Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Belastningssmärta när ni fotograferar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fridykarn

Aktiv medlem
Hej på er!

När jag inte är hobbyfotograf fördriver jag tiden som kiropraktor. När jag får patienter som arbetar som fotografer så blir ofta min största utmaning att inte diskutera fotografi och kameror.

Det verkar som de vanligaste sökområdena är nacke, rygg och axlar- och orsaken ofta statiskt arbete.

Jag skulle vara intresserad av att höra hur ni har det? Hur ofta får ni ont någonstans i samband med fotografering? Var? Och framförallt det viktigaste: Vilka lösningar har ni på problemet? Lyckas ni ändra något i hållning, utrustning?

Vänligen,

Daniel Hansson, Kiropraktor och hobbyfotograf
 

MSLink

Aktiv medlem
När jag är ute och fotograferar väldigt mycket kan jag känna lite värk i ryggen efter en viss tid när jag bär mycket utrustning. Två kameror + två objektiv och då har man ofta en kamera i axel också. Bestämde mig för att förbygga det så jag inte får problem framöver. Lösningen var att använd helst en kamerahus och ett objektiv och växla på annat sätt än att bära båda på en gång. Te.x. när jag fotograferar fotboll så lägger jag den andra kamerahus och objektiv på marken där jag ändå sitter och kan ändå växla snabbt från tele till vidvinkel under en match.

Sanningen är också att satsa på lättvikt kameror och objektiv. Skippa f/2.8 styrkan på stora tele och satsa på f/5.6 istället. Sen behöver man rätt teknik för att bära ryggsäck som att använda midjarem som stöd så man inte sliter mycket på ryggen. Axlar har jag tyvärr inte bra svar på men själv undviker jag bära på axlar då jag helst bär ryggsäck istället. Sen behöver man tänka på knä också när man går, man sliter mycket på knä när man bär tunga utrustning och själv försöker jag ha max 10 kg men det är inte alltid lätt när man har för mycket som man vill ta med :)

Ser fram emot andras svar här också :)
 

Karl R

Aktiv medlem
Hej på er!

När jag inte är hobbyfotograf fördriver jag tiden som kiropraktor. När jag får patienter som arbetar som fotografer så blir ofta min största utmaning att inte diskutera fotografi och kameror.

Det verkar som de vanligaste sökområdena är nacke, rygg och axlar- och orsaken ofta statiskt arbete.

Jag skulle vara intresserad av att höra hur ni har det? Hur ofta får ni ont någonstans i samband med fotografering? Var? Och framförallt det viktigaste: Vilka lösningar har ni på problemet? Lyckas ni ändra något i hållning, utrustning?

Vänligen,

Daniel Hansson, Kiropraktor och hobbyfotograf
Får mest ont i ena knät, besvärligt då man spanar på gräshoppor och annat som håller till lågt. Att sätta sig på huk med helt böjda knän innebär problem att resa på sig igen. Ett mycket bättre sätt är att utrusta kameran med vinkelsökare och ha skydd på armbågar och knän och stå på alla fyra alltså. Fungerar bra till växter också, att få ner kameran lågt ger fördelar. Att sitta ner på golvet inne när barnbarnen leker, med v-sökaren på, gör ju att man kommer ner på barnens höjd väldigt bra och enkelt. Mycket bättre än att sitta på huk med böjda knän.
Precis som redan beskrivits är det ju problem med att bära utrustningen. Väskor med rem över ena axeln borde förbjudas! Men problemet är ju att ryggsäck med grejor i "bygger bakåt" och ger även med ganska liten utrustning en stor momentarm som kroppen måste motarbeta. Kameraryggsäckar är nog felkonstruerade, tyngden kommer för långt ner. Fjällvandrare t ex brukar vilja ha tyngden högt upp.
Vid min ålder har man säkert en släng av knäartros och degenerationer i ryggen. I nacken får man väl mest ont av en trång keps men jag använder basker. Nacken är bakre delen av huvudet. Det du kallar nacken kallar vi i den medicinska världen för halsrygg.//K, pensionerad röntgensjuksköterska och hobbyfotograf m m.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag fick ofta ont i ryggslutet vid långa festivaldagar. Lösningen blev att sälja 2,8-zoomarna till förmån för fasta objektiv. Jag har också blivit bättre på att ta rast, och pysslat en del med yoga för att få bättre koll på kroppen. Jag släpar numera sällan omkring D700-systemet om jag inte måste, utan ofta mer kompakta saker.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Jag är nackskadad efter mc olycka och klarar inte längre min eos 450. Löste dock problemet enkelt genom att gå över till m43 system.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
 

zeeke

Aktiv medlem
Rygg men framför allt nacke och axlar av att bära utrustningen. Köpte en sling-back väska nyligen (går att göra om till rygga) som faktiskt är riktigt bra. Men det i särklass största lyftet är hållningsfysen vi har på jobbet en gång i veckan. De 45 min koncentreras helt på nacke, axlar och skuldror med olika hantelövningar.
 

