Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En bra normalzoom till Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeHi

Avslutat medlemskap
Jag funderar på att köpa en Pentax K-5, men har ruggigt svårt att hitta en riktigt bra vädertätad normalzoom... 18-135 har ju ett trevligt maffigt brännviddsomfång men sågades fullständigt av Photozone! Pentax 17-70/4 verkar bl a ha problem med skärpan på bländare 4. 16-50/2.8 är inte heller helt klockren, i synnerhet när det gäller CA (jag vill inte behöva sitta och styra upp sånt i PS med en så pass dyr glugg)... Och 16-45/4 har ett löjligt litet zoomomfång.

Irriterande, jag gillar verkligen K-5 men vill ju ha sjyssta gluggar till den!! Jag har tänkt mig en Tamron 70-200/2.8 men behöver en normalzoom också. Ni med erfarenhet av Pentax, vad säger ni om i första hand 18-135 och 17-70?
 

Maria Wilhelmson

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en Pentax K-5, men har ruggigt svårt att hitta en riktigt bra vädertätad normalzoom... 18-135 har ju ett trevligt maffigt brännviddsomfång men sågades fullständigt av Photozone! Pentax 17-70/4 verkar bl a ha problem med skärpan på bländare 4. 16-50/2.8 är inte heller helt klockren, i synnerhet när det gäller CA (jag vill inte behöva sitta och styra upp sånt i PS med en så pass dyr glugg)... Och 16-45/4 har ett löjligt litet zoomomfång.

Irriterande, jag gillar verkligen K-5 men vill ju ha sjyssta gluggar till den!! Jag har tänkt mig en Tamron 70-200/2.8 men behöver en normalzoom också. Ni med erfarenhet av Pentax, vad säger ni om i första hand 18-135 och 17-70?
Jag har 17-70/4 och har använt den til K10D. Den var klart mycket bättre att jobba med och skarpare, bättre kontrast jämfört med kitobjektivet. Den är också bättre än Tamron 70-200/2,8 vad gäller AF, skärpa o kontrast. Bara ett par erfarenheter...
Hälsn Maria

Edit Varför Pentax igen när du har D700? Jag frågar eftersom jag också är sugen på K5, dels för filmningens skull och dels för att kunna använda mitt Pentax-macro som ger bättre känsla i bilderna jämfört med alla andra macro jag provat.
 

PeHi

Avslutat medlemskap
Varför Pentax igen när du har D700?
Tack för svar Maria! Det är just 17-70 som jag är mest intresserad av.

D700 är en fantastisk kamera, men stor, tung och klumpig. Jag har med mig kameran nästan överallt och vill inte bära på mer än nödvändigt. Tidigare har jag inte riktigt sett något vettigt alternativ till D700 och fullformat, men med K-5:ans bildkvalitet, ISO, vädertätning och allmänt robusta känsla tycker jag att jag kan få det jag vill ha, men i ett smidigare format. Nackdelen är just tillgången på bra objektiv i vettiga prisklasser...

Sen är det även en rent känslomässig grej, jag gillar Pentax (jag körde Pentax i 28 år innan jag gick över till Nikon för 5-6 år sen)!
 

PeHi

Avslutat medlemskap
Det finns uppenbarligen ingen riktigt bra normalzoom till Pentax, så jag lägger ner planerna på att byta till en K-5. Trist att Pentax ska vara så dåliga på att ta fram bra objektiv i vettiga prisklasser nuförtiden!
 

PeHi

Avslutat medlemskap
Tamron 28-75/2,8 XR DI. Har den till min Pentax K10. Visserligen inte vädertätad men fantastiskt objektiv.
Ett kanonbra, prisvärt objektiv, men för lite vidvinkel på en K-5 för att jag ska se den som ett alternativ. För mig är dessutom vädetätningen rätt viktig. Den är dessutom ett väldigt bra säljargument för Pentax, så det är obegripligt att de sabbar allt med att inte ta fram en riktigt bra vädertätad normalzoom. Det spelar ju ingen roll hur bra husets vädertätning är om man inte har ett objektiv som är lika tåligt...
 

x-country

Aktiv medlem
Det finns uppenbarligen ingen riktigt bra normalzoom till Pentax, så jag lägger ner planerna på att byta till en K-5. Trist att Pentax ska vara så dåliga på att ta fram bra objektiv i vettiga prisklasser nuförtiden!
OK. Jag vet ju inte vad du ställer för krav men jag är då väldigt nöjd med min välbygda, vädertätade och tysta DA* 16-50. Tillsammans med DA* 50-135 blir det en grym combo med f/2.8 i ett omfång från 16-135mm.

