Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fördröjning i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Är det nån som jobbar i LR på en värstingmaskin och INTE upplever någon nämnvärd fördröjning under arbetet, exv vid bläddring mellan bilderna o liknande.

Jag sitter iofs på en skapligt väl specad macbook men det tycks inte hjälpa, jag tycker att det blir en hel del väntetid i processen med att jobba med bilderna vilket gör att själva arbetet med redigering tar längre tid än vad jag tycker att det borde göra.

Hittade en rekommenderad spec på vad som krävs (inte från Adobe utan från någon annan)

Overview of Recommended Hardware for Lightroom:
Processor (CPU)
*A CPU with a high frequency and a medium number of cores (typically between 4 and 6) should provide the best overall performance in Lightroom.

Video Card (GPU)
Lightroom added limited support for GPU acceleration which means*your video card will actually*have an impact on the performance of Lightroom. We recommend a mid-level video card with 2-4GB of VRAM, but if you also work with large images in Photoshop or use a 4K monitor a 4GB video card is a good idea. Also, if*you will be using a 30-bit monitor, you will need a NVIDIA Quadro video card as GeForce cards currently do not support 30-bit display output.*


Memory (RAM)
We generally recommend 16GB as a starting point if possible especially if you will be working with either high resolution or large numbers of images, if you work with very large images (750MB+) in other programs like Photoshop*you may consider*32GB or even more system RAM. Ideally, you want a bit more RAM than you actually need as it will give you room for growth.

Storage (Hard Drives)
A primary SSD is highly recommended for the operating system and the base Lightroom*installation.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tycker Lightroom alltid har varit ett "segt" program. Kör PC och har ofta haft bra hårdvara men aldrig upplevt blixtrande prestanda.
 

Deblenh

Aktiv medlem
Köpte en ny iMac, värsting med SSD. Inte jättemycket snabbare än min macbook pro 2012 tycker jag. Bakgrundsprocesser som t ex export går rätt mycket kvickare, men fortfarande tar det för lång tid att rendera bilderna skarpa vid ny bild eller justering i framkallning. Hoppas att Adobe gör ett rejält omtag av koden...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det jag tycker är segast är att klona bort linjer typ telefontrådar och liknande. Eller att mörka ner en himmel med pensel. Här laggar det ordentligt.
Jag har också Capture One Pro 9. Ett program som har mer avancerade redigeringsfunktioner än LR. Här laggar det inte alls på samma sätt.
Så jag anser också att LR är förhållandevis segt.
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Och vad skulle 64-bitarsstödet göra för nytta? Jag kan inte komma på något som blev bättre med version 6. Snarare blev det sämre.
 

iSolen.se

Guest
Och vad skulle 64-bitarsstödet göra för nytta? Jag kan inte komma på något som blev bättre med version 6. Snarare blev det sämre.
Då kan programmet hantera mer minne.

Din reaktion är vanlig när program konverterats från 32-bitar, det blir nämligen inte automatiskt snabbare, snarare tvärtom för vanliga fall.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
OK tack för alla svar, bara att vänta på att Adobe gör något åt programmet då.
Jag vet ju att de själva säger att exporten går snabbare nu än i tidigare versioner.
Verkar som att även ni med med kraftfulla maskiner upplever programmet som segt, isf lär det inte hjälpa mycket om jag byter hårdvara.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag upplever väl inget jag direkt stör mig på.
Kan bara jämföra med min tidigare 5 år gamla dator och där gick det segare än sirap.
Datorn jag har idag startar Lighroom på ett kick, och att rendera ut en JPG från Nikon d800 raw filen går på sekunder.

Skulle jag gissa så kan det vara en idé att ha lighroom på samma disk installerad som bildfilerna, vilket jag iofs inte har men om det uppstår krångel för mig i framtiden lär jag pröva det.
 

iSolen.se

Guest
Jag upplever väl inget jag direkt stör mig på.
Kan bara jämföra med min tidigare 5 år gamla dator och där gick det segare än sirap.
Datorn jag har idag startar Lighroom på ett kick, och att rendera ut en JPG från Nikon d800 raw filen går på sekunder.

