Annons
Gammal 2019-12-26, 13:21
gorred

Jag hade samma problem, nämligen att bilderna importerades i oordning, om jag minns rätt framstod de som att de var spridda över minneskortet, plus att Lr verkade ignorera att jag inte ville importera dubbletter eller redan tidigare importerade bilder.

Till slut hittade jag i raden under bilderna funktionen "Sortera", med underrubriker som Tagningstillfälle, Filtyp, Filnamn, Kontrollerat läge etc, plus längst ner "Av".

I mitt fall var "Av" markerat, och när jag bytte från "Av" till "Tagningstillfälle" löste det sig, bilderna framstod samlade på minneskortet i grupper baserade på när bilderna vara tagna, och jag kunde importera de bilder jag ville och slapp leta efter varje bild på kortet. Möjligen kan man använda vilka sorteringskriterier man vill i övrigt.

Fortfarande måste jag emellertid se upp för import av dubbletter eller redan tidigare importerade bilder. Men det verkar bero på att bilder som efter import är raderade i Lr men inte på kortet betraktas som nya och oimporterade av Lr och åker med om man inte ser upp.

Jag gör regelmässigt nu så att jag avmarkerar alla, och sedan manuellt markerar de bilder jag vill importera för att till slut sätta en bock i övre vänstra rutan på bilden på skärmen.Det fungerar alldeles utmärkt nu när bilderna är sorterade i grupp, i mitt fall vid tagningstillfället.

Lycka till.
Gammal 2019-12-27, 06:23
Flash Gordon

Först gäller det att ha en bra struktur från början. Det gör det lättare att hitta bilder också med andra program eller med Finder.
Jag skapar för varje år 12 mappar enligt:

2020-01, 2020-02, 2020-03 osv. Sedan gäller det vid varje månadsskifte attt komma ihåg att byta mapp. Missar man att göra det så är det lätt att rätta men kom ihåg att alltid flytta mappar och bilder inuti LR. Aldrig med finder eller explorer.

Nu kan vi börja importera.

När ni får upp importsidan så titta på högersidan.
Klicka i Don't import duplicates.Vill ni ha globala keywords för alla bilderna så lägg till dem nu. Ni kan också välja import presets här.

Glöm inte att välja Capture time som sorteringsordning.Speciellt viktigt om man fotar med 2 kameror.Välj inte added order som sortering. Då kan det bli rörigt för bilderna kommer inte i den ordning ni tog dem. Extra rörigt blir det om man fotar med 2 kameror.

Lycka till.
Gammal 2019-12-27, 07:46
AFJ

Flash Gordon skrev: Först gäller det att ha en bra struktur från början. Det gör det lättare att hitta bilder också med andra program eller med Finder.
Håller med och en kronologisk grundad mappstruktur är lättast att underhålla.

Flash Gordon skrev: Jag skapar för varje år 12 mappar enligt:

2020-01, 2020-02, 2020-03 osv. Sedan gäller det vid varje månadsskifte attt komma ihåg att byta mapp.
Du kan låta Lightroom skapa mapparna automatiskt och behöver inte alls komma ihåg att byta mapp själv. Det finns ett antal olika format man kan välja baserat på datum. LR visar också nere till höger vilka mappar som kommer att skapas så det är lätt att se att man valt rätt format.
Gammal 2019-12-27, 08:04
pdahlen

AFJ skrev: Håller med och en kronologisk grundad mappstruktur är lättast att underhålla.

Du kan låta Lightroom skapa mapparna automatiskt och behöver inte alls komma ihåg att byta mapp själv. Det finns ett antal olika format man kan välja baserat på datum. LR visar också nere till höger vilka mappar som kommer att skapas så det är lätt att se att man valt rätt format.
Ja jag låter LR skapa importmappar med fotodatum, en mapp per dag. Eftersom fotodatum också står på exportfilen från LR så är det lätt att hitta rätt mapp om man vill gå tillbaka
Gammal 2019-12-27, 09:20
Zajko

Flash Gordon skrev: Först gäller det att ha en bra struktur från början. Det gör det lättare att hitta bilder också med andra program eller med Finder.
Jag skapar för varje år 12 mappar enligt:

2020-01, 2020-02, 2020-03 osv. Sedan gäller det vid varje månadsskifte attt komma ihåg att byta mapp. Missar man att göra det så är det lätt att rätta men kom ihåg att alltid flytta mappar och bilder inuti LR. Aldrig med finder eller explorer.

