Annons

A700-ersättare - senaste rykten

Produkter
(logga in för att koppla)

mayro

Aktiv medlem
Den ända nackdelen jag ser med det stora kamerahuset är att Sony verkar byggt en Canikondesign tyvärr.. Och detta är en miss. Canikonernas kameror är ju så tradigt fula samt likformiga.. A700 A850 A900 har haft sin egen design som jag uppskattat hårt.. Men jag gillar det mer stridsvagnsliknande i designen i dessa kameror än den fjölstilsdesign min A550 eller Canikoner har...

fegt av Sony att släppa sin egna design... :-(
 

christerorebro

Aktiv medlem
Hmmm... Om jag skall uppgradera min A700 i år så får det nog bli en A850.
21.000 kr är mycket pengar, men kanske ändå inte. En A850 + en DSC-HX5 med Exmor R CMOS-sensor och videomöjlighet - full HD 1920x1080,30 bilder/sek - med stereoljud, kan bli en bra kombination.
 

keckax

Aktiv medlem
Den ända nackdelen jag ser med det stora kamerahuset är att Sony verkar byggt en Canikondesign tyvärr.. Och detta är en miss. Canikonernas kameror är ju så tradigt fula samt likformiga.. A700 A850 A900 har haft sin egen design som jag uppskattat hårt.. Men jag gillar det mer stridsvagnsliknande i designen i dessa kameror än den fjölstilsdesign min A550 eller Canikoner har...

fegt av Sony att släppa sin egna design... :-(
Hur menar du nu? Nikons vs Canons design är ju två skilda världar.

/K
 

pet

Aktiv medlem
Den ända nackdelen jag ser med det stora kamerahuset är att Sony verkar byggt en Canikondesign tyvärr.. Och detta är en miss. Canikonernas kameror är ju så tradigt fula samt likformiga.. A700 A850 A900 har haft sin egen design som jag uppskattat hårt.. Men jag gillar det mer stridsvagnsliknande i designen i dessa kameror än den fjölstilsdesign min A550 eller Canikoner har...

fegt av Sony att släppa sin egna design... :-(
Håller med...den liknar en Canon med on/off switch och grepp från Nikon...tycker dom borde ha behållt lite mer av designen som A700/850/900 har...önskar att dom hade behållt/tagit greppet från A900 som är helt underbart....men hur som helst roligt att Sony visar att dom kommer med en avancerad kamera som dessutom kommer ha filmfunktion...ska blir riktigt intressant o se vad den kommer att innehålla och hur den kommer att presterar bildmässigt.
 

mnorrback

Aktiv medlem
Håller med föregående talare. Den nya a7xx ser ut som en Canon och dessutom som en Canon från tiden före Canon 7D. Det ironiska är ju att Canon 7D verkade ha fått lite design från Sony för att den skulle bli bekvämare att hålla i. Nu verkar det som om Sony gör tvärt om - de gör en Canon! Vad är det för fel med nuvarande A700? Utveckla den designen i stället. En topp display är något som det har klagats på i alla tester men i ärlighetens namn så funkar ju A700 nuvarande design ruskigt bra. Den enda jag skulle kunna klaga på lite är de fyra knapparna som är bakom avtryckaren. De skulle ha kunnat placeras lite bättre. Nå vi får se, den är ju inte färdig ännu men nog börjar det luta mot att man får gå vidare till fullframe. Med lite tur finns A7xx till hösten men då börjar det redan vara lite sent. Det skulle kanske ha varit skäl för Sony att släppa lite mera info så att de som sitter och funderar på vad den ska byta till skulle få veta om det är värt att vänta eller ej.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Giorgetto Giugiaro vs Luigi Colani... Rent användarmässigt finns det nog bara ett svar på den "frågan"... :)

Utseende och ergonomi är inte samma sak. Vad det gäller ergonomi så tycker jag Nikon vinner av alla kameror jag provat. Utseendemässigt? Kvittar inte det?
Någon som känner igen kameran nedan, föresten? :)
 

Bilagor

pet

Aktiv medlem
Ergonomin är väldig personligt..har ägt Canon o Nikon tidigare men för mig personligen vinner Sony denna kategorin..tycker även Canon har bättre skönare grepp än Nikon...Nikon har för "rakt" grepp för min smak till skillnad från tex Canon o Sony som har mer "format" grepp..dock är Nikon för mig personligen bättre än Canon i övrigt när det gäller ergonomin.
 