Strömqvist

Aktiv medlem
Nu har jag gått över till Fuji XF systemet så stora tunga objekiv och kameror är inte längre ett problem för mig. Men tidigare använde jag B-Grip, ett förvånansvärt bra system som avlastar rygg/axlar enormt mycket. ( http://www.bgrip.com/ )
Detta system rekommenderas starkt!
 

virgin31

Aktiv medlem
Jag är frilansfotograf med inriktning mc-sport (motocross/enduro). Under en tävlingsdag brukar jag vara på benen runt 5-7 timmar och alltid med två kameror och objektiv från 15-300mm (4st).

Från början använde jag original kameraremmar och rangordnat när det gäller värk dagen efteråt var det nacken som tagit mest stryk följt av axlar, handleder och rygg. Nacken och axlarna tog givetvis stryk av tyngden, men mest av att man hela tiden gick och "spände" axlarna för att hålla uppe/kvar kamerorna.

Efter tips från en fotokompis om en ersättningsrem i form av Black Rapid Double DR-1 (http://www.blackrapid.com/products/double) är värken reducerad med mer än hälften utan tvekan. Finesserna med Black Rapid-remmen (finns även andra märken smed liknande egenskaper) är att den underlättar snabbhetsmässigt i och med att kameran "flyter" i remmen samt att två remmar (på denna modellen) sitter ihop och därmed behöver man aldrig spänna axlarna för att ha kvar remmarna på axlarna.

Har även köpt en Black Rapid RS-7 som används då jag bara bär en kamera och den avlastar väldigt bra då remmen ligger "snett" över överkroppen istället för på en axeln. Märkbar skillnad i hur trött överkroppen blir jämfört med original kamerarem.

Dessa kameraremmar betraktar jag som bland det bästa/smartaste jag köpt i fotoväg. Kanske kan detta tips hjälpa dina patienter?
 

malmön

Aktiv medlem
Foto- ont !

Inga problem för mig då jag kutar runt i skogen trots 2,8 objektivet, som jag alltid handhåller. Dessutom stativ, väska på ryggen. Däremot tål jag inte sittandet hemma vid datorn,under en lång tid. Får då pausa, litet röra på mig, och rasta mig !! Kul att du uppmärksammade detta som läkare. Mycket bra att du är intresserad dig av detta problem. ! Mvh Hans 78 år.
 

Fridykarn

Aktiv medlem
I nacken får man väl mest ont av en trång keps men jag använder basker. Nacken är bakre delen av huvudet. Det du kallar nacken kallar vi i den medicinska världen för halsrygg.//K, pensionerad röntgensjuksköterska och hobbyfotograf m m.
Där ser man! Här har jag gått och trott i alla år att de flesta hade pekat på området mellan bakhuvudet och bröstryggen om man ber dem att peka på nacken. Tänk vad man lär sig, tack så mycket. Att säga halsrygg om nacke trodde jag kunde betyda att man menar alla delar, även den främre, och det hade ju varit ett syftningsfel. Kanske borde jag skrivit smärta i columna pars cervicalis posterior vid belastning i sagittalplan, men man vill ju inte låta förstoppad.

Men tack även för dina tips om vinkelsökare, kul att det hjälpt dig!

Mvh Daniel
 

Fridykarn

Aktiv medlem
Inga problem för mig då jag kutar runt i skogen trots 2,8 objektivet, som jag alltid handhåller. Dessutom stativ, väska på ryggen. Däremot tål jag inte sittandet hemma vid datorn,under en lång tid. Får då pausa, litet röra på mig, och rasta mig !! Kul att du uppmärksammade detta som läkare. Mycket bra att du är intresserad dig av detta problem. ! Mvh Hans 78 år.
Tack så mycket! Det där stillasittandet drabbar många. GIH och Elin Ekblom Bak har publicerat en stor studie som visar att det är livsfarligt att ha ett stillasittande liv. Att göra som du och inte sitta för långa stunder har visat sig vara den bästa lösningen!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hej på er!

När jag inte är hobbyfotograf fördriver jag tiden som kiropraktor. När jag får patienter som arbetar som fotografer så blir ofta min största utmaning att inte diskutera fotografi och kameror.

Det verkar som de vanligaste sökområdena är nacke, rygg och axlar- och orsaken ofta statiskt arbete.

Jag skulle vara intresserad av att höra hur ni har det? Hur ofta får ni ont någonstans i samband med fotografering? Var? Och framförallt det viktigaste: Vilka lösningar har ni på problemet? Lyckas ni ändra något i hållning, utrustning?

Vänligen,

Daniel Hansson, Kiropraktor och hobbyfotograf
Jag kan tänka mig att det skiljer en hel del mellan olika slags fotografer. Pressfotografer ägnar mycket till åt fotografering och bär omring på sina prylar. De använder dessutom ofta prylar som väger en del.

När jag var anställd pressfotograf så fick jag tennisarmbåge (EOS-1-arm) och karpaltunnelsyndrom.

Under en period bar jag axelremsväska och då fick jag en muskelinflammation i ryggen. Ryggen blev sned. Sedan dess är jag mycket noga med att bära med jämnvikt. Har inte haft några problem med ryggen på 8 år trots att jag bär ca 8-12 kilo utrustning varje dag. Det verkar hjälpa att gå mycket - det stärker ryggen.

