Annons

Speldator/redigeringsdator. Vad skiljer dem???

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Vad är det för innehåll i burken som skiljer dem åt egentligen?

Kollade på Komplett.se & de har ju flera ihopplockade datorer, men jag vet inte om de flesta är till för att klara av att sitta och spela de mest avancerade spel eller om de är till för det ändamålet jag vill ha den till. Foto & Design (CS, Illustrator, InDesign osv)
Jag är inte inne på att producera film i någon större bemärkelse utan det är mest stillbilder det handlar om.
 

erro.se

Aktiv medlem
Som jag fattar det:

En speldator vill ofta ha ett bra grafikkort. En bild-dator behöver inte nåt särskilt bra grafikkort.

En bilddator vill gärna ha snabba diskar. En speldator har inte samma behov.

Både spel- och bilddator gillar snabba processorer och mycket internminne.
 

control87th

Aktiv medlem
Även om en förändring är på gång så är det idag väldigt få spel som drar nytta av mer än två kärnor, för spel kan det alltså vara mer intressant att för samma pengar köpa en processor med färre och snabbare kärnor än en med fler och långsammare. Film- och fotoredigeringsprogram kan nästan alltid nyttja fler kärnor.

Spel utnyttjar väldigt sällan mer än 4-6Gb, film eller fotoredigering med stora eller många filer öppna samtidigt kan utnyttja 32+ GB ram.

Spel drar 100% nytta av snabba grafikkort med mycjer grafikminne på. Först nu börjar redigeringsprogrammen dra nytta av beräkningskapaciteten på grafikkorten och som det fungerar nu så räcker ett ur spelsynpunkt mediokert grafikkort till redigeringsprogram. (Men det är definitivt värt att skaffa ett som ditt redigeringsprogram kan nyttja)

Spelen skiter egentligen i om du har snabb lagring eller inte (med undantag av att banor laddar snabbare). För redigering så är det vldigt bra med inte bara systemet och cache på SSD utan gärna även en SSD-arbetsdisk. (är det någon som har tips på ett vettigare flöde för LR än att som jag gör nu: 1. flyttar bilder från kameran till en SSD, 2. redigerar, 3.flyttar från SSD till NAS, 4. uppdaterar mapp i LR?)
 

erro.se

Aktiv medlem
(är det någon som har tips på ett vettigare flöde för LR än att som jag gör nu: 1. flyttar bilder från kameran till en SSD, 2. redigerar, 3.flyttar från SSD till NAS, 4. uppdaterar mapp i LR?)
Min egen setup för LR är i dagsläget en SSD för OS, program och LR katalog och previews, samt en vanlig lagringsdisk för själva bilderna. Jag har just köpt en till SSD och ska använda den enbart till LR katalog/previews.

Att läsa och skriva till originalbilderna sker ju egentligen inte särskilt ofta, och kräver (i mitt tycke) därför inte någon särskilt snabb disk. Katalogen och previews däremot accessas ju hela tiden så de bör definitivt ligga på snabb disk.

Steg 3 och 4 borde du ju kunna göra i ett steg, inifrån LR. Själv har jag som sagt alla bilder på en och samma disk så jag flyttar aldrig.
 

control87th

Aktiv medlem
Tack, självklart borde jag flytta med hjälp av LR! Tur att jag frågade annars hade jag väl fortsatt med mitt extrasteg för evigt :D
 

Drutt3n

Aktiv medlem
Om du dock ska anv dig av tex Photoshop CS 6 , Så spelar val av grafikkort roll då PS nyttjar GPU'n på grafikkortet för att "påskynda" saker och ting :) , Funktionen går dock att stänga av i princip oxo. Vetej dock exact när den anv grafikkortet och när den inte gör det , kanske är värt att läsa om det.


Mvh
Johan
 

Danne B

Aktiv medlem
Vad som skiljer en arbetsdator mot en speldator.

Val av processor: Spel utnyttjar inte HyperThreading som finns i i7 processorerna, det gör däremot olika "grafiska" program. (Battlefield 3 är väl ett av de väldigt få spel som gör att en i7 får jobba) Så den mest ekonomiska processorn till en speldator är alltså en i5.

Mängd minne: Spel utnyttjar sällan mer än 4GB RAM - Bild/Film/3D/Rendreringar kan använda väldigt mycket.

Grafikkort: Väldigt viktigt i spelvärlden - men mindre viktigt på en arbetsdator, även om det nu börjar implementeras mer och mer i bl.a. Photoshop. Annars är det film, 3D och rendrerings-program som har mest stöd för grafikkortsacceleration.

Moderkort: I en speldator vill man ha ett moderkort som har en bred PCI-E - buss och flera lanes om man har flera grafikkort, så att dessa kan utnyttjas. Detta tviste de lärda om, men vad jag läst om är det i alla fall bra även på en arbetsdator, då SATA tydligen använder sig av PCI-E-bussen.
Alltså blir överföringen mellan hårddiskar stabilare och du kan fortsätta jobba även om du för över stora filer.

Nätaggregat: Speldatorer har alltså stora grafikkort och ibland flera stycken. Detta kräver ström och större nätagg. En arbetsdator klarar sig med ett ganska litet.

Val av Chassi: Stora värmeutvecklande grafikkort behöver välkylda chassin med flera fläktar. Speciellt om man kör med flera grafikkort. En arbetsdator klarar sig med i7:ans inbyggda grafikkrets oftast och därmed också mindre fläktar.

Det var några grejer som jag kom på nu.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Den allra största skillnaden är väl ändå tveklöst bildskärmen? Man 'måste' ha en IPS-skärm till bildredigering. Annars blir det hopplöst att få iordning på färgerna, och det märks allra mest när man försöker få bra utskrifter på egen fotoskrivare.
Jag vet dock inte hur bra de allra nyaste snabba spelskärmarna är.
 
ANNONS