Annons

Vad har hänt med N N?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Som alternativ kan man faktiskt starta en ny tråd om man nu är sugen på att ventilera språkvård och -frågor... ;-)
 

PMD

Aktiv medlem
Det vore mycket enklare att göra det om det funnes en knapp med beteckningen "svara i ny tråd".

Hint, hint.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det vore mycket enklare att göra det om det funnes en knapp med beteckningen "svara i ny tråd".

Hint, hint.
Och välja forum sen, eller hur menar du? En knapp för skapa ny tråd i samma forum är ju dock lättare gjort, men jag antar du menar den skall bära med sig ett citat också och på något sätt kopplas ihop?
 

PMD

Aktiv medlem
Det räcker bra att kunna fortsätta i Fotosidans forum.

Att ett citat av inlägget man kommenterar följer med vore mycket praktiskt, men det är kanske inte det viktigaste om det är jätteknepigt att genomföra.

Däremot tror jag att det vore väldigt bra att det läggs in en länk till den nya tråden i den gamla. Annars ser inte den gamla trådens deltagare att en ny tråd har skapats.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men det är sällan ett kritiserat stavfel ligger till grund för en större konflikt i en tråd, oftare då att man trampar på varandras tår när man kritiserar varandras (påstådd) kunskap, erfarenhet, tar till förklenande uttryck etc.

Motparten svarar då direkt i affekt och så trappas det upp. Man skulle snarare ha en kontrollfråga när någon svarar direkt på ett inlägg "Har du verkligen tagit tre djupa andetag nu, innan du svarar?" :)
Visst men själva mediet inbjuder till aktion eller reaktion utan eftertanke. Språket blir hafsigt och slafsigt och det gör även handlingarna i anonymitetens skydd. Det är två sidor av samma sak. Det vi sysslar med här är bara halv kommunikation eftersom både kroppsspråk och minspel saknas. Vi pratar dessutom två och två eller fler inför en folksamling vars reaktioner vi inte heller ser. Massans reaktioner är ofta korrigerande i andra sammanhang men inte alltid här innan skadan redan är skedd. När det redan gått överstyr så blir inte sällan reaktionerna mycket starkare, aggressivare och oförsonligare i skydd av anonymitet och fysiskt avstånd än i verkliga livet.

Du skriver: "Man skulle snarare ha en kontrollfråga när någon svarar direkt på ett inlägg "Har du verkligen tagit tre djupa andetag nu, innan du svarar?" " och det är verkligen ingen dum rekommendation. Det här bråket hade aldrig hänt om den frågan ställts några gånger under resans gång.

Så jag har för längesedan slutat vara språkpurist även om jag förmodligen varit lite skadad i det avseendet som gammal adjunkt tidigare och jag har t.o.m. blivit klart slarvig själv. Mediet korrumperar. Men det är över 20 år sedan jag jobbade på högstadiet, så numera tycker jag det är mycket bättre att folk åtminstone skriver än oroar sig för att det blir helt språkligt korrekt. Sverige är sedan årtiondet efter kriget ett massinvandringsland och ska vi få de som invandrat att kunna ta sin plats i samhället och delta, så måste vi även av det skälet sluta uppröras av att språket inte alltid från början blir korrekt. Det fina är ju trots allt att de som vågar delta tränar sig och lär sig och på sikt blir även de bättre på att hantera svenskan.

Sen är det verkligen inte alla infödda svenskar som behärskar ett tillräckligt rikt språk heller. Förr talades om funktionella analfabeter. Även infödda svenskar kanske kunde både läsa och skriva men klarade sig inte riktigt bra ändå för att man exv. var språkligt handikappad. Från skolans värld vet vi också att vi ofta inte är tillräckligt bra på att möta de som har dessa handikapp. Skolan har ofta straffat de som haft svårt att uttrycka sig i tal och skrift på olika både medvetna och omedvetna sätt och svaret har ofta blivit frustration, aggressivitet och våld i en destruktiv spiral. Lyckligtvis har åtminstone skolvärlden blivit mer medveten om dessa mekanismer och i bästa fall lyckas man göra något åt problemen. Men här i forum på nätet är oförsonligheten ofta stor. Det är lite sorgligt. En del blir nog lite tilltufsade till och från och i värsta fall tystnar de helt eller blir avstängda även om detta nu hör till undantagen.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tack ....man måste skriva minst 10 tecken och nu har jag gjort det med råge för säkerhets skull så jag inte bryter mot någon regel jag med.
 

afe

Aktiv medlem
Tror ni verkligen några extra andetag skulle hjälpt om vi pratar om en användare som använder sig av anonymitetsproxies och andra metoder för att kringå Fotosidans regler?

Är det skillnad om en kunnig medlem bryter mot alla regler jämfört med om en korkskalle gör det?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tror ni verkligen några extra andetag skulle hjälpt om vi pratar om en användare som använder sig av anonymitetsproxies och andra metoder för att kringå Fotosidans regler?

