Annons

Fota med nya Kodak Portra 400

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias76

Medlem
Har precis börjat fota lite film men har hittills bara testat Fuji Superia 200. Nu är det dags att prova nya Kodak Portra 400. Någon som testat och har lite tips angående ljusmätning och exponering?

Har läst att man inte ska överexponera denna film som man kan göra med Fuji för att bilderna blir gulaktiga...stämmer detta?
 

Makten

Aktiv medlem
Filmen har väldigt stor exponeringslatitud, så du kan exponera lite hur som helst utan problem. Men jämfört med äldre typer av negativ färgfilm så vinner du egentligen inget på att överexponera, om du inte händelsevis är ute efter det utseende som det medför, med komprimerade högdagrar och lite "blaskigare" toner i största allmänhet.

Kör efter ISO 400 så blir det utmärkt:)
 

Makten

Aktiv medlem
Martin, har du testat att skanna nya Portran?
Javisst! Här finns några rullar tagna med mellanformat:

http://www.flickr.com/photos/makten/sets/72157626548868074/
http://www.flickr.com/photos/makten/sets/72157626469358417/
http://www.flickr.com/photos/makten/sets/72157626656465981/
http://www.flickr.com/photos/makten/sets/72157626813318594/

Alla är framkallade hemma och skannade med Epson V700. I vissa bilder finns ett magentastick i skuggorna, men jag tror att det beror på att jag inte begrep mig på skannerprogrammet riktigt.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Mellis är ju bara för underbart.

Får skaffa mig ett fempack och testa.
Du står fast vid att man köra EI enligt fabriksspec?
Tidigare upplevde jag iaf att Portra mådde bra av lite överexponering för att verkligen blomma ut.
 

Makten

Aktiv medlem
Mellis är ju bara för underbart.

Får skaffa mig ett fempack och testa.
Du står fast vid att man köra EI enligt fabriksspec?
Tidigare upplevde jag iaf att Portra mådde bra av lite överexponering för att verkligen blomma ut.
Min erfarenhet av negativ färgfilm är mycket liten, så jag vet ärligt talat inte. Vad jag däremot vet är att du har ett enormt omfång även om du skulle underexponera flera steg och standardframkalla. Det finns folk som visat hur de exponerat filmen efter hiskeliga ISO 25600 och fått en användbar bild (med mellanformat visserligen), vilket torde vara rekord. Det är också många som säger att just denna film inte tjänar något på att överexponeras, men att det går hur bra som helst att hålla sig inom ISO 200-1600.

De bilder jag själv har överexponerat har mest fått lite lägre kontrast eftersom skuggorna "kommer ifatt" högdagrarna och det totala omfånget blir mindre användbart. Jag ser ingen vinst med det faktiskt.

Så, om man ska skanna och efterbehandla bildfilerna så kan man nog utgå från att underexponera om man vill ha hög kontrast och överexponera för låg kontrast. Det verkar gå bra att göra detta på en och samma rulle som framkallas normalt.
 

copywriter

Aktiv medlem
Nya Portra 400 är en av få färgneg-filmer som inte bör överexponeras. Den kan till och med underexponeras med bra resultat och det är ganska unikt när det kommer till film.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Tack för fler spännande förtydliganden.
Måste verkligen testa denna film..

Har iofs inget val iom att mitt lilla lager av gammel-Portra snart är slut. =)
 

MrKarisma

Aktiv medlem
De bilder jag själv har överexponerat har mest fått lite lägre kontrast eftersom skuggorna "kommer ifatt" högdagrarna och det totala omfånget blir mindre användbart. Jag ser ingen vinst med det faktiskt.
Men Martin, det är ju så att desto lägre kontrast originalet (negativet) har desto större möjligheter har man i efterbehandlingen... Det totala omfånget blir MER användbart desto mer du överexponerar ett negativ, till en viss gräns då.. Men då har jag inte prövat nya Portra 400 som ska ha extremt mycket mer tolerans för felexponering..
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Men Martin, det är ju så att desto lägre kontrast originalet (negativet) har desto större möjligheter har man i efterbehandlingen... Det totala omfånget blir MER användbart desto mer du överexponerar ett negativ, till en viss gräns då.. Men då har jag inte prövat nya Portra 400 som ska ha extremt mycket mer tolerans för felexponering..
Nä, det där gäller inte när man skannar filmen, anser jag. Trycker man ihop högdagrarna så får man ett helvete när man ska lägga sin kontrastkurva, medan både negativ färgfilm och svartvit film har mycket bra teckning i skuggorna även vid normalexponering. Jag antar att det var annorlunda när det bara fanns kopiering på papper som alternativ.
Jag tycker att svartvita filmer som Tmax 400 och Tri-X inte tjänar ett skvatt på att exponeras högre än ISO 640 eller så. Stort omfång och ljusa skuggor gör bara att man måste lägga på sån extrem kontrastkurva i efterhand att det blir mycket brusigare, kornigare och eländigare än om man underexponerar en aning.

Men, det beror förstås på vad man vill ha för utseende på sina bilder. Jag gillar hög kontrast och ganska djupa skuggor, medan andra gillar "blaskiga" högdagrar.
 
ANNONS