Annons

Fota med Nokia N8

Produkter
(logga in för att koppla)

nonno

Aktiv medlem
Problemet är att Apple av nån konstig anledning vägrar sälja icke-bundna Iphone i Sverige.
Åtminstone ett problem som inte finns med Nokia N8. Den kommer att ha fördelen att den går att köpa i Sverige över disk obunden/olåst. Då är inte priset kopplat till någon form av abonnemang så intressant. Fortfarande är N8 "bestyckad" med så mycket mer i grundutförandet.
/Nonno
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Priserna du tittar på har inte så mycket med verkligheten att göra, eftersom det handlar om gråimport som orseriösa handlare tar löjligt bra betalt för. Problemet är att Apple av nån konstig anledning vägrar sälja icke-bundna Iphone i Sverige. I många andra länder, t ex Danmark, Norge, Finland och Storbritannien kostar en Iphone 4 ungefär 5500 kr.

Och hos Telia kostar Iphone 4 20 kr mer i månaden än N8 med samma abonnemang.
Fast hos tre kan du ju köpa en iphone 4 utan abonnemang och be dom göra den helt olåst för ca 300 kr. Det blir ju samma sak. ?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Fast hos tre kan du ju köpa en iphone 4 utan abonnemang och be dom göra den helt olåst för ca 300 kr. Det blir ju samma sak. ?
Man kunde det när Ip4 just hade introducerats, men inte längre. Eftersom det var så lång leveranstid på telefonerna bestämde Tre sig för att prioritera dem som köpte Ip4 med abonnemang och tog bort kontantkortsalternativet.

Förhoppningsvis återkommer möjligheten att köpa med kontantkort och att låsa upp när leveranserna flyter bättre. Priset var, om jag minns rätt, 6195 kr så Tre gör sig en skaplig hacka på dessa telefoner.
 

Clevinger

Aktiv medlem
Kan inte någon starta en tråd med titeln "Så mycket kostar en iPhone, egentligen" (det kommer snabbt att bli Fotosidans längsta tråd) så kan de som vill diskutera kameran i Nokia N8 fortsätta med det i den här tråden?
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Nja, jag tror fortfarande att kameran i N8 är bättre än i någon annan mobiltelefon. Så om det viktiga är att ha en hyfsad kamera och man inte bryr sig så mycket om smartphone-delen så kan N8 vara ett bra köp.
Iofs sant. Kameran kan nog vara den bästa på marknaden.

Men dock synd att dom inte lyckats bättre med det som iPhone och HTC lyckats med. Men det kanske blir bättre med nästa symbian uppdatering.
 

Clevinger

Aktiv medlem
All About Symbians recension av kamera & video

"In summary

As ever, the story with Nokia's smartphones is one of superb hardware rather let down by quirky and unfinished software.

If you have even a little technical knowledge, have Pixelpipe installed and are competent at transferring photos between phone and PC/Mac, then the N8's camera and its output will utterly delight you - it's the best media creation device, across all conditions and events, that I've ever used - bar none.

But I can't help but feel that less savvy users will feel an equal amount of puzzlement and disappointment when trying to both battle Camera's interface and also do meaningful things with their new snaps and video clips."
 

Maximus3D

Aktiv medlem
De ringde idag från The Phone House och sa att de får in N8:an nu till helgen och jag ska åka in idag och kika på ett förhandsexemplar. Men jag börjar nu känna mig lite osäker på den :( funderar på att ta en HTC Desire HD istället eftersom jag inte riktigt vet hur pass stabilt det kommer bli med Symbian 3 i längden, om det håller eller om det rasar inom 2 års tid.

/ Magnus
 

nonno

Aktiv medlem
De ringde idag från The Phone House och sa att de får in N8:an nu till helgen och jag ska åka in idag och kika på ett förhandsexemplar. Men jag börjar nu känna mig lite osäker på den :( funderar på att ta en HTC Desire HD istället eftersom jag inte riktigt vet hur pass stabilt det kommer bli med Symbian 3 i längden, om det håller eller om det rasar inom 2 års tid.

/ Magnus
Berätta gärna hur du upplever telefonen och vad du bestämde dig för till slut, men kanske inte här utan i tråden Nokia N8 http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=121788 så det inte blir så mycket OT här.
/Nonno
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det råder knappast något tvivel om att det är den bästa mobilkameran på marknaden, och att den t.o.m. är bättre än en hel del kompaktkameror (åtminstone i vissa avseenden).
Att den är bäst av de tre kameror som jämförs står ju ganska klart -- iaf bäst för pixelpeepare. Men det är ju ganska mycket andra egenskaper som är intressanta om man ska ha den till att fotografera med.

Brasklapp: Nej, jag har inget emot N8. Det är mycket möjligt att den är bättre än allt annat. Min poäng är bara att man inte kan avgöra det efter att ha kollat på några bilder.
 

Joi

Aktiv medlem
Läste om N8 i metro i dag och den fick dålig kritik för mjukvaran, har en N82 som hänger sig i bland och nu funkar inte blåtand längre så jag kommer inte att köpa Nokia så länge de kör med Simbian aller vad det heter.
 

nonno

Aktiv medlem
Läste om N8 i metro i dag och den fick dålig kritik för mjukvaran, har en N82 som hänger sig i bland och nu funkar inte blåtand längre så jag kommer inte att köpa Nokia så länge de kör med Simbian aller vad det heter.
Jag har haft både N95 och har nu N97, båda med symbian, och det har aldrig varit några som helst problem med någon av dem. Du måste ha haft världens otur.
/Nonno
 

bengt-re

Aktiv medlem
Jag har fortfarande en N95 som fungerar utmärkt - det är bara snobberi och så skall det vara att gnälla på Symbian. Systemet fungerar riktigt bra och jag skulle aldrig välja någon buggig Ajfön eller Andråjd telefon framför en symbian telefon.

Men alla får tycka som de vill och det är kanske därför det finns så många olika produkter på marknaden - N8 är säkert bra, men fel format och för få knappar diskvalificerar den i min värld - hoppas att de sätter samma kamera i en "riktig" telefon också så köper jag den då min nuvarande är svårt utsliten...
 

j2^

Aktiv medlem
Ni som är så hemma på detta med smartphones, eftersom man nu på allvar börjar disskutera OS i telefonerna, kan man då som i datorer byta OS? eller snarare uppdatera sitt OS?

N8 skall ju levereras med symbian v3 om jag är rätt uppdaterad, men rykten går om symbian v4 som kanske redan kommer om ett år! Många kameraköpare frågar ju för att inte göra ett dumt köp och väntar då i all oändlighet, jag skaffar en N8 oavsett OS version om det blir en N8:a men det vore ju hysteriskt roligt om man kunde uppdatera symbian v3 till v4 när den versionen väl kommer, någon som har koll på detta?
Jag har aldrig varit med om någon symbianenhet som har kunnat uppgraderas från en major-revision till en annan.
 

Maximus3D

Aktiv medlem
I eftermiddag ska jag nog in till butiken igen, då säger dem att de ska få in ett gäng N8:eek:r till alla som förbokade. Nu väntar jag bara på telefonsamtal från dem så bär det iväg efter jobbet för att kika närmare på den och då bestämma om det blir buu eller bää. :)

Om några timmar så återkommer jag med en ny rapport om läget...

/ Magnus
 
ANNONS