Annons

Vidvinkel till Nikonsystem, vilket ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Campanello

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har länge känt ett stort behov utav ett vidvinkel objektiv men har av olika anledningar inte kunnat köpa det tidigare men nu är det alltså dags att köpa ett.

Min budget är liten då jag är student men mellan 2-3000:- har jag tänkt mig.
Gluggen ska max vara 20mm men ändå inte fisheye, så ljusstärkt som möjligt. Den ska passa med både min Nikon D200 och min Nikon FE så det måste alltså finnas möjlighet med manuella inställningar.

Jag skulle verkligen uppskatta lite tipps, då jag inte är så kunnig på vidvinkel området än.
 

lumor_

Aktiv medlem
Kanske går att få tag på något begagnat men annars är det svårt att hitta någon vidvinkel över huvud taget för det priset.
Leta efter ett begagnat Sigma 10-20, det är ett väldigt trevligt objektiv.
 

keckax

Aktiv medlem
Begagnad Nikon AF 20/2,8, Tamron SP 17/3,5 eller Tokina AT-X 17/3,5.

Tamron/Sigma 14/2,8 spräcker troligtvis din budget, men övriga bör gå att hitta för ca 3000 kr.

/K
 

Campanello

Avslutat medlemskap
Jag har bara testat ett vidvinkelobjektiv tidigare och det är ett Sigma 20mm F1.8 EX DG ASPHERICAL RF, det tyckte jag mycket om men eftersom min erfarenhet inte är så stor så kanske det är någon som tycker att det finns någon glugg som är bättre än den i den prisklassen? Tamron eller Tokina gluggar kan jag inte så mycket om men om man skulle jämföra till exempel Nikon AF 20/2,8, Tamron SP 17/3,5, Tokina AT-X 17/3,5 med Sigma 20mm F1.8 EX DG ASPHERICAL RF vilken glugg skulle ni då rekommendera?

Förresten så har jag bara inriktat mig på begagnat marknaden då jag har insätt att jag inte kommer ha råd med en ny glugg.

Tack så mycket för era svar!
 

larsten

Aktiv medlem
Tokina 12-24/f4

Du borde nog kunna få ovandstående zoom för 3 tsek på begagnatmarknaden vid rätt tillfälle. Tokbra vidvinkel och användbart. Super byggkvalitet.
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Hej!

Jag har länge känt ett stort behov utav ett vidvinkel objektiv men har av olika anledningar inte kunnat köpa det tidigare men nu är det alltså dags att köpa ett.

Min budget är liten då jag är student men mellan 2-3000:- har jag tänkt mig.
Gluggen ska max vara 20mm men ändå inte fisheye, så ljusstärkt som möjligt. Den ska passa med både min Nikon D200 och min Nikon FE så det måste alltså finnas möjlighet med manuella inställningar.

Jag skulle verkligen uppskatta lite tipps, då jag inte är så kunnig på vidvinkel området än.
En sak du genast måste inse är att du inte utan vidare kan få vidvinkel till båda dina kameror i samma objektiv pga olika bildvinkel/brännvidd-förhållande. Din D200 är en DX, din FE är fullformat. Redig vidvinkel (20 mm på FF) motsvaras av 12-13 mm 12-13 mm på en DX-kamera...

MEN:

Tips: Exempelvis Tokina 11-16 eller 12-24 (enligt sanningsvittnet Ken Rockwell, men ändå) kan användas hjälpligt på en FF-kamera (som din FE) om man ställer dem på sina längre brännvidder. Så det är inte riktigt sant att det inte går att kombinera DX-optik och FF-kameror. Det här beror på att de är zoomobjektiv och att bildcirkeln blir "onödigt stor" när de zoomas in (längre brännvidd).
 

keckax

Aktiv medlem
En sak du genast måste inse är att du inte utan vidare kan få vidvinkel till båda dina kameror i samma objektiv pga olika bildvinkel/brännvidd-förhållande. Din D200 är en DX, din FE är fullformat. Redig vidvinkel (20 mm på FF) motsvaras av 12-13 mm 12-13 mm på en DX-kamera...

