Annons

Panik

Produkter
(logga in för att koppla)

copywriter

Aktiv medlem
Att börja skilja på professionell och proffs är ganska löjligt. Båda betyder samma sak, men proffs är en förkortning av professionell.

Alla professionella fotografer är inte duktigare än amatörer, det handlar inte om det. I alla fall inte kreativt sett. Men på samma sätt som det är bättre att anlita en firma än brorsans kompis om man vill få köket renoverat så ska det löna sig att anlita ett "proffs" även när det gäller bröllopsfotografering. Det handlar om säkerhet.

Jag har jobbat som heltidsfotograf i knappt två år och tar redan runt 50,000 kr för ett bröllop.

Det gör inte mig mer proffsig än din kompis, men kanske kan jag visa dig bilder som får dig att förstå att min lägstanivå är rejält mycket högre än de flesta andras.

Och det är det som folk betalar för.
 

kojbojflickan

Aktiv medlem
Hej alla!
Trodde inte att den här tråden fortfarande levde, men eftersom den gör det så kan jag ju skriva ett litet inlägg om hur jag (trådskaparen) upplevt den.

Får väl börja med att kommentera diskussionen om proffs eller inte. Tycker nog att den hör hemma i en annan tråd eftersom dom som kan vara intresserade av min frågeställning helst läser om det som hör till själva ämnet.

Jag var faktiskt lite rädd för att överhuvudtaget skapa tråden eftersom jag upplevt just det här med att "besserwisserna" kan var ganska "elaka" och gör att man känner sig som en riktig idiot som ställer frågor. Jag tycker att de som inte kan ge konstruktiva råd som är utvecklande lika gärna kan behålla sina åsikter för sig själva.

Ang tråden, så har jag VERKLIGEN lärt mig mycket av alla goda råd som ni delat med er av här och tror det kan vara till stor hjälp för andra i samma/liknande situation. Det är just NI som är positiva och konstruktiva som skapar glädje och självförtroende för oss alla att utvecklas i sitt fotande.

Tack så jätte, jätte mycket :)
 
Senast ändrad:

kojbojflickan

Aktiv medlem
Hannes...
Om jag ska vara ärlig så har jag inte frågat, för jag törs inte lägga ut dem :|
Tror jag är rädd för b..wizz... här på FS.
 

saaraam

Medlem
Hannes...
Om jag ska vara ärlig så har jag inte frågat, för jag törs inte lägga ut dem :|
Tror jag är rädd för b..wizz... här på FS.
Är just detta jag tycker är så sjukt tråkigt. Fotografering handlar om att utvecklas, och utvecklas gör man till stor del utav kritik från andra. Men om man inte ens VÅGAR lägga ut dom på en FOTOSIDA, så känns det som att hela hemsidan har barkat.

Bort med alla besserwissers.

Och så tycker jag du ska fråga brudparet om lov, sen lägga ut några bilder :)
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Att börja skilja på professionell och proffs är ganska löjligt. Båda betyder samma sak, men proffs är en förkortning av professionell.
Proffs är ett substantiv, professionell är ett adjektiv. Så nä, det är inte det minsta löjligt att skilja på dom. Dom har en viss delad betydelse, men skiljer sig också åt så som jag tidigare påpekat.
Att det ska vara så svårt att förstå? :)
 

PMD

Aktiv medlem
Vi kanske inte ska älta det här så mycket mer nu, men ett sista påpekande:

Ordet "proffs" är mer talspråk än skriftspråk. Om man använder det ordet i talat språk så är det lättare att förstå om man avser dess ursprungliga betydelse (yrkesman) eller om man menar något annat. När man talar finns det mycket mer som hjälper till att förmedla budskapet, som t.ex. omgivning, kroppsspråk, tonläge, mm. I skriftspråk saknas allt detta så man bör vara mer noga med hur man skriver. Undvik alltså talspråkstermer och slang i skriftspråk. Det är bättre att hålla sig till terminologi som är allmänt accepterad och inte lika lätt att missförstå.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Vi kanske inte ska älta det här så mycket mer nu, men ett sista påpekande:

Ordet "proffs" är mer talspråk än skriftspråk. Om man använder det ordet i talat språk så är det lättare att förstå om man avser dess ursprungliga betydelse (yrkesman) eller om man menar något annat. När man talar finns det mycket mer som hjälper till att förmedla budskapet, som t.ex. omgivning, kroppsspråk, tonläge, mm. I skriftspråk saknas allt detta så man bör vara mer noga med hur man skriver. Undvik alltså talspråkstermer och slang i skriftspråk. Det är bättre att hålla sig till terminologi som är allmänt accepterad och inte lika lätt att missförstå.
Språk är levande. Och jag har redan sagt att det är bättre att använda sig av ordet professionell när man beskriver en yrkesverksam person eftersom proffs inte riktigt är samma sak, talspråk eller ej.