mayro

Aktiv medlem
Liten "Av / På " komentar... :)

Jag samt många fler har klagat på att Sony lagt in av/på kappen där vid avtryckaren.. Men faktum är att jag tror dom gjort detta "under galgen" lite nu då det ser ut som det kommer kanske en topdisplay.. Samt stor skärm.. Samt flera funktioner såsom live view styrningar och nu ev filmande och endast Sony vet mer vad som skall styras utifrån kameran´s utrymmen.. . Och då dom ändå måste ha någon form utav stadard rakt igenom kameraserierna så kom dom fram till troligen att sätta dit på/av där vid avtryckaren så skapas en eller två platser för andra knappar där ett relativt stort utrymme togs i anspråk för en skjutknapp för slå av och på kameran.....


Så jag tror som sagt detta skett helt pga andra funktioner som nu kommer. Där vissa modeller kommer bli fullsketna med knappar o sådant för styra kameran. Samt då att detta införs rakt över alla kameror så en användare "känner igen sig"...


Och som sagt.. Man vänjer sig.. Så idag så vet man ju vart på/av sitter på A550ín..Och idag slår i alla fall jag aldrig av kameran av misstag som det skedde i början några ggr....Så liiite för min del kan jag nog påstå att detta flyttande av på/av-slagsknappen är inte nått problem alls idag... Kanske en liten tröst för någon gamal invand Sonyist /minoltaist som kännt förtvivlan över att inte kunna få igång en framtida ersättare inom märket... :) :)
 

pet

Aktiv medlem
Liten "Av / På " komentar... :)

Jag samt många fler har klagat på att Sony lagt in av/på kappen där vid avtryckaren.. Men faktum är att jag tror dom gjort detta "under galgen" lite nu då det ser ut som det kommer kanske en topdisplay.. Samt stor skärm.. Samt flera funktioner såsom live view styrningar och nu ev filmande och endast Sony vet mer vad som skall styras utifrån kameran´s utrymmen.. . Och då dom ändå måste ha någon form utav stadard rakt igenom kameraserierna så kom dom fram till troligen att sätta dit på/av där vid avtryckaren så skapas en eller två platser för andra knappar där ett relativt stort utrymme togs i anspråk för en skjutknapp för slå av och på kameran.....


Så jag tror som sagt detta skett helt pga andra funktioner som nu kommer. Där vissa modeller kommer bli fullsketna med knappar o sådant för styra kameran. Samt då att detta införs rakt över alla kameror så en användare "känner igen sig"...


Och som sagt.. Man vänjer sig.. Så idag så vet man ju vart på/av sitter på A550ín..Och idag slår i alla fall jag aldrig av kameran av misstag som det skedde i början några ggr....Så liiite för min del kan jag nog påstå att detta flyttande av på/av-slagsknappen är inte nått problem alls idag... Kanske en liten tröst för någon gamal invand Sonyist /minoltaist som kännt förtvivlan över att inte kunna få igång en framtida ersättare inom märket... :) :)

Visst är det en vanesak Torbjörn..dock fördrar jag personligen att ha on/off där den är placerad på dom "gamla" Sonymodellerna...har aldrig riktigt förstått det med att "det går så mycket fortare att slå på/av kameran" om switchen sitter vid avtrycket som många har som argument för den placeringen av switchen...jag personligen slår på kameran när jag går ut/tar fram kameran sen låter jag den vara på tills jag fotat klart..med on/off på baksidan miskar även risken för att man slår på/av kamera av misstag...men som sagt en vanesak o placeringen vid avtrycket ger ju som sagt lite utrymme på baksidan för tex nån annan/ny knapp..ser ut som att dom lagt en liten upphöjd "kant" framför switchen på efterföljaren till A700 som troligvis gör att risken för att man slår av/på kameran av misstag blir minimal.
 

mayro

Aktiv medlem
Om det nu är efterföljaren vill säga.?? Är det uttalat ATT det är det vi ser??

Jag får ingen riktigt samlad bild direkt om vad som kommer samt när.?. Det verkar vara en röra av osäkra saker.. Massa framtid utan tidsangivelser är ju bara rörigt...

Men..

