Annons

Adobe droppar kartorna i lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
...Om man inte köper deras senaste erbjudande förstås, vilket är en prenumeration såvitt jag vet?

https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/map-view-no-longer-supported.html

Synd, jag har klarat mig med "gamla" lightroom länge. Men nu är det dags att droppa den, tillsammans med allt annat från adobe.
Kunde man ge sig sjutton på att Adobe kommer att demontera evighetsversionerna till oanvändbarhet i efterhand. Det borde ju vara avtalsbrott om det inte står att de får göra så i användarvillkoren.
Antar att just kartan är någon licens de slutar betala till kartleverantören, om det nu är google maps eller vilka de är. Man får hoppas någon kommer på en fiffig plugin för att lösa detta.

Smart workaroud de hänvisar till: Kopiera koordinaterna och klistra in dem i ett annat program. Google Maps t.ex. Då kan man ju skippa Adobe redan från början.

Så vad blir nästa steg från Adobe för att sabotera för ickeprenumeranterna?
 

Hasseg

Aktiv medlem
Hej
Jag har nu avslutat adobe abbonemanget, tänkte köpa lightroom men ser att kartfunktionen ska tas bort
Har någon något tips om ett annat program som har denna funktion lika smidigt som lightroom?
Mvh Hasse
 
Kunde man ge sig sjutton på att Adobe kommer att demontera evighetsversionerna till oanvändbarhet i efterhand. Det borde ju vara avtalsbrott om det inte står att de får göra så i användarvillkoren.
Antar att just kartan är någon licens de slutar betala till kartleverantören, om det nu är google maps eller vilka de är. Man får hoppas någon kommer på en fiffig plugin för att lösa detta.

Smart workaroud de hänvisar till: Kopiera koordinaterna och klistra in dem i ett annat program. Google Maps t.ex. Då kan man ju skippa Adobe redan från början.

Så vad blir nästa steg från Adobe för att sabotera för ickeprenumeranterna?
Det finns inget företag i världen som kan garantera funktion på sina programvaror i all evighet. Det gäller även Adobe. Operativsystem förändras och tredjepartsfunktioner förändras även de.
 

JaQoB

Aktiv medlem
Det finns inget företag i världen som kan garantera funktion på sina programvaror i all evighet. Det gäller även Adobe. Operativsystem förändras och tredjepartsfunktioner förändras även de.
Well, jag har en hel del gamla spel och program till min Amiga som fortfarande fungerar precis lika bra nu som då (även om vissa av disketterna börjar fallera). Så det handlar väl mest om vilja (och vad tillverkaren väljer att göra sig beroende av). Och i just Adobes fall så är det väl ganska uppenbart att det på både ena och andra sättet försöker tvinga in alla i sin prenumerationstjänst.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Well, jag har en hel del gamla spel och program till min Amiga som fortfarande fungerar precis lika bra nu som då (även om vissa av disketterna börjar fallera). Så det handlar väl mest om vilja (och vad tillverkaren väljer att göra sig beroende av). Och i just Adobes fall så är det väl ganska uppenbart att det på både ena och andra sättet försöker tvinga in alla i sin prenumerationstjänst.
Amiga är en hårdvara. Menar du att Commodore fortfarande har support för att uppdatera den?
Dina spel och program är mjukvaror som ett mjukvaruföretag tagit fram. Håller dessa fortfarande på att uppdatera och felsöka efter eventuella buggar och säkerhetsbrister?

/Stefan
 

Ventures

Aktiv medlem
Det finns inget företag i världen som kan garantera funktion på sina programvaror i all evighet. Det gäller även Adobe. Operativsystem förändras och tredjepartsfunktioner förändras även de.
Så länge inget förändras borde alla funktioner vara intakta. Jag har inte bytt operativsystem (tänker inte göra det om jag inte måste) och har betalt för en programvara med i tiden obegränsad icke-exklusiv rätt att nyttja.

I detta fall handlar det troligen om att Adobe betalar en avgift till Google som de inte längre vill låta sina "olönsamma kunder" nyttja. Kartfunktionen fortsätter att fungera som vanligt för de som prenumererar.
 
Well, jag har en hel del gamla spel och program till min Amiga som fortfarande fungerar precis lika bra nu som då (även om vissa av disketterna börjar fallera). Så det handlar väl mest om vilja (och vad tillverkaren väljer att göra sig beroende av). Och i just Adobes fall så är det väl ganska uppenbart att det på både ena och andra sättet försöker tvinga in alla i sin prenumerationstjänst.
Att de fungerar på den dator de gjordes för är ju självklart. Men prova att starta dem i Windows 10.

Givetvis väljer Adobe (och andra programtillverkare) vilka funktioner deras program ska ha och hur länge de vill/kan supporta dem. Men att begära livslång funktion och support på mjukvara är inte realistiskt.
 

