Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning på Blocket igen

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Helt klart är skillnaden mellan att enstaka personer, som försöker undvika momsen och Daniel hårfin, men det är samtidigt en brottslig verksamhet som han håller på med.
Allt undanhållande av moms är brottslig, så skillnaden är inte hårfin. Den är icke-existerande.
 

jorgene

Aktiv medlem
PMD skrev:
Allt undanhållande av moms är brottslig, så skillnaden är inte hårfin. Den är icke-existerande.
Bedriver du en verksamhet som bygger på undanhållande av moms och tull, så finns det en betydande skillnad i uppsåtet, vilket i sin tur utgör en stor del av brottsbedömningen i Sverige. *Moraliskt* sett har du rätt; det är ingen skillnad på att bryta lite eller mycket mot lagen, för båda begår såklart ett brott. Men *i praktiken* har det som sker här ett betydligt högre straffvärde, då det är så utstuderat och i detalj planerat till sin karaktär. Uppsåtet att begå brott är så uppenbart.

Hade jag drivit Fotosidan, hade jag polisanmält. Annonsörer som dessa solkar ju ned hela sidans rykte.
 

F1n

Aktiv medlem
Gränsen mellan uppsåt och ´aningslöshet´ tycks vara flytande på Fotosidans annonsmarknad...dessvärre...

/Björn
 

Sture E.

Aktiv medlem
Fotosidans annonser

Vad jag vet har killen inga aktuella annonser på Fs. Däremot förekommer han regelbundet både på Blocket och Tradera i sitt namn.
Rent moraliskt sett är jag tyvärr lite tretydig, han förklarar att jag på ett kamerahus enbart har garanti i USA, men att man på optiken kan vända sig vart som helst. Och vad jag förstått så stämmer detta.
Men, känns det inte bättre att göra ett köp i en butik i vårt eget land och veta vart man skall vända sig med ev garantiproblem?
Jag kan väl tänka mig att köpa en pocketkamera av honom om den är avsevärt billigare, under förutsättning av ett personligt möte, samt att beloppet bara handlar om någon tusenlapp. I övrigt skulle jag välja en seriös handlare inom riket.
Orsaken till detta är bland annat att man ser hur större företagsledare och våra ledande politiker bär sig åt i affärssammanhang. Dock är jag inte villig att riskera att förlora större summor, då jag inte har det rätta förtroendet för personen i fråga.
Det är nog som så att det är upp till var och ens samvete och förstånd att göra sådana affärer. Är jag i Asien och köper en kamera där, så givetvis hänger jag den om halsen på hemvägen och inte deklarerar för den.
Så resonerar jag och om nån har en annan uppfattning har jag full förståelse för detta. Vi är inte alla födda med guldsked i mun.
Till sist önskar jag er alla - och särskilt redaktionen på Fotosidan - ett riktigt gott nytt år!
 

PMD

Aktiv medlem
jorgene skrev:
Bedriver du en verksamhet som bygger på undanhållande av moms och tull, så finns det en betydande skillnad i uppsåtet, vilket i sin tur utgör en stor del av brottsbedömningen i Sverige. *Moraliskt* sett har du rätt; det är ingen skillnad på att bryta lite eller mycket mot lagen, för båda begår såklart ett brott. Men *i praktiken* har det som sker här ett betydligt högre straffvärde, då det är så utstuderat och i detalj planerat till sin karaktär. Uppsåtet att begå brott är så uppenbart.
Jovars, straffvärdet är förstås olika beroende på om det är ett ringa eller ett grovt brott. Mitt påpekande handlade bara om huruvida det ena var ett brott och det andra inte. I den jämförelse som Jesper gjorde så var det ingen skillnad i det fallet.
 

F1n

Aktiv medlem
PMD skrev:
Jovars, straffvärdet är förstås olika beroende på om det är ett ringa eller ett grovt brott. Mitt påpekande handlade bara om huruvida det ena var ett brott och det andra inte. I den jämförelse som Jesper gjorde så var det ingen skillnad i det fallet.
Jesper & Fotosidan har högt i tak i den frågan...det gäller för oss som läser annonserna att dra våra egna slutsatser tror jag.

/Björn
 

Sture E.

Aktiv medlem
Jag kan bara instämma i detta! Verkar någonting alltför bra så är det nog så. Låt sunt förnuft råda. Saknar man detta så finns det ju en massa trådar här att följa ;)
 

frigo88

Aktiv medlem
Mailade honom idag och fick detta till svar:


Hej
Hoppas allt är bra med dig.

Leveransen sker bäst med posten och via Payson för våra kunders trygghet. Med betalning via Payson har du möjlighet att få hem din produkt, titta på den och om du är nöjd, godkänna den, därefter överföra pengarna.

www.payson.se

Leveranstiden är 3-9 dagar , och du får ett kollinummer när varan är skickad så du kan följa dess väg

Nedan följer betalningsinstruktioner. Vänligen skicka ett bekräftelsemail med namn och adress när överföringen är gjord.

Om du är intresserad och vill köpa min produkt var god och bekräfta med din adress och hur du vill betala i nästa email till mig.
Jag tycker de är enklast med direkt banköverföring till Swedbank men det går utmärkt att betala med PAYSON, Internetgirot.
Priset inklusive frakt blir 6 198 kr. Du kan försäkra denna produkt, om posten skulle slarva bort den eller skada den. Kostnaden för att försäkra blir 69kr

*************


PAYSON
www.payson.se/sendmoney


Konto: ****************


PS: Glöm inte att ange ditt namn som avsändare när du betalar så jag kan se vem pengarna kommer från

MVH
Daniel Andersson
____________________________


Har köp en hel del av denna person Daniel Andersson som han sägs heta och fått hem paket skickat från Sina Edalat från usa.
inget som hällst problem och trevligt bemötande och betalning via payson leveranstid 3-4 veckor.


Dock så kan du GLÖMMA att du få någon GARANTI trotts att det utlovas canon värdsgaranti...

Canons värdsgarnati pappar med följer i kartongen men efter som det EJ är stämplat med något företags stämpel och ej undertäknat med datum så är denna garanti sedel EJ gilltig!!!
 
Senast redigerad av en moderator:

Zewrak

Aktiv medlem
Canons värdsgarnati pappar med följer i kartongen men efter som det EJ är stämplat med något företags stämpel och ej undertäknat med datum så är denna garanti sedel EJ gilltig!!!
Köp en Pentax. En kompis köpte en K10D av dem och han hörde av sig till Pentax USA och de sa att det var inga problem, varpå de skickade en garantisedel som gäller i hela världen. :p
 
ANNONS