Annons

Varning på Blocket igen

Produkter
(logga in för att koppla)

Sture E.

Aktiv medlem
Har varit i kontakt med honom

I somras mailade jag honom eftersom jag var "intresserad" av att köpa en kamera. (Samma annons fanns både på Blocket och Tradera)
Fick mobilnummer i svarsmejlet och hade en pratstund med Daniel eller vad han nu i realiteten heter. Eftersom han uppgett en adress i Göteborg - som jag f.ö själv bor i så erbjöd jag mig att komma och se på kameran direkt.
Han förklarade för mig att "inköpschefen" hade hand om utrustningen och gav mig ett annat mobilnr. Ringde denne som svarade att de kör direktimport från USA och förklarade vad som gällde med garantier både på hus och objektiv. Dessa uppgifter var visserligen sanna, men att komma och se på utrustningen gick inte för sig.

Huruvida killen luras eller ej vet jag inte men det finns betydligt bättre sätt att köpa sin utrustning på. Det vore synnerligen intressant att få veta om någon här på Fs har lyckats genomföra ett köp.
/Sture
 

fritdsproffs

Ny medlem
Re: Har varit i kontakt med honom

Sture E. skrev:

Huruvida killen luras eller ej vet jag inte men det finns betydligt bättre sätt att köpa sin utrustning på. Det vore synnerligen intressant att få veta om någon här på Fs har lyckats genomföra ett köp.
/Sture
Jag köpte en K10D genom denne man, kollade inte upp att det var från USA först.
Hursom helst så betalade jag med Paypal och varorna kom inom 10 dagar direkt hem till mig, det var då jag såg att det var sänt från USA.
Men köpet gick smärtfritt utan komplikationer.
 

marten_p

Aktiv medlem
Re: Re: Har varit i kontakt med honom

fritdsproffs skrev:
Jag köpte en K10D genom denne man, kollade inte upp att det var från USA först.
Hursom helst så betalade jag med Paypal och varorna kom inom 10 dagar direkt hem till mig, det var då jag såg att det var sänt från USA.
Men köpet gick smärtfritt utan komplikationer.
Välkommmen till Fotosidan. Ditt första inlägg? :)
 

Sture E.

Aktiv medlem
Hallå där!

Visserligen skall man varna för bedragare men här har vi faktiskt en som gjort ett köp utan problem! Inte för att jag tar nån i försvar, men det är inte fel att kolla läget före köpet.
 

Sture E.

Aktiv medlem
Förklara dig Mattias!
Jag tar ingen i försvar, men jag tycker inte heller att man skall utpeka någon utan riktiga skäl. Så var det med den saken. Även om det inte är mig du avser.
 

matlep

Aktiv medlem
Det blev lite förvirring för att ett inlägg raderades. Det finns dock i mitt inlägg ovan som citat. Mitt inläg var inte riktat till dig, Sture Elgh utan Sture Johansson som verkar ha ett alias i Sten Jonsson.
 

JR.

Aktiv medlem
Om nu killen/Tjejen vill va seriösare varför öppnar han inte en egen lite import-butik/klädvrå någonstans där man kan gå och titta klämma känna på grejorna innan man köper.... ?

vad ja vet finns det ingen i sverige som importerar och håller niceprice på saker i en egen liten shop i götet..... men det e klart är man ute efter att blåsa folk så vill man inte ha en affär heller.

well well
 

Flipflip

Medlem
Killen är otroligt skum, ja tror inte riktigt på honom. Jag beställde en k10d av honom innan jag läste inlägg här på forumet, och efter lite konstiga diskutioner bestämde jag mig för att fortsätta köpet eftersom ja ändå använde payson. De gick bra, men ärligt talat va ja sjukt orolig hela tiden och skulle typ inte rekomendera de egentligen. Som sagt finns de nog bättre sätt...
 

johnnynu

Aktiv medlem
Mailade honom idag och fick detta till svar:


Hej
Hoppas allt är bra med dig.

Leveransen sker bäst med posten och via Payson för våra kunders trygghet. Med betalning via Payson har du möjlighet att få hem din produkt, titta på den och om du är nöjd, godkänna den, därefter överföra pengarna.

www.payson.se

Leveranstiden är 3-9 dagar , och du får ett kollinummer när varan är skickad så du kan följa dess väg

Nedan följer betalningsinstruktioner. Vänligen skicka ett bekräftelsemail med namn och adress när överföringen är gjord.

