Annons

D200 sparade inte bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke_O

Aktiv medlem
Plåtade en kusins bröllop idag och satte mig att vänta framme vid altaret för att ta ett par bilder när dom gick in och tänkte sedan gå bak till mittgången och hålla mig där. Medan jag satt och väntade bestämde jag mig i sista sekunden för att ställa om till snabb serietagning. När brudparet sedan kommer in bränner jag av drygt 10 bilder varav dom sista i snabb serie och pinnar sedan tillbaka till min plats. Väl där tänkte jag ta en snabbtitt på hur dom blev och upptäcker till min fasa att det blev inga bilder. Den senaste bild som fanns var från innan jag gick in i kyrkan. Tanken slog mig att plocka ur minneskortet och kolla med något rescueprogram om dom ändå fanns där när jag kom hem men jag struntade i det. Kommer inte ihåg om jag startade om kameran innan jag testade men jag tog en bild rakt ner i golvet och det funkade fint och resten av dagen funkade den hur bra som helst. Jag inbillade mig ett tag att den reagerade segare än vanligt på multikontrollern men det var nog som sagt inbillning.

Någon som har en idé om vad som kan ha hänt? Har förgävs försökt klura ut det. Även om jag lyckats stänga av kameran efter dom bilderna borde iaf någon ha fastnat på minneskortet tycker jag.
 

Maxe

Aktiv medlem
Du stängde möjligen inte av kameran när du "pinnade" tillbaka till din plats? Det tar ju ett tag för kameran att skriva bilderna från buffern till minneskortet (speciellt om du kör RAW).

Slår du av kameran i skrivningsögonblicket så är det som att dra ur sladden till en elektrisk utrustning.

// Johan Maxe
 

Micke_O

Aktiv medlem
Jag tror inte det men även om jag gjort det så borde väl den/dom första i serien ha hunnit ner på minneskortet? Den börjar väl skriva till kortet i princip direkt när första bilden är tagen.
 

Hansi

Aktiv medlem
Maxe skrev:
Du stängde möjligen inte av kameran när du "pinnade" tillbaka till din plats? Det tar ju ett tag för kameran att skriva bilderna från buffern till minneskortet (speciellt om du kör RAW).

Slår du av kameran i skrivningsögonblicket så är det som att dra ur sladden till en elektrisk utrustning.

// Johan Maxe
Detta stämmer inte med D200. Den stänger inte av sig förrän alla bilder i bufferten är sparade till kortet.

För att kameran skall skippa att spara bilder som finns i bufferten, när man slår av den, måste man hålla inne en knapp samtidigt (papperskorgen) i minst en sekund.
 
Senast ändrad:

supermax_fred

Aktiv medlem
jag plåtade åxå ett bröllop idag, och slog om till snabb seriertagning, men kameran reagerade inte....förrens efter 2 sek,
Visade sig att den hade glidit över till frjärrutlösar läget istället,,,,
 

Josuki

Avslutat medlemskap
För mig har det hänt att bilden kommer up på skärmen, på min D200, men sedan visar det sig att den inte sparats. Problemet då var tydligen att batteriet var för svagt. Du hade säkert ett fräscht batteri kyrkan eller..
 

Micke_O

Aktiv medlem
Josuki skrev:
För mig har det hänt att bilden kommer up på skärmen, på min D200, men sedan visar det sig att den inte sparats. Problemet då var tydligen att batteriet var för svagt. Du hade säkert ett fräscht batteri kyrkan eller..
Jepp, två nyladdade i greppt. Taskig kontakt mellan grepp och hus kanske men det verkar ganska osannolikt. Då borde den ha dött.
 

Dajo

Aktiv medlem
Minneskortet satt i som det skulle?

Man kan nämligen ställa in D200 så att det exponerar även utan minneskort och då bara visar upp bilden på displayen.
 

Mikael-J

Aktiv medlem
Jag har också en D200 och har vid två olika tillfällen råkat ut för att kameran inte registrerat bilder, dvs att jag tagit några bilder och sedan insett att det inte poppat upp några bilder på kameradisplayen, samt att inget blivit sparat. Vid båda tillfällena fick jag stänga av kameran och slå på den igen för att felet skulle försvinna. Så jag tror nog detta är ett fabrikationsfel.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Skönt att man inte är ensam. Låter som att det finns hopp om att en firmwareuppgradering skulle lösa problemet :)
 

Micke_O

Aktiv medlem
Det där såg mest ut som nya features snarare än problemfixar. Jag ger inte upp hoppet ännu, några problem som ska lösas måste det ju finnas :)
 

Bense

Ny medlem
Mikael-J skrev:
Jag har också en D200 och har vid två olika tillfällen råkat ut för att kameran inte registrerat bilder, dvs att jag tagit några bilder och sedan insett att det inte poppat upp några bilder på kameradisplayen, samt att inget blivit sparat. Vid båda tillfällena fick jag stänga av kameran och slå på den igen för att felet skulle försvinna. Så jag tror nog detta är ett fabrikationsfel.
Jag har också vid ett antal (kanske4-5) råkat ut för exakt samma som Mikael.
Noterade dock inte om inställningarna vid de olika tillfällen var lika!
Batteriet var dock laddat och ok!
 

johanu

Aktiv medlem
Jag har också råkat ur för det nu. 3-4 bilder i snabbföljd i singelläge registrerades inte.
Men det fungerade sedan utan att kameran stängdes av.

Har någon pratat med nikonfolket om detta?

/Johan
 

Mikke Sandberg

Aktiv medlem
Men är inte detta lite lustigt. Ett tiotal personer uppger sig ha problem med att kameran inte sparar bilder man tagit, men ingen tar kontakt med Nikon för att få felet åtgärdat? Har alla köpt utan garanti, eller??
 

Mikael-J

Aktiv medlem
Jo jag ska allt ta kontakt med Nikon eftersom jag har en del andra problem med D200an, men vill inte lämna ifrån mig den för än efter semestern o en Skottlandsresa i september. Men då ska det bli intressant o se vad Nikon säger.

Min D200 verkar ha följande problem:
* Vid 3-4 tillfällen inte registrerat bilder.
* Gummit låssnat nedanför avtryckaren
* Bandningsproblem
* Trasig pixlar som behöver mappas om

Men trots dessa problem så är detta verkligen en mycket bra kamera.

/MikaelJ
 

JONNY CU

Aktiv medlem
Mikael-J skrev:
Jo jag ska allt ta kontakt med Nikon eftersom jag har en del andra problem med D200an, men vill inte lämna ifrån mig den för än efter semestern o en Skottlandsresa i september. Men då ska det bli intressant o se vad Nikon säger.

Min D200 verkar ha följande problem:
* Vid 3-4 tillfällen inte registrerat bilder.
* Gummit låssnat nedanför avtryckaren
* Bandningsproblem
* Trasig pixlar som behöver mappas om

Men trots dessa problem så är detta verkligen en mycket bra kamera.

/MikaelJ

Tycker att det är för många fel på sån dyr kamera,
skulle häva köpet om jag hadde köpt sån krångelkamera.
 
ANNONS