Det som jag ser tills nu om det är ersättaren till A700 vi ser så verkar (?) det kunna bli min drömkamera.. Dvs en A550 på steroider. :) . Tyvärr ingen info om skärmen är vinklingsbar..?? Men det borde den ju vara.. Annars är den ju lika "korkad" som alla andra kameror med sina fasta skärmar..

Iofs .. finns det ens någon bestämthet om vad kameran kommer ha för funktioner?.. Ahh Antingen har jag läst slarvigt.. Eller tittat på fel ställen.. Men detta är rörigt ..
 

pet

Aktiv medlem
Om det nu är efterföljaren vill säga.?? Är det uttalat ATT det är det vi ser??

Jag får ingen riktigt samlad bild direkt om vad som kommer samt när.?. Det verkar vara en röra av osäkra saker.. Massa framtid utan tidsangivelser är ju bara rörigt...

Men..

Det som jag ser tills nu om det är ersättaren till A700 vi ser så verkar (?) det kunna bli min drömkamera.. Dvs en A550 på steroider. :) . Tyvärr ingen info om skärmen är vinklingsbar..?? Men det borde den ju vara.. Annars är den ju lika "korkad" som alla andra kameror med sina fasta skärmar..

Iofs .. finns det ens någon bestämthet om vad kameran kommer ha för funktioner?.. Ahh Antingen har jag läst slarvigt.. Eller tittat på fel ställen.. Men detta är rörigt ..

Tja enligt vad Dpreview säger så är det efterföljaren till A700 som visas:

"Shown in concept mock-up form at PMA is a successor to the α700, Sony’s acclaimed mid-range camera body that has found favour with ‘prosumers’ and enthusiasts"

Men jag håller med dig det är inget direkt tydligt med det som Sony visar upp...bara "mock ups" utan nån direkt fakta ang pris,spec eller väntad tidpunkt för tillgänglighet utan det blir mer en förhandsvisning av avd som komma skall..menar 500/f4 har dom visat upp som "mock up" ett bra tag nu..lite synd tycker jag personligen..nu har man inte en aning om hur långt borta dessa produkter ligger i tiden men man kan väl antar att efterföljaren till A700 kommer i slutet av året/början på nästa..troligvis därför Nikon släppte en D300s pgr av att dom inte fick tillgång till den nya sensorn förrens Sony släpper sin efterföljare till A700.

När det gäller skärmen tror jag tyvär den kommer att vara lika "korkad" som alla andra kameror i denna klassen men hoppas att jag har fel o att dom tar steget fullt ut.
 

Znutt

Aktiv medlem
Ang korkat att ha ledbar skärm tycker jag nog tvärtt om.
De kamror som har utvikbar skärm blir ofta onödigt tjocka baktill. Typ A550. Är det sedan speglar och inte prismor blir det redigt dåligt. Har manglasögon eller dyligt blir inte sökaren något att ha.

Men sony kanske löst det på något annat sätt ved dock ej hur för sensorn måste ju sitta i filmplanet.... och då bygger allt bakom.

Men vi hoppas på MF LW då LW väl är svårt om man har prisma..... En semi profskamera måste ju ha en hyffsad sökare...
Tråkit att man inte fått några specar och när. Hoppas det dröjer då min bytar frekvens inte är på minst ett år....
 

mayro

Aktiv medlem
Jag använder glasögon då jag läser.Eller tittar på den tagna bilden i skärmen... Och tar upp dom i pannan då jag fotar med sökaren... Svårare är det inte..

Medans en vinklingsbar skärm ihop med live view är enorm fördel som inte går att jämföra med den enkla åtgärden för inte via lyfta brillorna till pannan för få så bra syn via sökaren som går.... Därför skärmen som ger fördel bygger ut lite extra..

Asså.. folk som inte har fotat i skarpt läge med Sony´s live view förstår nog faktiskt inte riktigt hur förbannat bra den funktionen är..!!.. Utan man har nog läst parkbänks-skribenters nersättande ordalydelser och utgår från sådant då man snackar live view användandet .. Samt tror därför man skulle förlora något på att funktionen liiiite försvårar samt kräver kanske tex lyfta glasögonen till pannan då man kollar i sökaren.. Medans man inte förstår att den totala användarfunktionen är så makalöst mycket större fördel trotts lite om-ändrat användnings-sätt med glasögon ihop med sökaren...