Många prisar Pentax 16-45/f4 som går att få tag på till ett väldigt fördelaktigt pris. Den är den tredje mest taggade linsen på Flickr:

http://www.flickriver.com/lenses/pentax/smcpda1645mmf40edal/

Jag vet inte var du bor men om du är osäker och vill testa så finns jag efter vägarna i Norrland. Annars är Media Markt i Umeå välsorterade när det gäller Pentax. Sist jag var där hade de flera exemplar av DA*16-50 och DA 17-70.

mvh

Jörgen
 

PeHi

Avslutat medlemskap
Tack för input Jörgen!

Jo, både 16-45 och 16-50 verkar vara rätt skarpa objektiv, men ska enligt Photozone lida av rätt svårartad CA, och då blir jag skeptisk... I synnerhet 16-50/2.8 är för dyr för att få ha såna brister, enligt mig.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Jag använder ett Sigma 28-70 f/2.8 EX AF som standardobjektiv.
Om det är fantastiskt och perfekt vill jag inte uttala mig om, jag har inget svindyrt högklassig objektiv att jämföra med, men jag är ganska nöjd med det själv.
Köpte det billigt över disk hos Rajala. Nånstans mellan 2 och 3 lapp har jag för mig.
 

PeHi

Avslutat medlemskap
Tack för förslag och synpunkter! OM jag bestämmer mig för att gå över till Pentax så lutar det åt ett 16-45/4 som normalzoom (men det är tyvärr inte mycket till tele med 45mm...).
 

F.Eliasson

Aktiv medlem
Tack för förslag och synpunkter! OM jag bestämmer mig för att gå över till Pentax så lutar det åt ett 16-45/4 som normalzoom (men det är tyvärr inte mycket till tele med 45mm...).
Jag har använt 16-45´an i snart 4 år och aldrig någonsin på en enda bild lidit av CA. Visst har jag sett den när jag förstorat upp helt sinnesjukt mycket och suttit och glott på skärmen, men absolut inget jag någonsin stört mig på.

Visst, jag håller med om att 45 mm är kort, det är egentligen enda nackdelen. f4 är inget problem nuförtiden, speciellt inte med K5, gissar jag. Det brusar ju en del med K7 när man piskar upp ison, men jag har aldrig kännt mig begränsad av f4.

Försök låna eller köp på öppet köp och bilda dig en egen uppfattning. Tester ska man ta med en nypa salt.

DA 16-45 är en bra glugg, punkt. Extremt prisvärd. Jag kombinerar den med DA* 50-135/2.8 och är mkt nöjd. Jag har till och med sålt den en gång, fått abstinens och sedan handlat ännu ett ex. Det enda som kan få mig att sälja iväg den är faktumet att den saknar vädertätning, där är ju DA* 16-50/2.8 ett bättre, om än dyrare, alternativ.
 

hence84

Aktiv medlem
Snor denna tråd lite nu om det är ok :)

Jag är lite i samma sits, ska uppgradera från Kit-objektivet till en normalzoom.
Har tidigare haft en Sigma 18-50/2.8 EX Macro som jag var väldigt nöjd med. Har dock inte kvar denna mer pga. olika omständigheter.

Ska åka till USA om en månad och vill ha med mig ett bra objektiv till min K5a och undrar vilken man ska köpa?

Det står mellan att köpa billigare objektiv i Sverige eller ett lite dyrare till bättre pris i USA?
Antingen blir det ett Tamron som är lite billigare i Sverige då.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1750P

Annars antar jag ett DA* i USA står högt i kurs nu, eller kanske ett nytt sigma eller Tamron.
Problemet är att jag inte vet hur utbudet är i USA, vill ju ha objektivet från dag 1. Åker först till San Francisco. Sen LA-Las Vegas-Dallas-Houston-New Orleans-Miami, så vet någon om någon bra återförsäljare i San Francisco eller längs vägen så tipsa gärna, vad kan man räkna med för pris på en DA*?
Eller ovanstående Tamron, vad ligger kursen på en sån i USA?
Kanske köpa ett tamorn här, sen om man hittar något bra i USA så slår man till och säljer tamronen i sverige igen sen?

Många spretiga tankar nu, försöker vara så tydlig som möjligt men har så många funderingar i huvudet nu.

Sammanfattat:
Köpa i Sverige eller USA?
Vart i USA?
DA* eller Tamron?
 
ANNONS