Annons

Kompakt systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

onelund

Aktiv medlem
Bah jag blir tokig snart tror jag, kan inte bestämma mig så jag tänkte be Fotosidan om råd.

Kommer att avyttra en del av min arsenal för att få en lättare utrustning, som det är nu släpar jag omkring på alldeles för många kilon.

Har nu titta på Nex5 Nex7 och Samsung NX200 och kan inte bestämma mig. De tester jag läst så används dessa kameror mestadels för gatufoto, jag fotar helst natur med stativ.

Finns det någon användare här på fotosidan som plåtar natur med någon av dessa "små" systemkamerorna eller om det är någon annan som har några tips/åsikter att ge.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Fotar du natur, kanske du är ute efter en snävare bildvinkel. Panasonic ger dig mer teleeffekt med en kortare brännvidd, än för dina uppräknade APS-C kameror. Mest viktbesparing får du följdaktligen med MFT kontra APS-C.

Panasonic Lumix G Vario 100-300/4-5,6 Mega OIS (för Micro 4/3) har fått ett bra omdöme bl.a. av Cyberphoto.
 

onelund

Aktiv medlem
Ah ge mig inte ett alternativ till :) Du har dock en poäng.

ang viktskillnaderna så är det skillnad att släpa omkring på ett antal Canons L optik och som nu i senaste fallet en 5Dmk2 med batterigrepp, oavsett vilket system jag väljer så blir det en gigantisk viktskillnad

känns lite som om jag skulle byta ner mig allt för mycket i kvalité om jag går ner till MFT? men jag kan ha fel, bilderna jag tar används mestadels för privat bruk, har dock blivit lite kinkig då jag gillar skarpa foton :)
 

Tokoza

Aktiv medlem
NEX 5n är trevlig då det lär vara relativt enkelt att använda tillsammans med äldre optik. Manuell fokusering blir då lättare med bl.a. funktionen focus peeking. Jag misstänker att sensorn hos denna NEX är samma som finns i D7000, dvs en sensor som ger bra dynamikomfång och brusprestanda.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Som mycket riktigt har sagts att bortser man från Leica M9 finns det ju två huvudriktningar: aps-c och m43. Det är sant att m43 är mindre men räknar man på area är skillnaden bara faktor 1,4. Sedan, eftersom bildvinkeln räknas på diagonalen är förlängningsfaktorn 1,5x på aps-c och 2x på m43. Eftersom proportionerna skiljer tappar man däremot inget i "brännviddsförlängning" om man föredrar det mer kvadratiska formatet hos 4/3 och komponerar för bildens höjd och inte bredd. Komponerar man däremot för bredden tappar man en hel del pä m43. Panasonic har gjort stora framsteg med sin 16mp sensor liksom Samsung med sin senaste sensor, däremot är Sonys 16mp sensor fortsatt kung bland cropsensorer. Hur ser systemen ut?

Panasonic/Olympus: stort nativt objektivutbud med många fina fasta objektiv. Kompatibiliteten med gamla 4/3 är hitintills begränsat. Panasonic har i sina bättre kameror logiska reglage med lätthet att komma åt inställningar. Oly har detta också men en layout som har en del egenheter. Oly är ensam om bildstab i huset. Det finns gott om adaptrar till andra system dock utgör "brännviddsförlängningen" att flera FF objektiv blir mindre intressanta.

Samsung: NX200 är en bra kamera med mestadels logisk hantering. Faller dock inte väl i handen hos mig men det är högst personligt. Dock så kostar den mer än t ex NEX5n och jag ser inte riktigt att detta är motiverat och det saknas Sonys föredömliga focus peaking för MF med äldre objektiv. Större nativt objektivprogram än för Sony dock.

Sony NEX är hitintills begränsat i utbudet av egen optik men har den bästa kompatibiliteten med äldre och övrig optik med bl a focus peaking, ett stort urval av adapters (inkl elektronisk för EOS - EF) och även en adapter för att ge full funktion med egen A optik. Lite klurig hantering av inställningar i modellerna under NEX 7, men bjuder på en del användbara JPEG finesser som t ex in camera HDR och ett lågljusläge för att minska brus.
 

gorred

Aktiv medlem
Ah ge mig inte ett alternativ till :) Du har dock en poäng.

ang viktskillnaderna så är det skillnad att släpa omkring på ett antal Canons L optik och som nu i senaste fallet en 5Dmk2 med batterigrepp, oavsett vilket system jag väljer så blir det en gigantisk viktskillnad

känns lite som om jag skulle byta ner mig allt för mycket i kvalité om jag går ner till MFT? men jag kan ha fel, bilderna jag tar används mestadels för privat bruk, har dock blivit lite kinkig då jag gillar skarpa foton :)
Det är inte givet att man faktiskt går ner i kvalitet med M43 systemet; på Microfourthirds forum på dpreview.com finns proffsfotografer (bland andra Louis Dobson) som hävdar att det inte är synbar skillnad i bildkvalitet mellan Pan GH2 och Nikon D3 (till exempel), givet bas ISO. Han (Louis Dobson) hävdar att optiken och sensorerna är så pass bra nu. Och han har också i flera trådar kunnat ge belägg för sina ståndpunkter, både med fotoexempel och i teknisk diskussion (som vida överstiger vad jag förstår). Väldigt intressant.