Visom

Aktiv medlem
S
I detta fall handlar det troligen om att Adobe betalar en avgift till Google som de inte längre vill låta sina "olönsamma kunder" nyttja. Kartfunktionen fortsätter att fungera som vanligt för de som prenumererar.
Jag tolkade det som att Google ändrat i sitt API(?), vilket leder till att Adobe skulle vara tvungna att utveckla och släppa en ny version av dessa flera år gamla releaser. Kan knappast klandra Adobe om Google slutar supporta flera år gammal teknologi....
 
Så länge inget förändras borde alla funktioner vara intakta. Jag har inte bytt operativsystem (tänker inte göra det om jag inte måste) och har betalt för en programvara med i tiden obegränsad icke-exklusiv rätt att nyttja.

I detta fall handlar det troligen om att Adobe betalar en avgift till Google som de inte längre vill låta sina "olönsamma kunder" nyttja. Kartfunktionen fortsätter att fungera som vanligt för de som prenumererar.
Din programvara slutar inte att fungera. Däremot kommer en delfunktion som är kopplad till tredje part att göra det. Orsaken till det gissar jag är att Google förändrat något. Jag kan också tycka att det är tråkigt men har full förståelse för att Adobe inte vill lägga resurser på en produkt de inte längre supportar.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag tolkade det som att Google ändrat i sitt API(?), vilket leder till att Adobe skulle vara tvungna att utveckla och släppa en ny version av dessa flera år gamla releaser. Kan knappast klandra Adobe om Google slutar supporta flera år gammal teknologi....
Om orsaken ligger hos Google är det förstås en annan femma. Jag har inte djupgooglat i ämnet. Hade gärna hittat en bättre workaround än att söka i Google maps utanför lightroom.
 

Ventures

Aktiv medlem
Google är bakom "eländet". Rättare sag, de har säkert ändrat nåt för att optimera.

Här står det lite mer och om man har orkat bry sig så kommer ju felmeddelandet upp och hänvisar till denna sida där det står mer info och en "workaround"

https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/map-view-no-longer-supported.html

/Stefan
Det var den "workarounden" jag menar blir väldigt klumpig. Det är väl två koordinater som ska klippas och klistras med hoppande mellan programmen. Det går men blir besvärligt.
Jag brukar främst använda kartfunktionen i lr för att ge koordinater till bilder som saknar sådana (genom att enkelt släppa bilder på kartan). Det är jag inte säker på att går med "workarounden". Att se vart bilder är tagna som redan har gps-koordinater i exif-datan finns det flera möjligheter till än lightroom och Google maps.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag hittar inget om google på den sidan. Var har du hittat dina fakta?
Ok, det står inte att det är just Google som leverantören. Men det det kvittar vem som förmedlar tjänsten. Det viktiga är att pga API anropen ändrats och Adobe inte supportrar äldre Lightroom så är det som det är. Det är leverantören som är anledningen.

/Stefan
 

Mashavet

Aktiv medlem
Det avgjorde saken! Adobe kan dra till samma helvete som Microsoft!
Jag har sen min dator drabbades av Windows 10 verkligen hatat Microsoft intensivt. (Från att ha älskat Windows 7 lika intensivt.) Det enda som har fått mig att fortsätta att ha eländet kvar i datorn har varit att Lightroom inte finns till Linux. Nu åker de ut, bägge två! Både Adobe och Windows.
Dags att börja sätta sig in i Darktable på allvar.
 

Ventures

Aktiv medlem
Man får väl bevaka forumen runtomkring och se om ingen smart person tillverkar en plugin som löser problemet. Google maps har ju alla i den demokratiska världen är tillgång till.
 

martinot

Aktiv medlem
Det avgjorde saken! Adobe kan dra till samma helvete som Microsoft!
Jag har sen min dator drabbades av Windows 10 verkligen hatat Microsoft intensivt. (Från att ha älskat Windows 7 lika intensivt.) Det enda som har fått mig att fortsätta att ha eländet kvar i datorn har varit att Lightroom inte finns till Linux. Nu åker de ut, bägge två! Både Adobe och Windows.
Dags att börja sätta sig in i Darktable på allvar.
Jag tycker att Windows 10 fungerar bra och klockrent. Gillar det.

Sedan använder jag även både macOS och iOS, och gillar bägge de också (också ett bra och klockrent alternativ).

Sedan skäller du för att bara skälla. Detta har inte med varken Microsoft eller Adobe att göra.

Det är GOOGLE som förändrat sin tjänst.


PS.
Tips: sluta använda Google och alla deras tjänster (om du skall vara ett uns konsekvent).
 

Tomasz

Aktiv medlem
Det står Google längst ner till vänster i kartmodulen i Lightroom, så det är nog ett rimligt antagande att de är inblandade ;)
Kul för dig ser jag. Men inte för mig, som har den numera osupportade versionen av LR. Och där står det lika lite om google som i den länkade artikeln jag frågade om.
 
ANNONS