Annons

Vad är ditt bästa "fototillbehör"??

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Photoshop - skulle inte kunna leva utan det.

Mitt Joby-stativ är bra också, samt min kameraväska jag fick på köpet när jag köpte telezoom

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
 

Ventures

Aktiv medlem
Bästa tillbehör kräver ju en definition på vad som är tillbehör och inte grundutrustning. Vad som är tillbehör varierar således beroende på vem man frågar.

Det som ligger i kameraryggsäcken, dvs kamerahus, objektiv, filter, minneskort, batterier, blixt, blixtkabel, motljusskydd, linsputs, gummiblåsa, trådutlösare samt stativ, räknar jag nog inte som tillbehör utan som "grundutrustning".

Bästa tillbehöret för mig utanför kameraväskan är Lightroom inklusive datorns kapacitet. Alla bilder hamnar där. LR kan nog egentligen också läggas till "basutrustningen".

Ett av de bästa tillbehören skulle möjligen också kunna vara filmskannern, men det analoga fotandet är ju väldigt begränsat numera för egen del. Utan skannern vore det ju svårt att få in alla analoga bilder i det digitala flödet.

Ett annat bra "tillbehör" är kläder efter omständigheterna. Känns det inte bra, dvs man fryser, svettas eller något skaver, minskar fotolusten dramatiskt.
 

reboot81

Aktiv medlem
Kanske inte mitt bästa tillbehör, men ett bra ett.
Vanligtvis släpar jag runt på all utrustning i min feta kameraväska, problemet är att det oftast är ett hus+objektiv jag behöver och inget mer. Samt att det finns tillfällen man inte vill skylta med dyra prylar. Svart kameraväska gör sig heller inte bra i solen.
Min lösning kom jag på när jag åkte på festival: kylväska.
Kameran lindar jag i en liten handduk/trasa och sen ner i kylväskan. Liten och kompakt, går ner i ryggsäck/bag.

Jysk
Jula
Biltema
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Kanske inte mitt bästa tillbehör, men ett bra ett.
Vanligtvis släpar jag runt på all utrustning i min feta kameraväska, problemet är att det oftast är ett hus+objektiv jag behöver och inget mer. Samt att det finns tillfällen man inte vill skylta med dyra prylar. Svart kameraväska gör sig heller inte bra i solen.
Min lösning kom jag på när jag åkte på festival: kylväska.
Kameran lindar jag i en liten handduk/trasa och sen ner i kylväskan. Liten och kompakt, går ner i ryggsäck/bag.

Jysk
Jula
Biltema
Det är ju genialt!!! Jag tar genast efter denna brillianta idé.

M
 

virgin31

Aktiv medlem
Med risk för att bli påhoppad då jag även skrev positivt om detta företags produkter i en annan tråd nyligen, säger jag Black Rapids kameraremmar.

Snabbare, smidigare och bättre avlastning än original kamerarem.
 

Peter Nyström

Aktiv medlem
Säger också Black rapid kamerarem. Lite dyr men läste någonstans om en liknande rem som är billigare. Minns inte vad den hette dock.
Kan gå i timmar med kameran hängandes vid sidan utan att det känns oskönt.
 

njja

Aktiv medlem
Tråkiga svaret är väl förstås ett objektiv, men annars måste jag säga min reflexskärm!

Den har förbättrat mina bilder mer än alla objektivköp och kamerauppgraderingar jag gjort. 200 kr i rätt riktning.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
 

kaoriblast

Aktiv medlem
Fyndade mig mig en BlackRapid RS-Sport Limited Edition när jag var i Seoul, för runt 400kr. Har bara haft den i drygt en månad men det var guld värt att kunna ha kameran hängandes innanför trenchcoaten när man gick runt på stan hela dagarna.
 
ANNONS