En fråga för mig också; jag vill inte heller släpa med mig tung utrustning om det inte behövs, dvs om jag kan ta lika bra bilder med en lättare utrustning.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Nej, jag har inte provat NEX 5d. Funderar på att skaffa en sådan eftersom jag har ett par äldre objektiv som inte fokuserar mot oändligheten med Nikonhus.
 

blaufish

Aktiv medlem
Det coola med den kameran är ju dessutom att utöver 4:3 så sitter det extra pixlar på sensorn så att den även utgör en äkta 16:9 och en äkta 3:2 sensor. Kan även ge 1:1 men då är det crop:at.

Helt absurt coolt, önskar fler gjorde sensorer som är dimensionerade för olika storleksförhållanden :)
 

wangblad

Aktiv medlem
Jag har skickat av min iofs utmärkta EOS 5d fullformatare och köpt NEX5 och några analoga kameror.
NEX:en är bra för gatufoto. Men utmärkt för natur exempelvis landskap. Kolla exempel:
www.fotokonst.net
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Samsung: NX200 är en bra kamera med mestadels logisk hantering. Faller dock inte väl i handen hos mig men det är högst personligt. Dock så kostar den mer än t ex NEX5n och jag ser inte riktigt att detta är motiverat och det saknas Sonys föredömliga focus peaking för MF med äldre objektiv. Större nativt objektivprogram än för Sony dock.
---
Stämmer med mina erfarenheter. NX200 har inte alls samma fina grepp för högerhanden som NEX:arna har, och när jag lägger kameran med objektiv som jag brukar i vänsterhanden så har NX200 obegripligt nog en vass kant där som skär rakt in i min tämligen magra hand. Mycket obehagligt. Med NEX:arna får man ett överraskande bra grepp, långt bättre än någon annan CSC-kamera på marknaden (jo, jag har nog lyckats "klämma på" nästan alla). Men händer är ju olika, så det är förstås säkrast att var och en provar själv.


---
Sony NEX är hitintills begränsat i utbudet av egen optik men har den bästa kompatibiliteten med äldre och övrig optik med bl a ...
---
Det är viktigt som du skriver - "hittills".

Man kan inte se statiskt på objektivutbud. Sony har f.n. det minsta objektivutbudet (ifall man begränsar sig till enbart Sonys egna objektiv) av dessa tre system, men Sony var ju också sist ut med sitt. Ser man istället framåt torde man kunna förvänta sig en helt annan bild.

Sony har ju själva sagt att de kommer att fördubbla antalet objektiv som var listade på deras ursprungliga "Lens Lineup" pga av de överraskande framgångarna med NEX-systemet. När Sony väl fick igång produktionen av NEX:ar efter översvämningarna så hoppade NEX-7 direkt upp på förstaplatsen som världens mest sålda CSC-kamera (och där ligger den fortfarande). Lite överraskande med tanke på att den ju är lite dyrare (säkerligen inte minst för Sony själva...). Fast med tanke på dess kapacitet och funktioner så är den väl i själva verket väldigt lågt prissatt. Och NEX-5N säljer enligt Sony "tremendously".

Det kan mycket väl komma nya NEX-hus och / eller objektiv när som helst nu...

Zeiss, Cosina/Voigtländer, Tamron och Sigma har som bekant redan fått rättigheter att tillverka NEX-objektiv med AF, och nyligen aviserade Samyang att de också hoppar på tåget. Man kan nog förvänta sig att NEX-systemet kommer att ha det största objektivutbudet av även AF-objektiv inom en ej alltför avlägsen framtid.

Ytterligare en punkt som kan ha en viss vikt är att Sony-gubbsen helt klart är långt mera innovativa och beredda att testa nya användningsområden och utforska okänd terräng än de andra. Deras system är redan nu avsevärt mera mångsidigt, och det enda som är fullt integrerat, dvs det går att använda även alla objektiv med Minolta AF/Sony Alpha-fattning och de med inbyggd AF-motor får kontrastdetekt-AF med LA-EA1 adaptern, och de får blixtsnabb fasdetekt-AF med LA-EA2 adaptern (även med de skruvdrivna original och piratobjektiven). Finns inte i något annat system (visst, det finns ju en adapter till Nikon J1/V1 för att använda FX och DX-objektiv, men pga av den lilla sensorn och stora cropfaktorn blir ju nyttan tämligen begränsad).

Dessutom, har man väl känt på byggkvaliteten för såväl objektiv som kamerahus på NEX:arna så känns det närmast omöjligt att acceptera någon av de andra märkena sedan - åtminstone för mig...

Ett tips - vet man vad "Leica-känsla" är för något, så torde det bara vara ett system man lär kunna acceptera...

