Annons

Kalibrera skärm.

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Låter ju märkligt det här! För mig räcker det med att bara öppna programvaran för att därefter stänga ner den, då hoppar min profil igång.

Har vi några andra likheter, t ex grafikkortet?

Ska fortsätta leta efter lösningar, hör av mig.

Det är möjligt att det är så för mig också - har inte testat att öppna programvaran och sedan stänga den direkt igen. I stället har jag gått till sista sidan och "ändrat" från okalibrerat till kalibrerat och därefter stängt programvaran. Jag är fortfarande bortrest, men kommer hem här under torsdagskvällen. Ska se om jag hinner ta mig en titt på det hela då. Testar eventuellt tipset med att ominstallera drivrutiner!
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag har ännu inte fått rätt på det hela. Tog mig en koll under "Preference" i Spyder-programvaran och ser att den inte kan hitta ngn "sensor". Spyder 4 är angivet i listan, men väljer man den får jag ett meddelande om att någon sensor inte kan hittas. Är det så för dig också, John? Ska testa att ominstallera programvaran..
 

Newnoise

Aktiv medlem
Jag har ännu inte fått rätt på det hela. Tog mig en koll under "Preference" i Spyder-programvaran och ser att den inte kan hitta ngn "sensor". Spyder 4 är angivet i listan, men väljer man den får jag ett meddelande om att någon sensor inte kan hittas. Är det så för dig också, John? Ska testa att ominstallera programvaran..
Ska kika på det imorgon. Återkommer!
 

forstheim

Aktiv medlem
Så här ser det ut hos mig, har ej gjort några ändringar:
Där det står Spyder 4 hos dig står det "None" hos mig. Dock kan jag välja "Spyder 4", men när det väl görs får jag ett meddelande om att någon sensor ej kan hittas och rullistan hoppar tillbaka till "None". Jag vet faktiskt inte vad som skiljer "Spyder 4" från "None". Har du koll på det? Och vad är det för sensor programvaran inte kan hitta?

Känns som det är ganska väsentligt att det ska står Spyder 4 och inte None i den rutan.. ;-)
 

Newnoise

Aktiv medlem
Där det står Spyder 4 hos dig står det "None" hos mig. Dock kan jag välja "Spyder 4", men när det väl görs får jag ett meddelande om att någon sensor ej kan hittas och rullistan hoppar tillbaka till "None". Jag vet faktiskt inte vad som skiljer "Spyder 4" från "None". Har du koll på det? Och vad är det för sensor programvaran inte kan hitta?

Känns som det är ganska väsentligt att det ska står Spyder 4 och inte None i den rutan.. ;-)
Har jag formaterat om dator, installerat senaste drivrutinerna till grafikkortet. Fortfarande exakt samma problem. Så tillbaka på ruta ett...

Hur går det för dig? :)
 

forstheim

Aktiv medlem
Har jag formaterat om dator, installerat senaste drivrutinerna till grafikkortet. Fortfarande exakt samma problem. Så tillbaka på ruta ett...

Hur går det för dig? :)
Jo, tack jag verkar ha fått rätt på det utan att egentligen veta vad jag har gjort.. ;-). Jag har skrivit ett inlägg om det, men i en annan tråd. Vet inte om jag startade två trådar om samma sak när det begav sig, men här är i alla fall tråden och mitt inlägg där: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=157086&highlight=icc

Du verkar dock verkligen ha gått på djupet för att få det att fungera - trist att det inte löste sig för dig trots det! Precis som jag skriver i inlägget jag hänvisar till har jag bara installerat om Spyder 4 Pro. Vad jag vill minnas så hjälpte inte det direkt, utan först plötsligt någon dag efter fungerade det. Möjligtvis minns jag fel och att det i stället var så att jag direkt efter ominstallationen gick in i Windows systemkonfiguration och tittade under fliken "Autostart" och konstaterade att Spyder 4 Pro fortfarande inte fanns med där. Stängde av datorn i tron att ominstallationen inte hade hjälpt och att det dagen efter fungerade när datorn väl startade upp igen. I så fall var det ominstallationen av Spyder som hjälpte mig - i annat fall var det ett mirakel... :)

Jag hoppas att du får rätt på det också. Tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig rent konkret även om det fungerar för mig nu. Har du kollat under Autostartfliken ifall Spyder finns med där? Och att rutan för Spyder i så fall är ibockad? Kör "Msconfig" under "Start" så får du upp systemkonfigurationen och kan kolla det!

