid ännu är placeringen av knappar på skärmen i stillbildsläget.
Det var ofta som jag med mina tjocka korvfingrar kom åt knappen som skiftar mellan video och stillbildsläge. Detta kommer sannolikt hjärnan att vänja sig vid med tiden, men det händer nu iaf.
Även placeringen av linsen gör att flottiga fingertoppar hamnar på glaset, så man får tänka på att torka av den innan man ska plåta.

Fotoredigeringsprogrammet som följer med kameran är roligt att leka loss i. Det är hyfsat kompetent för den här typen av produkt, även om just ramarna som följer med känns lite löjliga, så gör inte justeringarna och effekterna det. De som suktat avundsjukt efter iPhonens hipstamatic-app kan själv enkelt skapa dessa bilder här.

GPSen fungerar utmärkt när man är utomhus. När jag satt inne så hamnade jag ett kvarter ifrån där jag egentligen var. Geotaggning av bilder funkar även det klockrent, jag måste bara klura ut hur jag får med mig den informationen till Flickr.

Spotify lirar, men jag avskyr alla in ear-lurar, så även dessa som följer med. De är dock täckta av ett tunt lager gummi, så den riktigt plastiga känslan som vissa lurar ger finns inte. Så jag får testa med ett annat par så fort jag ger mig själv tillåtelse att köpa ett par.

Detta är vad jag tagit reda på so far. Än så länge en mycket bra telefon för mig. Batteriet håller sig ännu och förhoppningsvis dagen ut efter gårdagens laddning.

//A
 

Per

Aktiv medlem
Nu har jag också kört N8an några dagar, och kan konstatera att den verkligen 'levererar', inte minst i foto/fotograf-sammanhang! Kameran är enastående; tonomfång, detalj- och färgåtergivning imponerar! Autofokusen känns också övertygande, och det är riktigt bra känsla i avtryckaren. Blixten gör det den ska, och lyser ut ordentligt. Kamerans inställningsmöjligheter är väl desamma som i Nokias tidigare kameramobiler, dvs rätt omfattande. Jag hade gärna sett ett linsskydd för att undvika kladd på linsen, men det är väl (liksom utbytbart batteri) nåt som offrats för designen och kvalitetskänslan.

Nåt annat som jag verkligen gillar och kommer att uppskatta som fotograf är hur enkelt det är att plugga in systemkameran eller en kortläsare för att föra över bilder till telefonen. Fort går det ockå; 10 jpg-filer på vardera 4MB direkt från D300an skickas på ca 5-10 sek. Sen är det hur smidigt som helst att jobba med dem i bildredigeraren och ändra storlek om så önskas, innan de t.ex. skickas med E-post eller laddas upp mha t.ex. Pixelpipe. Strålande!

Nåt som jag kanske kommer att gilla mer som resande småbarnsförälder än fotograf (?) är hur bra mediaspelaren funkar. Inga som helst problem att helt hackfritt spela upp avi-filmer från telefonens inbygda minne, minneskort eller ett direktanslutet USB-minne och slanga rakt till TV'n via HDMI!
 

Bilagor

Kalle_B

Aktiv medlem
Men hur är telefonen till det man primärt använder den till, alltså ringa, SMS:a?
Är den logisk och snabb gällande kontakter, är det smidigt att snabbt mata in ett telefonnummer och sedan ringa eller spara numret? Är "knapparna" enkla att trycka på eller blir det massa feltryck när man skall ringa? För oss som lever i telefonen, pratar nog några timmar effektivt per dygn i telefonen via arbetet, kan man snabbt som sjutton ringa med den som med vanliga knapptelefoner?

Hur fungerar det andra i telefonen, många testare hävdar att telefonen buggar, låser sig, startar om osv.
 
ANNONS