Om du är intresserad och vill köpa min produkt var god och bekräfta med din adress och hur du vill betala i nästa email till mig.
Jag tycker de är enklast med direkt banköverföring till Swedbank men det går utmärkt att betala med PAYSON, Internetgirot.
Priset inklusive frakt blir 6 198 kr. Du kan försäkra denna produkt, om posten skulle slarva bort den eller skada den. Kostnaden för att försäkra blir 69kr

*************


PAYSON
www.payson.se/sendmoney


Konto: ****************


PS: Glöm inte att ange ditt namn som avsändare när du betalar så jag kan se vem pengarna kommer från

MVH
Daniel Andersson
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jag har censurerat vissa delar i inlägget ovan, vi lägger inte ut sådant här. Kan bara meddela att det som Daniel håller på med är direkt brottsligt. Vi behöver inte diskutera detta mer närmare, då detta redan är utrett i tidigare trådar.
 

Sture E.

Aktiv medlem
Nu tycker jag det är dax!

att släppa tråden vad gäller denne kille. Vi har nog samtliga en liknande uppfattning om honom. Det vill säga att man bör köpa utrustningen på ett serösare sätt. Den som inte har förstått varningarna kan ju bara söka efter hans namn i inläggen.
God fortsättning på er alla
/Sture
 

Mats Öberg

Aktiv medlem
Jag vet faktiskt inte om jag håller med varken Jeppe eller Sture här. Eller rättare sagt; Jag förstår inte riktigt varför ventileringen inte är önskvärd.

Är det som Jeppe säger, verksamheten direkt brottslig, så bör nog tråden och diskussionen få leva vidare. Det tillkommer hela tiden nya läsare som kan ta del av innehållet och ny informaton, men om tråden läggs på is så faller den snart i glömska och försvinner.

Om det förekommer mycket spekulationer och orättvis smutskastning så kommer det an på oss medlemmar att hjälpa till att styra upp med anmälningar av inlägg så att det kan modereras, precis som det nyss gjorts.
Jag menar att vi är vuxna människor och kan tänka själva.

Informationen behöver vi till livs däremot.

// Matte
 

Bokeh

Aktiv medlem
Trådar om Daniels affärer är väl inte mer brottsliga än alla andra trådar om att köpa kamera utrustning utomlands för att komma undan tull och moms, och som flitigt förekommer här på forumet....
Finns det någon som verkligen blivit lurad av honom ? Inte vad jag läst i allafall...

Vad jag förstår så köper han in prylarna genom en bulvan i USA som på något sett skickar dom till Sverige utan tullens vetskap, och säljer dom sedan vidare till kund här med en liten vinst, dvs inget konstigare än vad andra gjort åt sig själva och skrivit om här på forumet i otaliga trådar...

/kent
 
Senast ändrad:

Jeppe

Aktiv medlem
Jag sa inte att vi inte skulle diskutera det, men jag ser inte någon anledning att lägga ut mailkonversationer med avslöjande detaljer. Det får den som är intresserad av, ta reda på själv.

Kent, mjo. Tråden i sig är ju inte brottslig. Fast de trådarna handlar dels om för personligt bruk och dels brukar agerandet (att slippa moms och tull) besvaras med ironi och ifrågasättande av personens moral (sådär typiskt svenskt). Helt klart är skillnaden mellan att enstaka personer, som försöker undvika momsen och Daniel hårfin, men det är samtidigt en brottslig verksamhet som han håller på med. Ungefär som alla de som säljer via tradera, som skatteverket håller på att granska ;)
 

Sture E.

Aktiv medlem
Som Kent Bergström skrev; Trådar om Daniels affärer är väl inte mer brottsliga än all

Det är just detta jag menar!
Antingen får man peka ut personen som rent kriminell, alternativt varna för att göra affärer med honom. Ett annat alternativ är att låta saken vara tills dess att man är säker.
Sedan förhåller det ju sig så att om man namnger en person och säger att denne är kriminell, då har man ju - trots en god avsikt - själv gjort sig skyldig till ett brott, nämligen förtal.
Och det är väl närmast det jag tänker på när vi nämner Daniel Andersson.
Jag tog ett litet kort utdrag i Brottsbalken och det lyder enl nedan

5 kap. Om ärekränkning

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

Därför bör vi kanske vara lite mer försiktiga i våra uttalanden. Jag stöder inte killen ifråga om någon nu tror detta, utan inlägget är enbart till för att skydda oss själva!
 
ANNONS