Nu kan vi börja importera.

När ni får upp importsidan så titta på högersidan.
Klicka i Don't import duplicates.Vill ni ha globala keywords för alla bilderna så lägg till dem nu. Ni kan också välja import presets här.

Glöm inte att välja Capture time som sorteringsordning.Speciellt viktigt om man fotar med 2 kameror.Välj inte added order som sortering. Då kan det bli rörigt för bilderna kommer inte i den ordning ni tog dem. Extra rörigt blir det om man fotar med 2 kameror.

Lycka till.
Hej,

Det är ju detta som är kärnan till problemet om du läser mitt fösta inlägg ordentligt. Allt detta är redan valt (förutom att LR är det på att skapa mapparna åt mig).

Problemet är ju dock inte knutet till mappstrukturen då det är i själva importdialogen som bilderna inte ligger i ordning.
Eget importen ligger är allt i ordning dock.

Men - efter att ha formatera minneskortet så tycks bilderna iaf visas i rätt ordning vid importdialogen, dock så hanterar den inte valet med att bara visa nya bilder i importdialogen helt hundra. Ett flertal av bilderna som kommer upp i importdialogen är redan importerade, och valet att inte ta med misstänkta dubbletter har ingen påverkan alls.

Det är dock lättare att hantera så länge bilderna iallafall ligger i ordning, viket de tycks göra nu efter sista formatering av minneskortet.

Tack 👍
Gammal 2019-12-27, 10:19
gorred

Zajko skrev: Hej,

Men - efter att ha formatera minneskortet så tycks bilderna iaf visas i rätt ordning vid importdialogen, dock så hanterar den inte valet med att bara visa nya bilder i importdialogen helt hundra. Ett flertal av bilderna som kommer upp i importdialogen är redan importerade, och valet att inte ta med misstänkta dubbletter har ingen påverkan alls.

Det är dock lättare att hantera så länge bilderna iallafall ligger i ordning, viket de tycks göra nu efter sista formatering av minneskortet.

Tack 👍
För att måla fan på väggen; efter en fotosession efter formatering av kortet fungerar det förstås, även om felet är enligt mitt inlägg ovan. Har du använt kortet vid flera fototillfällen under en tid kommer bilderna sannolikt återigen att hamna i oordning vid import.

Kolla funktionen "Sortera" som finns nedanför bilderna. Här sorteras bilderna på kortet som det visas vid import. Och man kan välja hur man vill ha bilderna sorterade.

Sen igen; det förefaller som Lr betraktar bilder som raderats efter import som oimporterade.
Gammal 2019-12-27, 11:25
Zajko

gorred skrev: För att måla fan på väggen; efter en fotosession efter formatering av kortet fungerar det förstås, även om felet är enligt mitt inlägg ovan. Har du använt kortet vid flera fototillfällen under en tid kommer bilderna sannolikt återigen att hamna i oordning vid import.

Kolla funktionen "Sortera" som finns nedanför bilderna. Här sorteras bilderna på kortet som det visas vid import. Och man kan välja hur man vill ha bilderna sorterade.
Självklart så är det efter olika fototillfällen, utspridda över ett par dagar som jag kollar om sorteringen funkar. Och funktionen "Sortera" har jag koll på som tidigare sagt.

Sen igen; det förefaller som Lr betraktar bilder som raderats efter import som oimporterade.
Jag har inte raderat några bilder efter import. Jag hade köpt att Lr försökte importera dessa igen annars. Bilderna finns på disk, helt orörda (inte ens påbörjade framkallning på dem). Filnamnen är exakt som på minneskortet när de kommer ur datorn. Lr har själv skapat katalogstrukturen för att bestämma vart bilderna ska läggas (enligt datumordning med YYYY\månadsnamn).

Tack för allas input så här långt.
Gammal 2019-12-30, 09:21
mmakr

USB-port
Jag hade liknande besvär som fick mig att bl.a. installera om hela datorn. Ingen bättring
Till slut kom jag på att det rörde sig om en halvdefekt USB-port.
Med alla andra portar fungerar det nu alldeles utmärkt. Jag tycker också att du kan kolla kortläsaren.
Mvh Åke
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:17.

Lastolite Chromakey