Jag kan nog säga/tro att skulle folk tex som har en A700 idag ta en fotostund med mig och vi bytte kamera en stund och man fick testa på fördelarna med att ha live viewen trotts nackdel med sökarens avstånd till skärmen så skulle få tror jag säga att Sony inte bör införa en vinklingsbar skärm på efterträdaren till A700á...

Det är nog som sagt lästa saker samt ofta ofta korta klämanden/jämföranden i en fotobutik som skapar att man inte riktigt förstår användandet i praktiken... Och därför inte heller kan riktigt se att fördelarna är större än nackdelen att få lyfta glasögonen till pannan vid användandet av glasögon ihop med sökaren..

Därmed inte sagt att det inte är en nackdel med skärmen som sticker ut en bit extra.. Men .. Fördelarna är så enormt mycket större än nackdelen med detta så fördelarna då man faktiskt använder kameran i skarpa lägen så växer snabbt insikt fram om hur en tex A550 kan användas som total helhet för fotograferande..

Ahhhh.. Det är så makalöst synd så många (tror jag) egentligen med bristfälliga erfarenheter (bara klämt i butik samt läst) har "bestämt" sig för "vad som är vad" gällande detta med live view användande med vinklingsbar skärm och hur fördelar o nackdelar placeras egentligen i praktikens fotande...Med glasögon eller ej..

Dessutom baseras så mycket utav vad som "sägs" om användande av live view ur fördomar. Påståenden från "parkbänks fotografer" där allt var bättre förr.. Skribenter som är onyanserade ... Men främst utifrån hur andra märkens sk live view´s fungerar.. Eller snarare inte fungerar..


Jag gillade min A700 sökare.. Och hade givetvis varit glad om min A550 haft samma sökare.. Men.. Jag väljer 100 ggr av 100 möjliga hellre den något mindre ut stickande sökaren på A550,, och har A550íns live view med skärm som är vinklingsbar därför det utgör grund för jag kan ta bilder där en A700 eller en A850 A900 inte har en chans att hänga med helt enkelt... oavsett deras bättre sökare...

Jag ser personligen dessutom ser så mycket mer samt bättre i en 3 " skärm än i en sökare.. Ej att förglömma är dessutom att Sony inte har några direkta problem med finna rätt fokus samt att det ligger rätt då det sitter.. Så man har inte samma problematik att man behöver skärskåda bilden till 1000% då man tar den..

Jag kan säga så här. Ser jag bara fokuspunkten så vet jag att bilden sitter... Så lite behöver jag egentligen se...Därmed inte sagt att jag inte vill se hela bilden.. Inte heller att jag inte ser den. För det gör jag ju.... Utan enbart säger det att det räcker ofta att man ser fokuspunkten och att den är rätt på mål så sitter sedan bilden...

Så jag hoppas verkligen att Sony löser detta så kommande skarpa A700 har vinklignsbar skärm samt riktig Live view såsom A550...

Däremot kan jag förstå att dom är rädda för dessa bias skribenter som inte vill ta fotandet samt testandet till seriös nivå där det praktiska användandet blir nyanserat samt beskrivande förklarat så nackdelar KAN vägas mot fördelar så folk almänt förstår hur man kan använda kameran samt hur fördelar kan utgöra grund för faktiskt ändra sitt sätt lite att "ta bilden"..


Så. Jag tror tyvärr Sony kommer fega gällande detta ämne.. och troligen med tanke på hur "testarna" är funtade gör dom nog rätt i det också...

medans folk som mig tex som inte ser minsta problem med att utvecklas samt byta metoder för komma längre samt vidare tyvärr får väl hålla oss i startsegmenten för få ha funktioner som anses vara nybörjarfunktioner trotts det borde vara samt kallas proffsfunktioner.. Man behöver enbart titta på TV då fotografer står i hop med sina proffskameror ovan huvudet och chansar så inser man att Sonys live view är en proffsfunktion...

Sorry detta blev långt.. Men jag skulle verkligen vilja bryta den rätt fördummande nervärderande okunniga syn många bär på angående vinklingsbara skärmar och live view ...Fördelar är sååå mycket större än nackdelen med sökaravståndet helt enkelt..
 
Senast ändrad:

KGS

Aktiv medlem
...Sorry detta blev långt.. Men jag skulle verkligen vilja bryta den rätt fördummande nervärderande okunniga syn många bär på angående vinklingsbara skärmar och live view ...Fördelar är sååå mycket större än nackdelen med sökaravståndet helt enkelt..

