Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A700-ersättare - senaste rykten

Produkter
(logga in för att koppla)

mayro

Aktiv medlem
Kommer det en ersättare och detta har lyckats hållas dolt ända fram till nu så borde alla säkerhetsavdelningar överallt gå kurs hos Sony hur man gör för få folk att hålla igen truten..


Men om det blir en ny A7xx och om den har en filmfunktion som "slår alla andra" så spelar det ingen roll.. Testarna kommer då inte nämna detta i testerna utförligt... Utan bara helt kort skriva typ......

""Äntligen har Sony satt in filmfunktion i nya A7xx .. Men detta är ju ingen nyhet då andra som Canon samt Nikon haft denna funktion sedan länge i sina kameror""..

Thats it .. Mer skrivs inte..
 

christerorebro

Aktiv medlem
Vad jag läst så är det en ny A8XX på gång. Det skall dela bildsensor med den nya A950, allså en 32 Mpixel bildsensor. Till skillnad från A950:an skall den få filmfunktion, men för övrigt bli lite "enklare" med bl a mindre kamerahus.

Det är även på gång spegellösa 4:3 kamera/kameror från Sony.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Detta hade isf varit en sensation, och en förstagångsföreteelse i värdshistoren inom elektronikbranschen... Att en ny profilprodukt, den dyraste enskilda komponenten i systemet, introduceras i lågprisvarianten i produktkedjan för att SENARE släppas i profilprodukten (flaggskeppet i serien). Högst osannolikt.

Det jag har hört är att kameran (A700 efterföljare) isf kommer AVISERAS - inte släppas. Så långt jag vet fanns det ingen sensor att stoppa i kameran i november 09. September verkar vara ett rimligt släpp på kameran. Video var fortfarande ett frågetecken. Har jag fel blir ingen gladare än jag (eller, ja - jag bryr mig öht inte, så det finns det väl) - men...

De spegellösa kamerorna är inte 4/3" - de är full-APS (24x16mm) - och det är det som är hela poängen! :)
 

bengan-j

Avslutat medlemskap
Ett spår utan spegel, optimerat för video/LV och ett spår med spegel, optimerat för stillbild vore väl förståndigt. Äldsta spårets gluggar kompatibla med nyare spårets hus via adapter. Det borde ju gå att göra adaptrar med el/skruvmejsel-omvandlare dessutom.

Supertele som behöver fasdetektions-AF i spegelspåret, som ändå blir rejäla tingestar.

Vidvinkel-pannkakor i spegellösa spåret där konstrast-AF duger, där man då kan utnyttja litenheten och LV-stealth-egenskaperna.

Blir det så Sony väljer att satsa, så behöver jag inte bli två-systemig. (Har sneglat lite åt N-hållet vad gäller långtele, men säg inte det till nån.)

Joakim, du menar ju att retrofokalt är att föredra framför symmetrisk optik på vidvinkel eftersom pixlarna har tunnelseende. Finns det trots retrofokal design fördelar med att kunna komma närmare sensorn med bakersta linsen på vidvinkel-objektiven?

Jag undrar alltså om vi bör förvänta oss mer prisvärda vidvinkelobjektiv till spegellösa serien än till spegelhusen?
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Oja, kraven på MÄNGD retrofokaleffekt som MÅSTE planeras in sjunker för de vidaste vinklarna. Detta sänker "besvärlighetsgraden" på konstruktionen en hel del. Ju närmre du kan komma sensorn med det bakersta elementet, desto lättare är det att korrigera de flesta typer av CA t.ex. Kompromisserna blir betydligt mer balanserade.
Men att objektiven blir billigare av denna orsak går ju inte att sia om.... Men möjligheten finns rent tillverkningstekniskt. Lika dyra, men aningens bättre och mer kompakta för samma bländartal är nog en rimlig gissning.

Sen tror jag nog Sony kommer gå på de stora spåret med mjukvarukorrigering av distorsion som en valbar lösning, och låta objektiven förvränga geometrin en del. Båda dessa "avslappningar" i designkraven ger utymme för mindre samt bättre eller billigare konstruktion av vidvinklar. Vidvinklar med extrema bländare (jag tycker 25F/1.4 är en ganska "extrem" konstruktion till högupplösningskameror - dvs HD+) har dock ungefär samma problematik som tidigare. Man kan ju inte göra som Leica och komma undan med 3-4Ev vinjettering och färgvridningar i klass med ett exploderat Beckers-lager bara för att det är "karaktär". Nya kunder som inte bara köper ett fint varunamn, utan en produkt som är menad att bara fungera ser detta för vad det är (en allvarlig defekt) i stället för som en "karaktärsdetalj".

