Annons

aperture till mac

Produkter
(logga in för att koppla)

bländarnisse

Aktiv medlem
funderar på att skaffa en mac till redigering av bilder,har fastnat för den i mitt tycke grymma skärmen :) en konstig fråga kanske: stöder det här programmet canons rawfiler? och var köper man det? /sten
 

iBoat

Aktiv medlem
ok,tackar för svaret,finns det någar nackdelar jämfört med t.ex cs5?
Båda programmen går ut på bildredigering, men de är inte riktigt jämförbara ändå.( Lightroom inräknat). Som hobbyfotograf klarar sig man gott och väl med det ena eller andra, men Photoshop har oändligt mycket mer än Aperture och Ligthroom. Jag skulle inte klara en arbetsdag utan något av programmen, men alla har vi olika behov.

Om jag tvingades att bara välja ett av programmen blir det utan tvekan PS, där får du dessutom Camera Raw på köpet (som i princip gör samma sak som Aperture och LR), men man går miste om biblioteksfunktionerna.

Jag gillar Aperture, snyggt, smart och på Apple-maner lätt att förstå. Desutom är det snorbilligt jämfört med PS.
 

emjo

Aktiv medlem
Kör aperture på en MacBook Pro med 2.66 GHz core2 duo och 4 gig minne. Det är SEGT! Stänga ner Safari och det mesta andra är en bra början för att få flyt i det hela... Maskinen swappar hela tiden,kanske en SSD skulle hjälpa?
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Kör aperture på en MacBook Pro med 2.66 GHz core2 duo och 4 gig minne. Det är SEGT! Stänga ner Safari och det mesta andra är en bra början för att få flyt i det hela... Maskinen swappar hela tiden,kanske en SSD skulle hjälpa?
Jag kör aperture på imac i5 (förra modellen) 4 gb minne. Och för mig flyter det på riktigt bra, även om jag har igång ett gäng hemsidor i safari, har igång en film och mailen.

Och så stor skillnad skall det väl inte vara på våra datorer?

Däremot går det rätt segt när man nyss importerat ett gäng bilder och aperture skall "processa" allt man importerat.
 

emjo

Aktiv medlem
Jag kör aperture på imac i5 (förra modellen) 4 gb minne. Och för mig flyter det på riktigt bra, även om jag har igång ett gäng hemsidor i safari, har igång en film och mailen.

Och så stor skillnad skall det väl inte vara på våra datorer?

Däremot går det rätt segt när man nyss importerat ett gäng bilder och aperture skall "processa" allt man importerat.
Nej det låter som en stor skillnad. Den "processar" en hel del av tiden men bara att bläddra till nästa foto i fullskärmsläge tycker jag är osedvanligt segt, "loading" tills man kolar... Disken är inte så full så filsystemet ska ha god möjlighet att allokera plats om den nu behöver det. Och 4 gig borde ju räcka till. Kanske är jag kräsen? Jag kanske kan testa på en 8-processorsburk men jag vet inte om aperture i sig kan nyttja alla.
 

themajk

Aktiv medlem
Nej det låter som en stor skillnad. Den "processar" en hel del av tiden men bara att bläddra till nästa foto i fullskärmsläge tycker jag är osedvanligt segt, "loading" tills man kolar... Disken är inte så full så filsystemet ska ha god möjlighet att allokera plats om den nu behöver det. Och 4 gig borde ju räcka till. Kanske är jag kräsen? Jag kanske kan testa på en 8-processorsburk men jag vet inte om aperture i sig kan nyttja alla.

Jag har en liknande macbook pro som du, fast 2.44ghz. När jag bytte hårddisk till en 7200rpm var det en helt ny värld. 5400rpm laptopdiskar är inte direkt optimalt som swapdiskar... Fett värt ett par hundra. :)

Det gäller även typ Photoshop och indesigns prestanda. Det var VERKLIGEN ett lyft.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Nej det låter som en stor skillnad. Den "processar" en hel del av tiden men bara att bläddra till nästa foto i fullskärmsläge tycker jag är osedvanligt segt, "loading" tills man kolar... Disken är inte så full så filsystemet ska ha god möjlighet att allokera plats om den nu behöver det. Och 4 gig borde ju räcka till. Kanske är jag kräsen? Jag kanske kan testa på en 8-processorsburk men jag vet inte om aperture i sig kan nyttja alla.
Använder du Quick Preview-läget, P?
 
ANNONS