För att inte tala om hur hånad och dumförklarad man blev när man förutspådde att sådana skärmar kommer att regera i framtiden, för så där fyra-fem år sedan... moooaaahahhaha... jag har haft rätt i allt utom megapixelracet, fast de är på god väg nu, även om just det har gått långsammare än jag förutspådde en gång i tiden.

Snart kommer EVF också och alla kommer både älska det och kräva det. Vi närmar oss äntligen riktiga digitala systemkameror.
 

Bengf

Aktiv medlem
Tror jag åker ock köper en A200 för 3900Kr. Sedan när Nya A700 kommer hösten 2011 köper jag väl den då. Man får väl läsa om 8D och D400 så länge, Pentax 8K är väl snart här också. det ordnar sig som dom säger i Wermland.
 

pet

Aktiv medlem
Tror jag åker ock köper en A200 för 3900Kr. Sedan när Nya A700 kommer hösten 2011 köper jag väl den då. Man får väl läsa om 8D och D400 så länge, Pentax 8K är väl snart här också. det ordnar sig som dom säger i Wermland.
Hehehehe förstår att väntan är jobbig för dom som har tänkt att byta upp sig till denna kamera...forhoppningsvis släpps den innan hösten 2011...Sony inser nog själva att dom måste få ut denna kameran på marknaden så fort som möjligt för att inte helt blir överkörda av konkurrenterna i det segmentet..jag säger som jag sagt förrut att den lär med all sannorlighet dyka upp i slutet av detta året/början på nästa..det va samma sak när dom visade upp "mock upen" av A700..den visades i början på året och släpptes/fanns tillgänglig i slutet av året.
 

mayro

Aktiv medlem
Mitt tips är att köpa en A550..En kamera som totalt ramlat mellan stolarna PGA fjunistestare som använder Canikons reklamkallingar och täcke samt visitkort.. Då får man en kamera som fasiken grejar allt en vanlig entusiast kan önska.. Bara man använder kameran såsom den är tänkt att användas och låter bli att försöka tvinga den bli en Canikon.. A550 är inte en Canikon.. Det är en modern stillbildskamera som gör det den skall med bravur.. Och jag garanterar att inte någon kamera från canikon tillverkararna skulle ha en chans i motsvarande segment om vi promenerade runt på tex en hifimässa och fotade och dom andra skulle försöka ta samma bilder som jag gör med min turiststil jag fotar med.......


Och detta står jag för.. Jag använder A550 som den är tänkt enkelt samt snabbt och har skoj.... Och dom använder sina såsom det krävs. Samt kryper o rullar sig eller chans´ar... Dom är 20- 30 - 40 till 50 rum beroende på storlek av mässa bakom mig då jag är klar med x antal rum tex..och går och fikar...eller gör nått annat.. Och ändå finns där bilder dom aldrig klarar i alla fall kontrolerat.Eller retar ihjäl folk för det stör för mycket ... Sedan får folk surra hur mycket dom vill om hur larvigt det är med live view samt inbyggd stabilisering osv... Jag ställer upp när som helst.. Jag vet vad som krävdes för fota med A700 som är en konventionell kamera...Samt har sett flertal ggr vad andra märkens användare behöver för "ta bilden"... Och jag vet vad A550 utför numera efter ha testkört den äntligen i "skarpt läge".. Dom gamla teknikerna med endast en sökare oavsett storlek samt klarhet hänger helt enkelt inte med.. Dom slår ändå inte min 3" stora vy jag ser i skärmen utan ens peta på glasögonen så dom hamnar i pannan för kolla i en sökare... Sedan om det skulle va nån prestige i att stå med kameran framför ögonen så kan dom gärna få syssla med detta.. Jag vill ha bilden... Inte trassla och krypa runt eller chansa att den sitter .. Jag vill VETA att jag har den bild jag vill ha då jag tar bilden...

Så orkar man inte vänta in A7XX så kan man ta en A550 och garva o ha skoj tills efterträdaren kommer till A700..

Fast det är långt ifrån säkert man ens beroende på hur nya A7xxán blir specad samt utformad byter till efterträdaren... Känns inte som något större behov direkt.. Inte för min nivå utav användare i alla fall.. Min A550 är sagoligt mycket bättre kamera än jag är som brukare.. Och jag har inte ens gluggar som möter kamerahusets nivå egentligen heller.. Hårt men sant.. :)
 
ANNONS