Sedan det där med att det stod "None" hos mig var inte så konstigt kom jag på sedan. Det gör det förstås när inte "kalibreringsgrejen" är inkopplad via USB antar jag. Att programvaran då inte hittade någon sensor var ju heller inte så konstigt eftersom sensorn är själva kalibreringsgrejen. Ibland tänker man bara inte till, eller tänker till lite sent rättare sagt.. ;-))
 

Newnoise

Aktiv medlem
Jo, tack jag verkar ha fått rätt på det utan att egentligen veta vad jag har gjort.. ;-). Jag har skrivit ett inlägg om det, men i en annan tråd. Vet inte om jag startade två trådar om samma sak när det begav sig, men här är i alla fall tråden och mitt inlägg där: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=157086&highlight=icc

Du verkar dock verkligen ha gått på djupet för att få det att fungera - trist att det inte löste sig för dig trots det! Precis som jag skriver i inlägget jag hänvisar till har jag bara installerat om Spyder 4 Pro. Vad jag vill minnas så hjälpte inte det direkt, utan först plötsligt någon dag efter fungerade det. Möjligtvis minns jag fel och att det i stället var så att jag direkt efter ominstallationen gick in i Windows systemkonfiguration och tittade under fliken "Autostart" och konstaterade att Spyder 4 Pro fortfarande inte fanns med där. Stängde av datorn i tron att ominstallationen inte hade hjälpt och att det dagen efter fungerade när datorn väl startade upp igen. I så fall var det ominstallationen av Spyder som hjälpte mig - i annat fall var det ett mirakel... :)

Jag hoppas att du får rätt på det också. Tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig rent konkret även om det fungerar för mig nu. Har du kollat under Autostartfliken ifall Spyder finns med där? Och att rutan för Spyder i så fall är ibockad? Kör "Msconfig" under "Start" så får du upp systemkonfigurationen och kan kolla det!

Sedan det där med att det stod "None" hos mig var inte så konstigt kom jag på sedan. Det gör det förstås när inte "kalibreringsgrejen" är inkopplad via USB antar jag. Att programvaran då inte hittade någon sensor var ju heller inte så konstigt eftersom sensorn är själva kalibreringsgrejen. Ibland tänker man bara inte till, eller tänker till lite sent rättare sagt.. ;-))
Nu fick jag det att funka. Uppgraderade till Windows 8 (från 7) och då fungerar allt som det ska...
 

forstheim

Aktiv medlem
Kul du såg skillnaden efter profilerat skärmen. Att ligga på 5000 Kelvin är lågt.
För mer normala utskrifter är 5500 - 6500 vanligare.
Har kalibrerat min skärm några gånger sedan jag fick hem min Spyder 4 PRO och har som jag skrev tidigare hela tiden fått värden på 90 Cd och 5000K. Men nyss gjorde jag en helt ny kalibrering och fick värdena 120 Cd och 5800K. Hur kan det komma sig?

Jag sitter i samma rum och kalibrerade om skärmen när det var mörkt ute. Precis som vid tidigare kalibreringar. Samma lampor i rummet är tända. Är inte det lite skumt?

Nu ska det dock sägas att jag faktiskt tror att denna kalibreringen är mer rätt än de tidigare gjorda! Dels skriver du att 5000 K är lågt att ligga på och att mer vanligt brukar vara runt 5500-6500 K..och dels har jag ofta upplevt mina egna inlästa bilder från kameran som något mörkare än jag hade förväntat mig. Dessutom har jag tidigare misstänkt att jag haft en något felkalibrerad skärm eftersom jag t.ex. varit inne och kollat på Mattias Klums hemsida och tyckt att flera av hans bilder varit för mörka. Bilderna på hans hemsida lär ju vara noggrant redigerade på en riktigt bra kalibrerad skärm. Efter min senaste kalibrering var jag dock inne igen på Klums sida och kunde konstatera att bilderna där ser mycket bättre ut i lågdagrarna nu!

Men frågan är varför jag så sent som i förrgår fick värdena 90 Cd och 5000K och nu idag 120 Cd och 5800K?? Som sagt..det omgivande ljuset är exakt detsamma!

En annan fråga: var ska man placera sensorn när den ska läsa av omgivningsljuset? Mitt i rummet? Precis där man sitter? Alldeles intill skärmen? För det borde ju ha en viss betydelse för kalibreringens slutresultat tycker jag..!? :)
 

Winrar

Aktiv medlem
Jag är med väldigt sugen på att skaffa mig en kalibreringsutrustning.

Men jag har så många olika skärmar...Läste lite mellan raderna här o där...Ska man ha nån speciell, Datacolor Spyder 4 Pro tex?

Skärmarna jag har är Dell U3011 (ansluten med display port)

och den andra datorn har en asus 3d gaming skärm (vilket jag inte redigerar foton på)
Men den skärmen har väldigt lustig färgåtergivning, filmer har en lätt grön ton och ja...inget stämmer helt enkelt. Det är en TN panel i den....I Dell skärmen är det en IPS panel

Då är min fråga om Datacolor Spyder 4 Pro funkar? Eller måste man ha någon som kan läsa flera olika skärmar?
Nu känner jag att jag verkligen rör ihop allt.