Jag började min karriär för 20 år sedan som dagisfotograf. Jag fick ryggskott 2-3 ggr av att lasta i och ur bilen flera gånger varje dag.

Många yrkesfotografer sitter mycket bakom datorn. De har nog samma problem som alla andra yrkesgrupper som sitter mycket vid datorn.
 

hilla

Ny medlem
Händer/Tummar

Efter min mor ärvde jag svaga händer och i mitt fall är det mest tummarna som gör sig påminda efter längre shoots. Antagligen pga tunga kamerahus. Jag gör mitt bästa för att hålla tummarna och handlederna i schack med att träna dom, med tex klassiska handtränare och klättring.

Likaså axlar och ländrygg gör sig påminda ibland men detta försöker jag undvika genom att försöka vara så medveten som möjligt om jag har en dålig position eller ej. Något som jag dock fått erfara är att det är svårt att hitta en kameraryggsäck som passar en kvinnas anatomi då vi i regel är smalare och har mer svank än män, så pga detta blir det också mer belastning på axlar.

I helhet så tror jag att träning och yoga och medvetenhet är den enda långsiktiga lösningen mot belastningsskador. :)

Mvh
Hilla
 

Fridykarn

Aktiv medlem
Det är väldigt intressant ur ett biomekaniskt perspektiv att se vilka krafter som påverkar kroppen.

Vi människor står upprät (någorlunda iallafall) och tyngdkraften verkar rakt nedåt mot marken. Om huvudet som väger ca 7 kg flyttas framför en tänkt lodlinje och dessutom balanserar på en lång kotpelare kommer musklerna som hindrar huvudet att falla framåt ha mycket att jobba med. Ju mer vi koncentrerar oss på det vi har i synfältet ju mindre kommer vi att tänka på vår hållning.

När vi kommer till axlarna så verkar en vanlig lösning vara korta pauser och att minska tyngden på belastningen. Jag skulle vilja lägga till ett tips:

Gör så här: Var raka i ryggen och låter överarmen hänga ned fast underarmen är böjd 90° med tummen pekandes uppåt. Låt den andra vila uppe på platsen mellan axel och nacke. Då kommer man att känna att de musklerna är avslappnade. Om ni vrider handleden så kommer armbågen att flyttas ut från kroppen. När armbågen flyttas rakt ut från kroppen kommer musklerna mellan nacke och axel att spänna sig, eller hur?

Lösningen är att alltid sträva efter att hålla armbågen så nära kroppen som möjligt när ni fotograferar!

/Daniel
 

Fridykarn

Aktiv medlem
När jag var anställd pressfotograf så fick jag tennisarmbåge (EOS-1-arm) och karpaltunnelsyndrom.

Under en period bar jag axelremsväska och då fick jag en muskelinflammation i ryggen. Ryggen blev sned. Sedan dess är jag mycket noga med att bära med jämnvikt. Har inte haft några problem med ryggen på 8 år trots att jag bär ca 8-12 kilo utrustning varje dag. Det verkar hjälpa att gå mycket - det stärker ryggen.

Jag började min karriär för 20 år sedan som dagisfotograf. Jag fick ryggskott 2-3 ggr av att lasta i och ur bilen flera gånger varje dag.

Många yrkesfotografer sitter mycket bakom datorn. De har nog samma problem som alla andra yrkesgrupper som sitter mycket vid datorn.
Tack för ditt svar, fick du EOS-1-arm (jag tänker sno den termen och använda i fortsättningen :) på höger sida?
 

k.wos

Aktiv medlem
Handleden

Själv har jag mest problem med den högra handleden av att hålla i kameran en längre period, speciellt när man letar efter rätta ögonblicket och håller sig beredd. Lösningen har varit att jag försöker belasta den vänstra handen mer med att hålla tag i objektivet så kameran blir lättare för den högra. Men även pausa och skaka lite och försöka slappna av kan hjälpa. Plus att stretcha. Träna är ju också viktigt för att förbygga men det har jag varit lite dålig med på sistone.

Helst skulle jag vilja ha en kamera som har avtryckare på vänster sida. Eftersom den högre blir även belastat vid datorjobb så är det bra om den för vila mer vid fotandet.

Självklart så tar ju även axlarna stryk vid långa promenader och massor med tyngder men handleden är mitt största problem, smärtan kan även kan gå till armbågen.
 

iSolen.se

Guest
Händer och handleder, tummar. Går ofta många timmar och håller så gott som alltid kameran i händerna, eller i det uppochnedvända stativfästet på 70-200.

Har andra kameran i ryggan så den är inget problem när den är där, tre-fyra kilo på ryggen gör inget. Med vid de tillfällen man ska ha två kameror i beredskap blir det aldrig bra. Har provat lite olika remmar men funkar inte för mig.

Höger axel tar stryk ibland när jag har ryggan där plus en kamerarem. Fick för några år sedan gå till kiropraktor för att räta ut och det gick med lite våld, ryggen hade tydligen blivit sned. Då hade jag även en stor laptop i väskan som alltid hölls på höger axel. Dumt.
 
ANNONS