Skulle jag gissa så kan det vara en idé att ha lighroom på samma disk installerad som bildfilerna, vilket jag iofs inte har men om det uppstår krångel för mig i framtiden lär jag pröva det.
Det spelar ingen roll var LR ligger, förrutom när man startar upp, däremot spelar det roll var katalogen och cache ligger, det är bra att sprida ut på andra diskar än bildfilerna.

Men detta har inget med att LR6 är trögt, att göra.
 

sumpan

Aktiv medlem
Jag har en relativt lågt spec:ad laptop och tycker inte Lightroom är extremt segt, dock har jag ingen D800 utan jobbar med lite mindre filer...

Förutsatt att man redan har minst 16 GB minne så borde lagring av de bilder man jobbar med samt lightrooms databas på en snabb SSD borde vara en första optimering att göra. Jag tror det är bättre att ha allt på en SSD än att sprida datat mellan mekanisk disk och SSD?
 

iSolen.se

Guest
Jag har en relativt lågt spec:ad laptop och tycker inte Lightroom är extremt segt, dock har jag ingen D800 utan jobbar med lite mindre filer...

Förutsatt att man redan har minst 16 GB minne så borde lagring av de bilder man jobbar med samt lightrooms databas på en snabb SSD borde vara en första optimering att göra. Jag tror det är bättre att ha allt på en SSD än att sprida datat mellan mekanisk disk och SSD?
Ja, sånär som på risken med SSD.
 

iSolen.se

Guest
Är risken större med SSD än med mekanisk disk?

En backup-plan är ju en självklar och obligatorisk del av hela systemet, oberoende hur man har det uppsatt.
Jag tror att alla mina SSD har kraschat inom tre år. Nu använder jag dem ju rätt mycket och krascherna har ibland gått att lösa genom omformattering men då har förtroendet förstås varit förbrukat så de har fått bli cachediskar istället.

Vanliga diskar smäller i snitt 50% inom 5 år så det är skillnad. En annan skillnad är att även om SSD inte kraschar så tappar man lite sektorer då och då så någon enstaka fil kan försvinna utan att man märker det.

Men lägg allt på SSD så går det snabbare och som sagt, ha backup.
 

iSolen.se

Guest
Jag har aldrig haft en disk-krasch någonsin. Min äldsta SSD är 5 år gammal och snurrar på. Trots detta är jag ambitiös med backup och har även backup off-site.

Det verkar finnas en del debatt om det här ämnet och våra personliga erfarenheter är inte betydelsefulla för den genomsnittliga användaren:
http://www.networkworld.com/article/2873551/data-center/debunking-ssd-myths.html
Jag har åtta kraschade snurrdiskar på mitt skrivbord just nu, en kraschar om året och använder väl åtta parallellt plus lite backupdiskar. Men detta ska vi prata om i ny tråd, det handlar om LR här.
 

reboot81

Aktiv medlem
Är det nån som jobbar i LR på en värstingmaskin och INTE upplever någon nämnvärd fördröjning under arbetet, exv vid bläddring mellan bilderna o liknande.…
LR vill ha, i fallande ordning, för att flyta på snabb: processor, bra med RAM och SSD. Grafikkort är sista prio.
-Vad har du?
-Hur stora bildfiler kör du?
-Låter du skapa förhandsvisningsbilder innan arbete med bilderna?
-Hur stor skärm/hur stora förhandsvisningsbilder kör du?
-Har du optimerat din katalog?
-Bläddrar du mellan bilder i Bibliotek eller Framkalla-modulen?
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
LR vill ha, i fallande ordning, för att flyta på snabb: processor, bra med RAM och SSD. Grafikkort är sista prio.
-Vad har du? OLA: MBP 13´Retina dual core 3 GHz Intel Core i7, 16 GB Ram, 1 TB SSD
-Hur stora bildfiler kör du? OLA: Runt 20-25 MB RAW
-Låter du skapa förhandsvisningsbilder innan arbete med bilderna? OLA: Hur vet jag det?
-Hur stor skärm/hur stora förhandsvisningsbilder kör du? OLA: 13 tum, största möjliga där hela bilden får plats.
-Har du optimerat din katalog? OLA: Det vet jag inte
-Bläddrar du mellan bilder i Bibliotek eller Framkalla-modulen? OLA: Båda delar
............
 
ANNONS