Annons

Varför har så få kvitto på sina prylar?

Produkter
(logga in för att koppla)

eskil23

Aktiv medlem
Jag har mina kameror och objektiv registrerade hos Canon CPS. Då har man serie-nummret på alla grejorna också. Och jag har aldrig varit med om något försäkringsbolag som kräver att man visar kvittot från affären. Modell årtal och serie-nummer räcker länge.
Jag har registrerat mina prylar hos Nikon, men där kan man av naturliga skäl bara registrera Nikon-prylar. Mina Sigma-objektiv går inte att registrera där.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det visar att DU har köpt det, att du är ärlig.
Tycker det kvittar och jag handlar en hel del begagnat. Köper jag ett 20kkr objektiv så bryr jag mig inte om jag är 2:a eller 5:e ägaren så länge objektivet är i det skick jag tycker de är värt att betala för den.
Vad ska man med kvitto till om garantitiden är över anser jag också. Haft massor med f-bolag att göra och det är sällan man egentligen behöver visa kvitto.
Sist var när barnen krossade glasen på min much frågans iphone. Ringde och berättade vad som hänt och när jag köpt telefonerna (över 1år gammalt) och vad det kostar att reparera dom. De reglerade ärendet på studs utan kvitton eller annat strul.
 

ZinneD

Aktiv medlem
Du bryr dig kanske inte men en potentiell köpare om du vill sälja sakerna kan göra det.

Jag skulle aldrig köpa en dyrare produkt utan att få se kvittot, det berättar för mig att grejorna inte är stulna.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Du bryr dig kanske inte men en potentiell köpare om du vill sälja sakerna kan göra det.

Jag skulle aldrig köpa en dyrare produkt utan att få se kvittot, det berättar för mig att grejorna inte är stulna.
Visar jag dig ett kvitto säger det heller inget om det är stulet.
 

ZinneD

Aktiv medlem
Visar jag dig ett kvitto säger det heller inget om det är stulet.
Det visar att produkten är betald för när den köptes, dessutom ger det en indikation på att det sannolikt är hederligt införskaffat.

Kan man däremot inte uppvisa ett kvitto så drar man öronen åt sig.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ett kvitto går ju skriva hur lätt som helst i Word.
Kollar ni upp affären den är köpt i innan ni köper? Tror knappast de kan eller får gå in i deras egna databas hursomhelst.
Det finns bättre sätt att kolla om säljaren är ärlig. Oftast räcker det att träffa personen och prata.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ett kvitto går ju skriva hur lätt som helst i Word.
Kollar ni upp affären den är köpt i innan ni köper? Tror knappast de kan eller får gå in i deras egna databas hursomhelst.
Det finns bättre sätt att kolla om säljaren är ärlig. Oftast räcker det att träffa personen och prata.
Beror på vad det är o hur mycket det är värt.
Förfalskning är väl upp till 2 års fängelse...
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Poängen är att oavsett du ser ett äkta kvitto eller falskt så kan det vara stulet. Ett kvitto säger inte det. Bara att det finns ett kvitto.
Stjäl jag lådan i hemmet med kameran så vet inte du det.
Köper du kameran av personen så begår du även ett brott som kan ge upphov till fängelse.
Pratar du däremot med personen öga mot öga så kan man lättare se va som är rätt eller fel än att stirra blint på ett papper. Ett papper vars riktiga värde endast har betydelse vid garantier.

Förra veckan sålde jag mitt EF 34/1.4L som var över ett år. Utan kvitto. Personerna körde 13 mil och vi snackade ca 45 min och de testade och hade sig. De gick mer än nöjda därifrån med alla kartonger etc utom kvittot.
 

PMD

Aktiv medlem
Det visar att DU har köpt det, att du är ärlig.
Jag utgår från att folk som vill handla av mig betraktar mig som hederlig, på samma sätt som jag utgår från att en köpare är hederlig. Om inte så blir det ingen affär. Det finns fler köpare. (Fast jag säljer aldrig kameragrejer, så det spelar ingen roll i sådana fall.)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Stjäl jag lådan i hemmet med kameran så vet inte du det.