Till sist, eftersom m4/3 har en mindre sensor, så kommer det alltid att vara tekniskt möjligt att framställa något mindre objektiv till detta system än till de APS-C-försedda NEX:arna. Men när det gäller kamerahusen lyckas Sony fortfarande göra de minsta (och trots det de bästa att hålla), även om Panasonic försöker sig på lite tricks genom att påstå att "de har världens minsta CSC-kamera (med inbyggd blixt)".
.
 
Senast ändrad:

x-country

Aktiv medlem
jag fotar helst natur med stativ.

Finns det någon användare här på fotosidan som plåtar natur med någon av dessa "små" systemkamerorna eller om det är någon annan som har några tips/åsikter att ge.
Jag vill tipsa dig om Soundimagesplus

Där finns mycket intressant läsning och framför allt landskapsbilder från en fotograf som har testat och använt de flesta kameror. Just nu kör han mycket med NEX men han har även en stor kärlek till MFT.
 

onelund

Aktiv medlem
Tack för all input. Lutar väl lite åt någon Nex. Litr trist att de verkar vara så svårt att få tag i en. Överallt jag har kollat är de restade, beställda eller tillfälligt slut. Någon som vet vart man ska vända sig ifall man vill klämma på någon?

Funderade även på om Nex 7an är värd det extra som den kostar i jämförelse med 5n? Man får en glugg för mellanskillnaden.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack för all input. Lutar väl lite åt någon Nex. Litr trist att de verkar vara så svårt att få tag i en. Överallt jag har kollat är de restade, beställda eller tillfälligt slut. Någon som vet vart man ska vända sig ifall man vill klämma på någon?

Funderade även på om Nex 7an är värd det extra som den kostar i jämförelse med 5n? Man får en glugg för mellanskillnaden.
Vill man absolut ha en EVF och inte bara förlita sig på TFTn blir prisskillnaden för NEX 5n+EVF lite väl liten mot NEX 7. Enda nackdelen med NEX 7 är att dess sensor har svårt att hantera symmetriska vidvinklar som ffa finns till Leica M.
 

Makten

Aktiv medlem
Det coola med den kameran är ju dessutom att utöver 4:3 så sitter det extra pixlar på sensorn så att den även utgör en äkta 16:9 och en äkta 3:2 sensor. Kan även ge 1:1 men då är det crop:at.

Helt absurt coolt, önskar fler gjorde sensorer som är dimensionerade för olika storleksförhållanden :)
Ännu coolare vore om kameran tillät att man använde hela sensorn, om man står ut med vinjettering eller vill använda objektiv med större bildcirkel. Det verkar helt vansinnigt att inte ge användaren den möjligheten.

Tack för all input. Lutar väl lite åt någon Nex. Litr trist att de verkar vara så svårt att få tag i en. Överallt jag har kollat är de restade, beställda eller tillfälligt slut. Någon som vet vart man ska vända sig ifall man vill klämma på någon?

Funderade även på om Nex 7an är värd det extra som den kostar i jämförelse med 5n? Man får en glugg för mellanskillnaden.
Något att tänka på är att NEX-7 har en sensor som kommer dåligt överens med vissa vidvinkelobjektiv. Det gäller främst manuella objektiv för Leica, men Sonys egen 16/2,8 får också problem med färgstick utåt bildhörnen.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Värt att kolla upp hur bra EVF funkar med NEX 7 innan man fäster stor vikt på det. EVF finns att köpa till NEX 5n också, fast tillsammans blir priset inte så långt ifrån NEX 7...
 

onelund

Aktiv medlem
tror faktiskt inte evf är min sak, däremot den vinklingsbara skärmen, den kommer jag få nytt av. lite intressant de i skriver att nex 7an har trassel med vidvinklar, det oroar mig en del, är det ett fysiskt problem eller kan det löses mha mjukvara?
 

Makten

Aktiv medlem
tror faktiskt inte evf är min sak, däremot den vinklingsbara skärmen, den kommer jag få nytt av. lite intressant de i skriver att nex 7an har trassel med vidvinklar, det oroar mig en del, är det ett fysiskt problem eller kan det löses mha mjukvara?
Det är ett fysiskt problem men kan till viss del avhjälpas med till exempel gratisprogrammet Cornerfix. Dock förblir dålig skärpa fortfarande dålig förstås.

Men nu gäller det bara vidvinklar som har kort avstånd mellan utgångspupill och sensor, så om du sätter ett objektiv avsett för spegelreflexkamera på 7:an så lär det funka bra. Dock blir kameran mycket större då.

Jag tror att Sonys eget 18-55 är riktigt bra om man står ut med dess storlek (och fula utseende). Där har man ju rätt mycket vidvinkel redan.
 

onelund

Aktiv medlem
mm du har rätt Martin standardzoomen ser lite grotesk ut, hursom så ska jag till Media Markt i eftermiddag och klämma lite, de verkar ha ett fåtal hemma om man kan tro deras lagerstatus på hemsidan.

Scandinavian har visst ett demo ex hemma också, annars ser det tomt ut på lagerhyllorna
 
ANNONS