Annons

A700-ersättare - senaste rykten

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
varför inte ett vred som går från B till F eller engelska P till M. Man vrider till F och vips ändrar vissa knappar till att användas vid filmning, ungefär så tror jag det kan bli, för att inte göra allt för rörigt och trångt på kamerakroppen.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Vet inte ifall du ev. ogillade att det blev två nya knappar för att aktivera LV-funktionerna istället för bara en? Själv tycker jag för min del att det är helt berättigat, och även önskvärt i detta fall. A5XX-serien har ju två olika LiveView-system (som de enda hittills) - den ena knappen kopplar in primärsensor-LV och den andra sekundärsensor-LV (eller Manual Focus Check LV respektive Quick Liveview som det heter med Sony-språk).
Det borde inte ha varit så svårt att ha kombinerat tvåläges-switchen och tryckknappen i en treläges-switch med OVF i mitten. Då hade man kunnat använda MFCLV-knappen till tex vitbalans istället.
Kan även tycka att det hade varit smidigare om "smart teleconveter" knappen fungerat som zoomknapp i MFCLV istället för att ett meddelande dyker upp om den saknar funktion.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Håller med, det finns uppenbara risker här.



Vet inte ifall du ev. ogillade att det blev två nya knappar för att aktivera LV-funktionerna istället för bara en? Själv tycker jag för min del att det är helt berättigat, och även önskvärt i detta fall. A5XX-serien har ju två olika LiveView-system (som de enda hittills) - den ena knappen kopplar in primärsensor-LV och den andra sekundärsensor-LV (eller Manual Focus Check LV respektive Quick Liveview som det heter med Sony-språk).
Tycker det är bra med två.
Om man har en kamera som saknar toppdisplay, så finns det ju faktiskt plats även på mindre kamerahus :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det borde inte ha varit så svårt att ha kombinerat tvåläges-switchen och tryckknappen i en treläges-switch med OVF i mitten. Då hade man kunnat använda MFCLV-knappen till tex vitbalans istället.
...
Det är naturligtvis inte alls svårt, men jag tycker liksom Sten-Åke att det är bra att Sony inte valde att göra så. Jag avskyr treläges-skjutomkopplare, det är ofta enerverande svårt att ställa in mittläget. Tvåläges skjutomkopplare går väldigt snabbt att ställa in, det gör ingenting ifall man råkar ta i lite för mycket. Med treläges-omkopplare måste man vanligen moderera kraften inom ett ganska snävt område. För lite - ingen omkoppling sker. En aning för mycket - mittläget hoppas över och man hamnar i det andra ändläget. Vanligen händer detsamma när man sedan försöker åt det andra hållet igen...


...
Kan även tycka att det hade varit smidigare om "smart teleconveter" knappen fungerat som zoomknapp i MFCLV istället för att ett meddelande dyker upp om den saknar funktion.
Det kan jag hålla med om. Fast det hade ju förstås i MFCLV-läget inte varit någon "Smart teleconverter" längre (den tagna bilden förstoras inte där)...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vilken är bäst på brus?

Såg bara en skrivning på Dyxum som jag tycker var bra.
Det hela handlade om vilken kamera som är bäst på brus A700 A850 eller A550.

Citat
"There is a big difference between looking at something at 100% then printing. Its ALL in the print, and worrying about noise of postage stamps (looking at you DPReview..) while not worrying about printing output, is baffling and not at all important to real photography.

Try this:

1)Take a shot at ISO3200 on a A700 with a lens set at 18mm.
2) Now take the same shot with an A900 or A850, with the lens set 27mm.

Both images will offer identical framing, after equalising for crop factor.

Now PRINT both at A3.

The A900 or A850 on print will be cleaner and more details - printing gives you NR for "free" and unlike NR you do in a raw converter you don't lose detail.

Try it. Then never worry about noise at 100% viewing again.
"Slut citat)
 

Björn_

Aktiv medlem
appropå film

Hej,

Jag närvarade vid en liten reklamproduktion igår. Bolaget i fråga verkade professionellt, de hade stora ljuskanoner, stativ, rullband och elverk. Gissa vad de filmade hela produkionen med?

EOS 7D !

De behövde inte ändra fokus, så då funkade det väl bra. Jag fick se resultatet, och det såg förvånansvärt bra ut. Jag vill inte på något sätt starta ngt krig nu, men jag tyckte det var intressant i alla fall...

//Björn
 

Bengf

Aktiv medlem
Vi får tydlingen vänta till september på nya A700, om inte någon har andra uppgifter. hade varit kul om dom släppt lite tidigare, när vi har den stora fotoperioden framför oss ( vill tro att dom flesta bilder tas under sommaren). Ju längre man väntar känns det som förväntningarna också ökar på modellen. Om grundmodellen blir liten så skulle jag önska varianter på extragreppen som alltid kommer som tillval. en billigare typ som framförallt förbättrar greppet men inte lika fullmatat med knappar, för att hålla ned priset. Sony kan väl inte ha haft något större samarbete med filmdivisionen ser det ut som eftersom filmfunktionen har dröjt, hoppas dom kan samarbeta mera framöver. Vid septembersläppet om det nu blir så, kommer väl även Nikon med nästa generation av kameramodell, finns ju en risk att nya A700 hamnar i bakvattnet när dom stora drakarna slår på trumman. Våren är väl tillika en stor säljperiod, kan inte vara fel att släppa nya modeller då. /Bengt.
 
ANNONS