Annons

Nattfotografering - Hur gör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

ricric

Guest
Jag bor långt ut på vischan och ljus finns från månen och något enstaka hus. Önskar åstadkomma en perfekt nattbild på landskapet runt huset med månen i bakgrunden.
Efter cirka tio försök inatt fick jag till en exponeringen jag är ganska nöjd med men det jag undrar är, hur gör ni? Var mäter ni ljuset när det knappt finns nått ljus?
Testar ni er fram från största bländaröppning?

Jag vill alltså förstå hur jag ska göra för att slippa ägna 20 minuter åt att veta vilken slutare, bländare och ISO jag ska använda varje gång jag nattfotar.

Efter många om och men finns ett slutresultat bifogat.
 

Bilagor

krer00

Medlem
Jag brukar utgå från slutartiden i sek = bländare, lägsta ISO och kör manuellt läge.
Bry dig inte om exponeringsmätning m.m.
Välj bländare efter önskat skärpedjup.

T ex bl 8 och 8 sek eller den tid som är närmast.

Därefter justerar du tiden tills du är nöjd.
Nattfoto inne i stan blir oftast kortare slutartid och på landsbygden lite längre tid.

Tänk på att långa slutartider oftast ger mer brus, använd gärna stativ.
 

KajMyller

Aktiv medlem
Mät i iso 1600
sen räkna ner till iso 100 använd stativ.

// Kaj


Jag brukar utgå från slutartiden i sek = bländare, lägsta ISO och kör manuellt läge.
Bry dig inte om exponeringsmätning m.m.
Välj bländare efter önskat skärpedjup.

T ex bl 8 och 8 sek eller den tid som är närmast.

Därefter justerar du tiden tills du är nöjd.
Nattfoto inne i stan blir oftast kortare slutartid och på landsbygden lite längre tid.

Tänk på att långa slutartider oftast ger mer brus, använd gärna stativ.
 

ricric

Guest
Jag brukar utgå från slutartiden i sek = bländare, lägsta ISO och kör manuellt läge.
Bry dig inte om exponeringsmätning m.m.
Välj bländare efter önskat skärpedjup.

T ex bl 8 och 8 sek eller den tid som är närmast.

Därefter justerar du tiden tills du är nöjd.
Nattfoto inne i stan blir oftast kortare slutartid och på landsbygden lite längre tid.

Tänk på att långa slutartider oftast ger mer brus, använd gärna stativ.
Testar det! Tack
 

perstromgren

Aktiv medlem
När "filmen är gratis" är det ju lätt! Fram med stativet. Välj bländare efter önskat skärpedjup, som nämns ovan. Gaffla, dvs ta en sekvens bilder med ett bländarsteg (eller möjligen två) mellan varje. Låt kameran visa en lämplig startpunkt, om det finns tillräckligt med ljus, annars får du chansa.

Per.
 

martinator

Aktiv medlem
ibland kan man fuska och ha med en ficklampa som stödljus vid skärpeinst. Det beror dock på om motivet är ljuskänsligt eller ej. Älgar funkar det tex inte på.
/m
 

erro.se

Aktiv medlem
Om man vill spara tid när man testar så kan man ställa in högsta möjliga ISO och största möjliga bländaröppning. Höfta sen till en tid, t.ex. 4 sekunder. Ta en bild och se hur den blir. Justera tiden tills du är nöjd. Bra, nu har du bestämt exponeringsnivån. Skruva ner ISO till lägsta och notera hur många steg som skiljer. Ställ in bländaren som du vill ha den och notera hur många steg som skiljer. Öka nu tiden motsvarande antal steg så du får samma exponering.
 

Monty

Aktiv medlem
Jag har visserligen bara testat en gång, men jag gjorde som vissa andra här och testade på högsta ISO och bländare tills jag hittat en fungerande exponering, sedan har jag en app till telefonen som gör det lätt även för oss ickematematiker att räkna fram en slutartid med annan ISO och bländare.
Funkade galant :)
 

palmberg94

Medlem
Jag har visserligen bara testat en gång, men jag gjorde som vissa andra här och testade på högsta ISO och bländare tills jag hittat en fungerande exponering, sedan har jag en app till telefonen som gör det lätt även för oss ickematematiker att räkna fram en slutartid med annan ISO och bländare.
Funkade galant :)
Vad heter den appen? :)
 
ANNONS