MEN:

Tips: Exempelvis Tokina 11-16 eller 12-24 (enligt sanningsvittnet Ken Rockwell, men ändå) kan användas hjälpligt på en FF-kamera (som din FE) om man ställer dem på sina längre brännvidder. Så det är inte riktigt sant att det inte går att kombinera DX-optik och FF-kameror. Det här beror på att de är zoomobjektiv och att bildcirkeln blir "onödigt stor" när de zoomas in (längre brännvidd).
Du glömmer dock att dessa inte har någon bländarring, vilket är en förutsättning för att de ska fungera på en Nikon FE.

/K
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Vidvinkel

Vidvinkel på 20 mm och budget på 2000 kr. Inte helt enkelt.
Min rekommendation är en manuell Nikkor. AI eller AIS. Dom brukar man kunna få inom din budget och du kanske till och med får lite pengar över.
Den kommer garanterat att fungera på din FE och också på din D200.
Men, som andra sagt, du får förstås inte samma bildvinkel.
På 24x36 är 20 mm en riktigt rejäl vidvinkel och är man inte van att använda vidvinkel kan det kanske vara ett lite väl stort steg för en första vidvinkel.
Nu har du ju en D200 och då blir 20mm mycket mera mänsklig, motsvarande en vidvinkel på 30mm för 24x36.

/johan
 

ravi

Aktiv medlem
Som jag ser det finns det två alternativ: Nikkor AF 20:2.8 och Nikkor 18-35:3.5-4.5. Jag sålde mitt 20:2.8 tidigare i år för 2000kr. Jag bedömde det som ett marknadsmässigt pris för ett nästan 20 år gammalt objektiv. Istället köpte jag ett 18-35:3.5-4.5. Den kostade mig drygt 3000kr begagnad i bra skick. Båda objektiven har bländarring och fungerar utmärkt på en Nikon FE. Mitt tips är att du sätter in en köpesannons för båda dessa objektiv och ser vilket du kan hitta till det mest attraktiva priset.

Om du har lite tålamod kan du invänta Samyang 14:2.8 som släpps på marknaden inom någon månad. Den kommer nog att kosta ca 3000kr. Den har endast manuell fokus.
 

Vandraren

Aktiv medlem
Med lite tur skulle du kunna få tag i en begagnad Nikon AF 18-35/3.5-4.5D för 3000:-. Jag vill minnas att jag gav 3.500 för min.

Funkar på båda dina kameror och blir motsvarande 27-52 på D200.

//H

EDIT: ravi hann före...
 

Campanello

Avslutat medlemskap
Tack för många givande svar!

Jag har dock beslutat mig för att köpa ett fast objektiv, jag har bäst erfarenhet av dom och man får mer kvalité för pengarna, då finns det som jag ser det nu två alternativ och det är Nikkor AF 20:2.8 och Sigma 20mm F1.8 EX DG ASPHERICAL RF. Som sagt så har jag posetiv erfarenhet av Sigma gluggen men det är också den enda jag har erfarenhet av när det gäller vidvinklel förutom en gammal zoom glugg som jag hade för 100 år sedan som var en 18-55 glugg men som inte går att jämföra med Sigma glggen då den var en kass glugg.

Är det någon som tycker någon av dom två gluggarna är bättre eller som tycker att jag ska köpa någon annan fast glugg?
 

Makten

Aktiv medlem
Tack för många givande svar!

Jag har dock beslutat mig för att köpa ett fast objektiv, jag har bäst erfarenhet av dom och man får mer kvalité för pengarna, då finns det som jag ser det nu två alternativ och det är Nikkor AF 20:2.8 och Sigma 20mm F1.8 EX DG ASPHERICAL RF. Som sagt så har jag posetiv erfarenhet av Sigma gluggen men det är också den enda jag har erfarenhet av när det gäller vidvinklel förutom en gammal zoom glugg som jag hade för 100 år sedan som var en 18-55 glugg men som inte går att jämföra med Sigma glggen då den var en kass glugg.

Är det någon som tycker någon av dom två gluggarna är bättre eller som tycker att jag ska köpa någon annan fast glugg?
Tycker du inte att dessa två meningar går stick i stäv? Din erfarenhet är uppenbarigen inte så stor, så varför låter du den styra dina val, samtidigt som du ber om råd?
 

Campanello

Avslutat medlemskap
Tycker du inte att dessa två meningar går stick i stäv? Din erfarenhet är uppenbarigen inte så stor, så varför låter du den styra dina val, samtidigt som du ber om råd?