Så för att förenkla detta så kanske man kan korta ner frågan till:
Datacolor Spyder 4 Pro är den värd att köpa? Eller ska man ta en enklare?
 

reboot81

Aktiv medlem
Spyder5Express/Pro eller annat märke?

Har idag en Spyder3Express från 2007. Datacolor meddelade i veckan att det upphör med support framöver. Har blivit erbjuden Spyder5Express och får då med en Spydercheckr utan extra kostnad.
Skall jag nappa på erbjudandet, eller finns det andra bättre manicker?

Spyder3Express har fungerat bra för mig på min laptop och min iMac med extern skärm. Tycker inte mjukvaran är perfekt, men att den gör vad den ska.

Är det värt de extra kronorna för att gå upp till Spyder5Pro? Är "Room Light Monitoring" värt 400kr?
 

alf109

Aktiv medlem
Jag gick från spyder 3 sr till spyder 5 pro för några dagar sedan. Man kan ju kolla på deras hemsida vad som skiljer och bestämma sig för vad man vill ha eller tycker man behöver. Tror knappast att man ser någon skillnad på resultatet.
 

alfin

Aktiv medlem
En 8 år gammal Spyder kan nog vara läge att fundera på om den snart ska bytas, lite beroende på hur den förvarats (mörkt och torrt), så inte filterna påverkats. Jag vet inte var gränsen för när de börjar bli för gamla går, kanske Stefan Ohlsson kan upplysa oss.
 

stefohl

Aktiv medlem
En 8 år gammal Spyder kan nog vara läge att fundera på om den snart ska bytas, lite beroende på hur den förvarats (mörkt och torrt), så inte filterna påverkats. Jag vet inte var gränsen för när de börjar bli för gamla går, kanske Stefan Ohlsson kan upplysa oss.
Som Lars antyder, colorimetrar av den generationen åldras inget vidare vackert. De filter som sitter i Spyder III och till exempel i1Display 2 bleks rätt lätt. Dessutom är de inget vidare på att kalibrera skärmar med stort färgomfång. Så har du en sådan skärm skulle jag direkt uppgradera.
 

Mwd

Aktiv medlem
Jag sitter också och blänger på Spider Express/ Pro.
Tror inte att rumsmätningen gör någon skillnad??
Jag sitter bara och redigerar på vinterkvällar så det är alltid samma förutsättningar.
En annan skillnad är att det finna 2 resp 16 (??) kalibreringslägen.
Vad innebär detta i praktiken?
Är man inte van vid detta är det svårt at avgöra.
Tacksam för input i frågan.

// Mats W
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Kanske lite off topic men är det någon som kan förklara varför mina 2 skärmar, kalibrerade (profilerade) på samma sätt med samma utrustning (Spyder 4 Elite) inte visar samma färger?
(en ASUS PG278Q TN och en DELL U2711 IPS)
I mina ögon är det DELL-skärmen (som borde vara bäst) som har en konstig färgskiftning.
Det här med kalibrering gör mig galen. Den ena skärmen visar ju uppenbarligen fel (eller båda)....
 
Senast ändrad:

stefohl

Aktiv medlem
Här är en (i mitt tycke) läsvärd artikel,
det verkar som det är mjukvaran och inte själva mätmojängen som skiljer mellan alternativen.
Han slår ett slag för dispcalgui (programvara) för utvidgad användbarhet :
http://cameratico.com/articles/datacolor-spyder-5-review/
Bra artikel och slutsatserna stämmer rätt väl överens med mina slutsatser vid min test. Dispcalgui är dock ett avancerat program, eller rättare sagt bara ett grafiskt gränssnitt för Argyll CMS, som är ett kommandoradsbaserat program. Skjuter över målet för de flesta. Ett program som fungerar bra tillsammans med många kalibratorer är Basiccolor Display, men då tillkommer kostnaden för programmet.

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
Kanske lite off topic men är det någon som kan förklara varför mina 2 skärmar, kalibrerade (profilerade) på samma sätt med samma utrustning (Spyder 4 Elite) inte visar samma färger?
(en ASUS PG278Q TN och en DELL U2711 IPS)
I mina ögon är det DELL-skärmen (som borde vara bäst) som har en konstig färgskiftning.
Det här med kalibrering gör mig galen. Den ena skärmen visar ju uppenbarligen fel (eller båda)....
Att få två skärmar att visa samma färgåtergivning är inte enkelt, framförallt inte att få vitt att se likadant ut på båda skärmarna. Har du ställt in dem så att de visar samma vitpunkt? Det måste du göra med kontrollerna på skärmen.
 
ANNONS