Annons

Filter vid landskapsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

HGL

Medlem
Jag tänkte införskaffa några filter för landskapsfoto.

Hur funkar det med vidvinkelobjektiv?

Såg att B+W Har ett slim polariser, går det att köra med både ett sådant och ett ND grad t.ex. eller syns filterna då?

Om man t.ex. vill fota vattenfall med längre slutartider i dagsljus hur gör ni då? Polfilter + ND?

Vad har ni för erfarenheter och vad rekommederar ni? Några andra filter ni rekommenderar?

Fyrkantiga filter är väl ett alternativ, men just nu känns det som för mycket jobb att montera fäste osv.

Har ett EF-S 17-55, och planerar köpa ett EF-S 10-22 i framtiden.
 
Senast ändrad:

mariner

Medlem
Väcker liv i denna tråden då jag också står med samma frågeställning ang. filter vid landskapsfotografering
 

eskil23

Aktiv medlem
Om man fotar med vidvinkel och får med mycket himmel så bör man inte använda polfilter. Man får så väldigt konstiga skiftningar i himlen då.

Personligen så är ND och gradual-ND de enda filter som jag använder på vidvinkel.
 

Jespr1

Medlem
Om man fotar med vidvinkel och får med mycket himmel så bör man inte använda polfilter. Man får så väldigt konstiga skiftningar i himlen då.

Personligen så är ND och gradual-ND de enda filter som jag använder på vidvinkel.
jag hoppar med på denna tråden då jag har samma funderingar. Har kollat runt en del och jag är väll inne på att köpa Cokin p-series, då som student är inte ekonomin på topp och jag skulle inte våga kalla mig grym fotograf, utan mer en nybörjare. Då tänker jag att det kanske kan vara bra att testa med ett billigare filtersystem och sedan uppgradera till Lee eller likvärdigt.

Min fråga är väll om jag tänker fel eller vad skulle du rekommendera? Vad använder du för system? Speciellt med vidvinkel.

Tack på förhand!
 

HenryB

Aktiv medlem
Man kan börja med att se över alternativen först. Kanske kan du skippa filter till viss del genom att använda dig av t.e.x. HDR. Sen i Lightroom / ACR så har du ett verktyg som heter "Graduated filter" som skapar effekten av ett graderat ND-filter. Detta förutsätter att du inte bränner ut himlen i bilden och att du kan lätta upp skuggorna tillräckligt mkt.

Polfilter funkar dåligt med vidvinkel. Risken finns att du inte får önskad effekt över hela bilden. I dom flesta fall kan du skapa samma effekt i LR / PS (med undantag för när du önskar bli av med reflexer).
 

Jespr1

Medlem
Okej, tack för ditt svar. Jag har inte suttit så mkt i varken LR eller PS men ska kolla på det som du tipsade om se vad jag får för effekter. Har du något bra tips hur man kan lära sig att använda LR / PS mer?
 

HenryB

Aktiv medlem
Okej, tack för ditt svar. Jag har inte suttit så mkt i varken LR eller PS men ska kolla på det som du tipsade om se vad jag får för effekter. Har du något bra tips hur man kan lära sig att använda LR / PS mer?
Kolla på tuben, det finns hur mkt som helst där.
 

perols

Aktiv medlem
Jag plåtar en hel del landskap, och jag har satsat på ett system från Lee. Där använder jag ett par tonade filter (0.6 / 0,9) för att balansera himlen ljus mot förgrunden. detta är ganska standard för många. Sen har jag ett ND10 filer, Big Stopper, som jag använder när jag tar bilder med långa slutartider. Detta fungerar suveränt när jag vill ha lite drag i molnen, frysa vattnet (bor vid kusten) samt få till andra effekter. POL-filter kör jag inte med.

Finns många andra filter, bland annat färgade, men dessa har jag fått extremt lite användning av. Ett felköp helt enkelt. Lightroom gör underverk på bilderna. Bifogar en länk där man kan se lite hur Big Stopper fungerar. Justerat i Lightroom.

http://blogg.kaprifolblogg.se/solnedgang-i-bohuslan-ett-expriment/
 

Jespr1

Medlem
*svordom* vilka snygga bilder. :) Har lagt till din sida till mina favoriter och ska gå igenom det som är upplagt. Skummade igenom det som fanns och helt sjukt snygga bilder.
 
Vidvinkel och "smalt" 85 mm Cokin låter som potentiell risk för vinjettering. Med 17-40 på ett 5D-hus och Cokinhållare så syns hållarens kanter mellan 17 och 24 mm. Handhållet filter funkar precis, men är stökigt i längden. Stillastående motiv kan funka med HDR, men rörliga motiv kan bli skumma. Bäst är nog att börja enkelt med några filter, troligtvis 0.6 soft grad, och känna dig lite fram vad som funkar för din bildstil och arbetssätt.
 

perols

Aktiv medlem
Vidvinkel och "smalt" 85 mm Cokin låter som potentiell risk för vinjettering. Med 17-40 på ett 5D-hus och Cokinhållare så syns hållarens kanter mellan 17 och 24 mm. Handhållet filter funkar precis, men är stökigt i längden. Stillastående motiv kan funka med HDR, men rörliga motiv kan bli skumma. Bäst är nog att börja enkelt med några filter, troligtvis 0.6 soft grad, och känna dig lite fram vad som funkar för din bildstil och arbetssätt.
Jag både håller med och inte. Jag kör ett Lee-system som jag sagt och använder ett 16-35 mm objektiv med en 5D3. Det finns inga tendenser att filterhållaren skymmer eller liknande. Däremot får jag en viss vinjettering, framförallt med ND10 filtret. Ett problem med ND 100-n är också att den bryter kraftigt i blått, men det går enkelt att justera senare i färgbalansen
 
Jag både håller med och inte. Jag kör ett Lee-system som jag sagt och använder ett 16-35 mm objektiv med en 5D3. Det finns inga tendenser att filterhållaren skymmer eller liknande. Däremot får jag en viss vinjettering, framförallt med ND10 filtret. Ett problem med ND 100-n är också att den bryter kraftigt i blått, men det går enkelt att justera senare i färgbalansen
Cokin P-filtren är 84 mm breda och därmed smalare än Lee-filtrens 100 mm och från dessa mått skall sedan 2xhållarklämmans bredd, cirka 5 mm eller totalt 10 mm, dras bort för att få fritt synfält. Ringadaptern placerar rotationsringen för hållaren framför frontlinsen till skillnad mot Lee's wide adaptor som flyttar bak ringen närmare kamerahuset. Hållaren för filtren bygger också mer ut från frontlinsen och skär därmed av synfältet.
För att exemplifiera vidvinkeln och dess synfält med 17-40 vid 17 mm på en 5D, så kan det räcka med att ett polfilter skruvas på för att börja se mörka hörn. Ringen på 77mm polfiltret bygger kanske 5 mm att jämföra med Cokin-hållaren på cirka 2 cm. Lee-hållaren är däremot helt ok.

Enligt Cokins produktsida för P-serien så rekommenderas 28 mm eller längre brännvidd på 35 mm (5D), vilket borde motsvara runt 18 mm på en kamera med APS-C sensor.

100 mm filter är nog en bättre start än 84 mm.
 
ANNONS