Annons

USB-otg på Android-mobil? (telefon <--> DSLR)

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Jag klurar på om jag ska ersätta min Nokia N8 med en 808 när det blir dags, eller satsa på någon Android-variant, t.ex. Galaxy S3. Eftersom jag vant mig med att använda mobilen som förlänging till andra kameror under mina två år med N8an, så undrar jag:

- kan någon bekräfta att det går att koppla en Nikon DSLR direkt till en Android-telefon (t.ex. Galaxy S3) via usb, och sedan enkelt och smidigt hantera filerna från kamerans minneskort i mobilens filhanterare?

Jag har sett att Galaxy S3 verkar funka fint med tillsammans med USB-minnen, så det ska väl inte vara något problem med en kamera i mass-storage-läge. Men det vore intressant att höra lite reflektioner från någon som testat; visas miniatyrer av jpg-filer från kameran i filhanteraren? Är det smidigt att markera ett urval eller alla filer i en mapp på minneskortet för att kopiera över på ett bräde (backup)? Kan man maila/ladda upp filer direkt från kameran när den är kopplad till telefonen? Kan man kopiera över filer direkt från kameran till en extern hdd mha en usb-hub? Smidiga tjäster/appar för att ta backuper till 'molnet' mha mobilen och WiFi?
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag har en Galaxy S2 och D700. Har däremot inte kopplat kameran direkt till telefonen, men jag kör med USB-minneskortläsare till telefonen istället. Fungerar utmärkt som backuplagring på semestern t.ex. Att koppla kameran direkt borde ju funka också.
 

Per

Aktiv medlem
Ok, ja det borde gå lika bra att koppla kameran direkt till telefonen.

När du pluggat in kortläsaren, visas jpg-filer med miniatyrer i 'My Files' som i den här filmen då? (något jag saknar i Symbians filhanterare).

[märkligt nog visas inga thumbnails av jpg-filer i den här, nyare varianten av ovan nämnda MyFiles-presentation från Samsung, men det är väl bara nån inställningsgrej antar jag?]
 

erro.se

Aktiv medlem
Vet inte. jag fotar i RAW och använder bara telefonen som backup, så jag kopierar bara hela DCIM-mappen från minneskortet till telefonen.
 

dudek53

Aktiv medlem
Är det nån som fått otg att funka på en samsung s2 lte alltså en mellanmodell som kom innan samsung S3? Enligt samsung skall OTG funka på firmware från 3.1 och uppåt men på lte ligger 2.3.6. Känns så jäkla surt när den funktion finns i s2:an.
//D
 

Per

Aktiv medlem
Vet inte. jag fotar i RAW och använder bara telefonen som backup, så jag kopierar bara hela DCIM-mappen från minneskortet till telefonen.
Men spring och testa då..?! ;)

Normalt fotar jag också enbart raw, och när jag vill skicka iväg någon enstaka jpg direkt mha mobilen så finns lyckligtvis möjligheten att konvertera i efterhand i kameran. Men på resor eller andra tillfällen då jag tror att jag kommer att vilja skicka iväg mer än enstaka jpg (men inte hela mappar) från mobilen så har jag faktiskt återgått till att fota raw+jpg, och då skulle det underlätta urvalet om filhanteraren visade thumbnails.
 

dudek53

Aktiv medlem
Eftersom det debatteras samsung tänkte jag fråga om ngn har koll på vart jag kan hitta kommande uppdateringar till min telefon? Samsungs support hänvisar till facebook och nämner att ics 4.03 skall komma i Q3?? Vad är Q3, en tidsrymd?? Har svårt att hitta relevant information på facebook.
Mvh
//D
 

j2^

Aktiv medlem
Att koppla kameran direkt borde ju funka också.
Nej. Det skall man inte räkna med. Kortläsarna använder MSC-protokollet. Kameran använder PTP. Jag tror inte många telefoner har PTP-stöd inbyggd.

(Vissa kameror använder MSC, vissa låter dig välja, och vissa (såsom D700) stöder ENBART PTP.)
 

SixBySix

Aktiv medlem
Har kikat en del på det här själv. Samsung s3 ska stödja otg. Men jag gillar inte riktigt AMOLED-skärmen. Den har problem i starkt ljus ca 300nits. (Vilket ju iofs de flesta skärmar har). Skulle gärna vilja ha en kombination av bra skärm och otg. Efter vad jag läst verkar det vara stor skilnad på hur bra skärmar telefonerna har och framför allt hur bra de syns i dagsljus. LCD-IPS skärmarna verkar vara bäst i den disciplinen. Iphone4/4s har tidigare haft ljusstarkast skärmar och IPS drygt 400nits. Men de har också haft en aningen blå/cyan ton (och inte android förstås). Den ljusstarkaste skärmen har LG optimus Black , men den stödjer tyvär ännu inte otg, helt otroliga 1000nits. Sony har släppt en som jag tror heter experia P. Denna ska vara nästan lika ljusstark som optimusblack. Den ska ha en hy rgbw matris med en vit och en grön istället för 2 gröna per pixel. Detta gör skärmen mycket ljusstark, men den tappar tydligen färgnoggranheten en del. Annars är Sony och SonyEricsson bland de som haft bäst stöd för otg. Redan bl a SE Experia Arc hade otg stöd vilket var tidigt. Experia S lutar det åt för min del eftersom den har en mycket fin och ljusstark LCD-IPS skärm med bra förgåtergivning och ca 400nits och 1280 x 720p och bra otg stöd.
 

SixBySix

Aktiv medlem
PS, tydligen LG som tillverkar skärmarna till Iphone 4/4s och som har patent på benämningen "IPS" panel.Inte konstigt att LGs egna telefoner är bland de som verkligen kan konkurrera med Iphone i ämnet bra skärmar ;-) Jäkligt synd bara att LG optimus black inte stödjer OTG. Hade varit den perfekta DSLR skärmen.
 

Per

Aktiv medlem
Nej. Det skall man inte räkna med. Kortläsarna använder MSC-protokollet. Kameran använder PTP. Jag tror inte många telefoner har PTP-stöd inbyggd.
Aha. Jag har mest använt funktionen med min Nikon D300 och Nokia N8 - dom kopplar upp helt problemfritt med en enkel USB-sladd. Däremot måste jag använda kortläsare när jag vill jobba med bilder från min Canon G10, och tror jag läst att Canons systemkameror inte heller är lika självklara att koppla direkt till mobilen.
 

j2^

Aktiv medlem
Aha. Jag har mest använt funktionen med min Nikon D300 och Nokia N8 - dom kopplar upp helt problemfritt med en enkel USB-sladd. Däremot måste jag använda kortläsare när jag vill jobba med bilder från min Canon G10, och tror jag läst att Canons systemkameror inte heller är lika självklara att koppla direkt till mobilen.
D300 låter dig välja mellan MSC och PTP. G10 stöder bara PTP.


(Mass Storage Class
Picture Transfer Protocol)
 

Falumas

Aktiv medlem
Eftersom det debatteras samsung tänkte jag fråga om ngn har koll på vart jag kan hitta kommande uppdateringar till min telefon? Samsungs support hänvisar till facebook och nämner att ics 4.03 skall komma i Q3?? Vad är Q3, en tidsrymd?? Har svårt att hitta relevant information på facebook.
Mvh
//D
men nu är ju Ice Cream Sandwich (4.0) redan gammal, nu är det Jelly Bean (4.1) som gäller.

/Karl
 
ANNONS