Annons

Vad börja med!?

Produkter
(logga in för att koppla)

croc

Medlem
Jag har en Canon 500D, en okej kamera men också lite "sniken".
Jag håller på och grubblar mig grå på vad jag ska byta till.
En begagnad 60D eller 7D, kanske sälja en njure och sikta på en 70D!?

Eller gör det kanske ännu större skillnad att skaffa ett objektiv typ Canon EF 70-200mm f/4L IS USM och hänga kvar med min 500:a ett tag till!?

Har ett Tamron AF 70-300/4,0-5,6 Di Macro och ett Tamron AF 18-270/3,5-6,3 Di II VC PZD som jag försöker med nu.


Motorcyklar i fart är något jag gärna försöker fånga på bild.
Filma gör jag aldrig som det är nu.

Hjälp! :)
 

horvendile

Aktiv medlem
Med reservation för att jag inte kör Canon själv och kan ha fått saker om bakfoten:
Den stora grejen med 70D är filmning, så är det ointressant kan du nog stå över. Av de kameror du räknade upp skulle jag säga 7D. Jag tror att det är i stort sett samma sensor i 7D som i den kamera du har nu. Vad du däremot får är ett mycket raffigare autofokussystem (och rejälare hus och så). Det skulle kunna vara relevant om du ska fota snabba motorcyklar. När man klättrar uppåt i kameranäringskedjan är det ofta (bland annat) bättre autofokus man betalar för.

Gängse standardvisdom är att byte av objektiv normalt ger mer än byte av kamera. Det kan gälla även här. Det beror nog rätt mycket på hur snabbt och säkert de objektiv du har fokuserar, och jag vet inte hur just de där är.

Nu får någon annan ta vid!
 

eskil23

Aktiv medlem
7D har häftigare autofokus och snabbare seriebildstagning. 60D har å andra sidan artikulerad skärm och WiFi. Båda är ungefär lika gamla (7D är från 2009 och 60D från 2010).
 

eskil23

Aktiv medlem
Wifi - säker på det?
Jag var det när jag skrev det, men nu är jag inte lika säker längre.
Om man kör "compare cameras" på dpreview så säger den "Eye-Fi connectivity" om 60D och inget alls om 7D. Läser man å andra sidan resensionerna så verkar det i stället vara tvärt om, 60D har bara stöd för Eye-Fi kort medan 7D förefaller ha inbyggd 802.11 (WiFi). Vad gäller egentligen?
 

knobloch

Aktiv medlem
Jag var det när jag skrev det, men nu är jag inte lika säker längre.
Om man kör "compare cameras" på dpreview så säger den "Eye-Fi connectivity" om 60D och inget alls om 7D. Läser man å andra sidan resensionerna så verkar det i stället vara tvärt om, 60D har bara stöd för Eye-Fi kort medan 7D förefaller ha inbyggd 802.11 (WiFi). Vad gäller egentligen?
7D har i alla fall ingen inbyggd wifi.
 
ANNONS