Kraven på maxbländare sjunker ju däremot en del jmf 4/3" formatet, och det var väl mest det jag såg som en vinst. En välkonstruerad icke-Leica FF-kompakt kommer nog förbli en dröm - men APS räcker väldigt långt idag.

Jag tycker också att spegel-lös APS och DSLR FF är den rimliga uppdelningen (mest för videoegenskapernas skull), men det kommer nog finnas marknad för APS-storlek SLR en bra stund till.
 

christerorebro

Aktiv medlem
Det senaste (tror jag?) från Sony:

α DSLR Camera

In addition to the current DSLR-A230, A330, A380, A500, A550, A850 and A900 digital SLR cameras, the following concept camera bodies and interchangeable lenses will be exhibited. Current interchange lenses, including Carl Zeiss® and G lens products will also be on display.

* Concept model of an ultra-compact interchangeable lens digital camera system that packs the quality of a DSLR camera in an extraordinarily small body, along with interchangeable lenses
* Mid-range concept camera for advanced users (a successor to the α700) as well as concept mainstream models
* Prototype of a Super Telephoto Lens (500mm F4 G) with class-leading optical performance
* Prototype of a Distagon T 24mm F2 ZA SSM, new Carl Zeiss wide angle lens for superior shots of landscapes and sweeping vistas.
 

Bengf

Aktiv medlem
Kan det det stämma att det inte kommer någon ny ersättare till A700 under 2010, dom tidiga ryktena om detta var lite difusa, men någon Sonykvinna sa att det kommer inte någon ny. en A650 var på gång men vilken typ av modell är osäkert. jobbigt att bara läsa om 7D och att även en 550D nu har släppts av Canon. Hur länge skall Sony vänta. Nikon har uppdaterat sin D300, A550 kan väl inte brottas med dessa kameror, vad händer på PMA är det släpp av kompakter bara från Sony. //Bengt.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
September (ev Photokina) är troligt för de större kamerorna, om inte Pana stressar fram sin GF2.
Just nu verkar det som plånboken kan andas ut, vilket är tur eftersom jag verkligen saknar en kompaktkamera just nu. :) Att de presenterar modellerna under benämningen "Concept" i stället för som "Prototypes" betyder oftast att produktionen inte är startad.
 

Znutt

Aktiv medlem
Verkar både "EVIL" och nya A700

http://news.sel.sony.com/en/press_room/consumer/digital_imaging/digital_cameras/cyber-shot/release/56463.html

"New concept α products being shown include an ultra compact model with interchangeable lenses, additions to the α family (including a successor to the α700), along with new TX5 and H55 Cyber-shot® cameras, new printers and other accessories."



"Concept model of an ultra-compact interchangeable lens digital camera system that packs the quality of a DSLR camera in an extraordinarily small body, along with interchangeable lenses

Mid-range concept camera for advanced users (a successor to the α700) as well as concept mainstream models "
 

perese

Aktiv medlem
Objektivet (det vita) ser lite misstänkt ut, men båda kameramodellerna se för mig som "riktiga" ut, annars är det otroligt bra gjort.

Vad tycker ni om av/på knapp vid avtryckaren?? Utan att testat själv i IRL, så känns det lite konstig/oönskat (hur är det på andra märken, är det "trendigt" att ha av/på knappen där...?)
 

mayro

Aktiv medlem
A550 kan väl inte brottas med dessa kameror,
Det anser jag den kan. Därför A550 kan saker alla dom andra INTE kan tack vare sin Live view ihop med lika/liknande god prestanda som dom övriga har dessutom...Sådant kallas pungspark...



""På / av"" knapp..?
Jag höll på bli galen på den där på av knappen med min A550 från början.. Men nu funkar det.. Så vanesak var det...
 

Znutt

Aktiv medlem
Det anser jag den kan. Därför A550 kan saker alla dom andra INTE kan tack vare sin Live view ihop med lika/liknande god prestanda som dom övriga har dessutom...Sådant kallas pungspark...

QUOTE]

Någon som sett prestanda....... Hurdå p__spark

"EVIL" kameran ser nice ut APS-C sensor blir ju större än 4/3 systemet väl
Undrar vad de kostar.....
 

pet

Aktiv medlem
Inte för att jag jade tänkt att inhandla något i kameraväg just nu men jag trodde/hade hoppats på mer från Sony..visst kul att dom visa upp nytt men det dom visar upp är ju bara "mock ups"...alltså inga riktiga/fungerande kameror/objektiv.
Inga specar,inga priser,inga datum när produkterna finns tillgängliga...känns som att dessa produkter kommer/finns tillgängliga tidigast i slutet på årer/början på nästa år...sen vågar jag inte ens tänka på vad deras 500/f4 kommer att kosta med tanke på prissättningen av deras 300/f2,8.

Hur som helst den nya serien kameror som är spegellösa och kompakta verkar riktigt intressanta.
 
ANNONS