Köper du kameran av personen så begår du även ett brott som kan ge upphov till fängelse.
En "riktig" inbrottstjuv hittar inte kartongen, det tar för lång tid o dessutom är den alltför skrymmande.

Njae, men häleri kan ge fängelse.
 

snap01

Aktiv medlem
Poängen är att oavsett du ser ett äkta kvitto eller falskt så kan det vara stulet. Ett kvitto säger inte det. Bara att det finns ett kvitto.
Stjäl jag lådan i hemmet med kameran så vet inte du det.
Köper du kameran av personen så begår du även ett brott som kan ge upphov till fängelse.
Pratar du däremot med personen öga mot öga så kan man lättare se va som är rätt eller fel än att stirra blint på ett papper. Ett papper vars riktiga värde endast har betydelse vid garantier.

Förra veckan sålde jag mitt EF 34/1.4L som var över ett år. Utan kvitto. Personerna körde 13 mil och vi snackade ca 45 min och de testade och hade sig. De gick mer än nöjda därifrån med alla kartonger etc utom kvittot.
dom flesta bedragare ser bra ut o är vältaliga så det säger inte ett smack. Köper du tex ett objektiv för skäligt pris o har ett kvitto skrivet från säljaren med hans personuppgifter o du har tagit leg då har du köpt varan i god tro o kommer knappast åka dit för häleri.
Så grunden för att vara säker är ett kvitto med leg koll o (normalt) pris.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
dom flesta bedragare ser bra ut o är vältaliga så det säger inte ett smack. Köper du tex ett objektiv för skäligt pris o har ett kvitto skrivet från säljaren med hans personuppgifter o du har tagit leg då har du köpt varan i god tro o kommer knappast åka dit för häleri.
Så grunden för att vara säker är ett kvitto med leg koll o (normalt) pris.
Att åka dit är en sak. Vad det i laglig mening är, är en annan sak.
Lagen Att handla i god tro köp av stöldgods är förändrad sedan nåt år tillbaka. Har haft en iPhone hos polisen av denna anledning och det är som jag skrivit enligt lag häleri. Sen om det åtalas eller ej är en helt annan femma och det avgörs av åklagare ifall det är lönt. Allt som görs olagligt hamnar knappast i rättegång.

Visst kan en bedragare prata för sig. Men ett kvitto är desto lättare att skriva.
 

snap01

Aktiv medlem
Att åka dit är en sak. Vad det i laglig mening är, är en annan sak.
Lagen Att handla i god tro köp av stöldgods är förändrad sedan nåt år tillbaka. Har haft en iPhone hos polisen av denna anledning och det är som jag skrivit enligt lag häleri. Sen om det åtalas eller ej är en helt annan femma och det avgörs av åklagare ifall det är lönt. Allt som görs olagligt hamnar knappast i rättegång.

Visst kan en bedragare prata för sig. Men ett kvitto är desto lättare att skriva.
är du emot kvitto? på vilket sätt är det dåligt? om en privatperson köper av mig så får dom mitt personnummer ,adress,telefon osv på kvittot. Har kunden köpt optik för rimliga pengar o har kvitto så kommer dom knappast åtalas för häleri oavsett om den skulle varit stulen.
Så du menar att om du bara pratar med den som säljer något är det lugnt? i sådana fall borde det vara hellugnt om du även tar ett kvitto ;-)
 

snap01

Aktiv medlem
Ett kvitto går ju skriva hur lätt som helst i Word.
Kollar ni upp affären den är köpt i innan ni köper? Tror knappast de kan eller får gå in i deras egna databas hursomhelst.
Det finns bättre sätt att kolla om säljaren är ärlig. Oftast räcker det att träffa personen och prata.
så du menar att du kan bedöma ens person ärlighet genom att prata med den? tror du på det själv? Man kan göra en snabb logisk bedömning av en person, blir du erbjuden en canon 5d mark 3 på plattan vid sergels torg för 8000 kr o personen i övrigt ser lite (sliten) ut så hjälper inte ett kvitto för det är inte ett rimligt pris samt man kan anta att personen i fråga inte ska haft tillgång på en 5D på normalt sätt. I detta fall kan det räcka med att träffa personen innan.
 
ANNONS