Nog om detta nu.
 

copywriter

Aktiv medlem
Det är väl fint att du vill visa var skåpet ska stå, men jag har jobbat som skribent och senare copywriter i tio år, så även jag har liiiite torrt på fötterna vad gäller språkbruk. Jag har hyfsat koll på skillnaden mellan substantiv och adjektiv och även på hur talspråk påverkar skriftspråk.

Både proffs och professionell har samma grundbetydelse oavsett om det är ett substantiv eller ett adjektiv.

Att tilldela orden olika värde beror på andra faktorer än faktisk betydelse, men retorik och språkutveckling kanske är något du är utbildad på med tanke på din något avfärdande retorik.
 

mapem

Aktiv medlem
Hej alla!
...Får väl börja med att kommentera diskussionen om proffs eller inte. Tycker nog att den hör hemma i en annan tråd eftersom dom som kan vara intresserade av min frågeställning helst läser om det som hör till själva ämnet.....
Hej

Mitt lilla inlägg i språkfrågan syftade till att påpeka att proffs och professionell inte säger ett dugg om den kreativa kvaliteten utan betydelsen är bara att man jobbar yrkesmässigt. Detta som en uppmuntran till dig och alla andra amatörer att våga fotografera och våga förstå att de bilder som tas av amatörer kan kreativt och konstnärligt vara väl så bra och många gånger även bättre än de som tas av utbildade yrkesfotografer.

Väldigt många "proffs" har börjat som amatörer och är helt självlärda. Det gäller många av de allra bästa fotograferna! Så plåta på bara, och utvecklas!
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag har aldrig hört att man peppar någon när man skriver bla. som Hannes gjorde: "Jag lovar dig att det finns fotografer som ställer upp inom en vecka. ett tips är ju att du kan fota på festen. det borde du klara ganska bra. "

Sen finns det tusen andra trådar där folk trycker ner varandra i skorna, sånna som tror att dom är bra. Skulle jag ha skrivit en tråd här för något år sedan och fått en massa hetsiga kommentarer, så hade jag garanterat tagit åt mig... Eller om jag hade skrivit denna topic och fått endel av de kommentarer som finns här, så hade jag inte vågat tro på mig själv och våga genomföra bröllopsfotograferingen.
Visst. Ett forum är som en möte i fikarummet. Diskussionen far åt olika håll baserat på intresset hos de som pratar. Hannes i sammanhanget har antagligen ett särintresse i att försvara yrkesfotografens position, och framhäver därmed detta.
Som deltagare i diskussionerna gäller det att ha skinn på näsan, sålla noga, och värdera det man hör.
Jag har mycket svårt att tro att någon är inne på forumet i syfta att göra ner andra. Möjligen att man vill framhäva sig själv och det man står för. Men det är inte samma sak.
Det stora problemet med ett forum av den här sorten är ju att vi är så vingklippta i uttrycksformen. Det är svårt att uttrycka och läsa nyanser. Det är svårt att kommunicera helt enkelt.
Se bara nu, när folk i tråden grälar om vad orden betyder. Om vi inte ens är överens om vad orden betyder så kan vi ju aldrig berätta vad vi menar - när det bara är ord vi använder.
"där orden tar slut tar nävarna vid" svenskt ordspråk.

Petter ...
 

kojbojflickan

Aktiv medlem
Hej

Mitt lilla inlägg i språkfrågan syftade till att påpeka att proffs och professionell inte säger ett dugg om den kreativa kvaliteten utan betydelsen är bara att man jobbar yrkesmässigt. Detta som en uppmuntran till dig och alla andra amatörer att våga fotografera och våga förstå att de bilder som tas av amatörer kan kreativt och konstnärligt vara väl så bra och många gånger även bättre än de som tas av utbildade yrkesfotografer.

Väldigt många "proffs" har börjat som amatörer och är helt självlärda. Det gäller många av de allra bästa fotograferna! Så plåta på bara, och utvecklas!
Det var bra att du tog upp det . Tror många menar yrkesfotografer när man säger proffs.

Hur som helst så har diskussionen spårat iväg i den här tråden. Om jag skulle gå in på ämnet bröllopsfoto så förväntar man sig inte en hel rad med inlägg om definitionen proffs eller inte. Men det är iof inte ovanligt i forumet. Många trådar spårar iväg i sånt som inte hör till själva ämnet vilket är synd.

Man kunde skapa en egen tråd där man diskuterar sånt så får vi som vill läsa om ämnet göra det.
 
ANNONS