Ja det ligger något i det faktiskt men jag gillar fasta gluggar i almenhet och det jag vill åt i dom som man inte får med en zoom glugg för en billig penning är ju ofta att bländaren är sämre på zoomarna, jag vill åt dom korta skärpadjupen och kunna fota skarpa bilder i mörkare förhållanden utan blixt. Jag har sällan bråttom när jag fotar och känner mig inte begränsad av att byta glugg när jag ska byta brännvidd. När det gäller rådfrågningen så är det helt enkelt så att jag inte vet vilken fast glugg som är bäst och uppskattar att få råd av dom som har erfarenhet av det tidigare.
 

Albin Wiklund

Aktiv medlem
Jag har haft ett AF 20 2,8. Det gav jag 1900 för.

Jag har ett nikon 14 2,8 som är bra på min d700 men på d80 jag hade när jag hade de båda gluggarna samtidigt var 20 millimetarn betydligt skarpare särskilt på stora bländare. Andra egenskaper kan jag inte utala mig om just nu då jag befinner mig utomlands och inte har mina bilder med mig. (Sen jag skaffade d700an saknar jag 20millimetarn men är ändå nöjd med den 28 2,8 AIS jag bytte till mig.)

Dessutom hade jag ett tokina 12-24 i ett par veckor. Detta påstås också fungera utmärkt på ff vid från 17 mm och uppåt. På Fe missar man ju dock bländarinställningmöjlighet då. Jag var inte imponerad annat än av byggkvaliten. Jag blev rekommenderad av tidningen FOTOs testchef att köpa det. Köpte det dagen därpå billigare (3500) än jag sedan sålde det för.

Alla dessa objektiv bedömer jag som sämre än det sigma 18-50 2,8 som jag också hade till min d80. Det är ju dock bara dx...

Jag har också haft ett tamron 19-35 som jag tagit några riktigt bra bilder med d70 och FE2. Jag kan faktiskt rekommendera det. Mitt kostade 1000 spänn. Just 19-35 finns överhuvudtaget rätt billigt från flera tillverkare.

Jag har sökt med ljus och lykta efter ett tokina 17 3,5 ATX PRO. Hittar du ett sådant kan jag bara gratulera då det påstås vara mycket bra och jag precis som du gillar fasta gluggar. MF varianterna ser jag då och då till salu. Har dock inte koll på vad de brukar kosta.
 

Albin Wiklund

Aktiv medlem
Jag höll på att leta rätt länge med i stort sätt exakt samma kriterier som du. (Du har möjlighet att få ljusmätning med manuella objektiv vilket gör valet av ett sådant mer logisk än det var för mig.) Det jag kom fram till var att om man vill ha ett AF-objektiv som ger hyfsad vidvinkel på dx (kortare än 20mm) med bländarring så kommer man få väldigt svårt att hitta ett utan att bli ruinerad, få dålig ljustyrka, dålig kvalité eller backa från något av kraven.
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Du glömmer dock att dessa inte har någon bländarring, vilket är en förutsättning för att de ska fungera på en Nikon FE.

/K
Ja, fy då, det gör jag visst. (Går och tittar...) Lustigt, där är ju bländare 11.. och 16... med 12,13,14 och 15 emellan... Eller vad det brännvidden?

Jag tänkte inte på det, men FE har ju tidsautomatik, inte bländarautomatik. Beklagar felinformationen.
 

keckax

Aktiv medlem
Ja, fy då, det gör jag visst. (Går och tittar...) Lustigt, där är ju bländare 11.. och 16... med 12,13,14 och 15 emellan... Eller vad det brännvidden?

Jag tänkte inte på det, men FE har ju tidsautomatik, inte bländarautomatik. Beklagar felinformationen.
Jag blev lite osäker för vissa objektiv (till Nikon) har vid uppgradering "tappat" bländarringen. Alltså, den fanns på en tidig verision men inte när nästa kom.

/K
 

flygnord

Aktiv medlem
jag faller in i bifallet för nikons 20mm f2,8 som andra redan nämnt. du borde kunna hitta någon begagnad för 2-3000 kr om du inte har bråttom, de dyker upp på tradera och blocket med jämna mellanrum.

du borde kanske tänka över vilken kamera som du prioriterar kompabiliteten med, eftersom skillnaden i brännvidd är så stor mellan DX och FX. mer vidvinkel än 20mm (som du kanske vill ha till DX trots allt) blir dyr med stor bländare på objektiv som är kompatibla med FX.
 
ANNONS