Är det skillnad om en kunnig medlem bryter mot alla regler jämfört med om en korkskalle gör det?
Om du läste vad jag skrev ovan så tror jag mediet spelat inte bara NN ett spratt utan även FS moderatorer. Nu är vi faktiskt mitt i en mental härdsmälta och då är det försent för det mesta, för att inte säga allt. Kan du inte se att det faktiskt funnits ett innan här med, innan allt gick överstyr och man överreagerade på flera händer än NN. Det är inte så lätt att höra förnuftets röst under brinnande krig då allt är förblindning. Vi som inte är direkt inblandade borde väl ha bättre förutsättningar att göra det än de direkt inblandade.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Om du läste vad jag skrev ovan så tror jag mediet spelat inte bara NN ett spratt utan även FS moderatorer. Nu är vi faktiskt mitt i en mental härdsmälta och då är det försent för det mesta, för att inte säga allt. Kan du inte se att det faktiskt funnits ett innan här med, innan allt gick överstyr och man överreagerade på flera händer än NN. Det är inte så lätt att höra förnuftets röst under brinnande krig då allt är förblindning. Vi som inte är direkt inblandade borde väl ha bättre förutsättningar att göra det än de direkt inblandade.
Det som förvånar mej mest är att resonemang om prylar kan gå över i "brinnande krig" i sandlådenivå...
 

Photocon

Aktiv medlem
Det som förvånar mej mest är att resonemang om prylar kan gå över i "brinnande krig" i sandlådenivå...
Det är inte första gången i historien sådant sker. Men kanske inte i sandlådenivå utan med skarpa granater.
Det handlar inte bara om prylar. Krig kan startas av rena prestigeskäl. Eller p g a en förlorad fotbollsmatch. Jag kommer inte ihåg vilka länder som var inblandade i krigshandlingar med varandra efter en fotbollsmatch, men det var två sydamerikanska länder.

Många gånger har jag ställt mig frågan om inte Helvetet i själva verket finns och hela orsaken till det är att människan (Homo Sapiens) begåvades med för stora hjärnor som i alltför många fall är totalt felkalibrerade så de svarar på fel sorts stimuli.

Med det uttalandet sätter jag mig även till doms över mig själv. Jag är inget undantag. Medan jag ändå är inne på pseudoreligiösa tankar så tror jag att många som åkallar Jesus skulle vara bland de första att korsfästa honom på nytt om han förkroppligades igen.

När människans hjärna är rätt kalibrerad är förmågan att verkligen förlåta en stor egenskap. När vi benådar våldsverkare, mördare, väldtäktsmän dömda till livstid så kanske det inte vore helt fel att "benåda" NN. Jag vidhåller att avstängning på livstid är för hårt.

Och när jag framför den åsikten anser säkert många att min hjärna är felkalibrerad eller lider av för mycket brus.

Men faktum är att det går att bråka om allting. Jag tror att alla människor kastar sten någon gång i tron att de sitter skyddade i sina glashus.

//Lennart
 
Senast ändrad:

Photocon

Aktiv medlem
Nää det är inte kul. Varför lade de ner Säter Leif? :)
Hade inte det behövts nu?
Käre Sten-Åke!

Säter som begrepp är inte nedlagt. Den fysiska paviljongen är förvisso tom men verksamheten är utlokaliserad. Titta ut genom fönstret så ser du att den pågår inpå knutarna överallt. Dessvärre utan kunnig personal. Ola Salo satte pricken över i när han skrev texten "It takes a fool to remain sane".

Samma andemening har väl yttrats av många tänkare genom seklen.

Finns fler texter: "The Devil´s been busy in your own backyard" (George Harrison/Tom Petty med Travellin´Wilburys).

Nu ska jag gå och lägga mig, säger 2 bastanta karlar och klär på mig en nattskjorta med ärmknäppning på ryggen. Konstiga typer. De kallar mig för Lennart fast jag talat om att jag heter Napoleon Bonaparte flera gånger. fast de bjuder på piller så man blir en kul typ som salig Cornelis en gång sjöng.

//Napo...okej då...Lennart
 

elbe

Avslutat medlemskap
Det är inte första gången i historien sådant sker. Men kanske inte i sandlådenivå utan med skarpa granater.
Det handlar inte bara om prylar. Krig kan startas av rena prestigeskäl. Eller p g a en förlorad fotbollsmatch. Jag kommer inte ihåg vilka länder som var inblandade i krigshandlingar med varandra efter en fotbollsmatch, men det var två sydamerikanska länder.

Många gånger har jag ställt mig frågan om inte Helvetet i själva verket finns och hela orsaken till det är att människan (Homo Sapiens) begåvades med för stora hjärnor som i alltför många fall är totalt felkalibrerade så de svarar på fel sorts stimuli.

Med det uttalandet sätter jag mig även till doms över mig själv. Jag är inget undantag. Medan jag ändå är inne på pseudoreligiösa tankar så tror jag att många som åkallar Jesus skulle vara bland de första att korsfästa honom på nytt om han förkroppligades igen.

När människans hjärna är rätt kalibrerad är förmågan att verkligen förlåta en stor egenskap. När vi benådar våldsverkare, mördare, väldtäktsmän dömda till livstid så kanske det inte vore helt fel att "benåda" NN. Jag vidhåller att avstängning på livstid är för hårt.

Och när jag framför den åsikten anser säkert många att min hjärna är felkalibrerad eller lider av för mycket brus.

Men faktum är att det går att bråka om allting. Jag tror att alla människor kastar sten någon gång i tron att de sitter skyddade i sina glashus.

//Lennart
Livstid på internet är nog inte speciellt lång tid. Ett år efter senaste "brott" kanske....

Våra prestigfyllda egon är nog de som mest utlöser obegripliga konflikter kring småsaker skulle jag tro. Vissa av oss tål inget alls av andras tankar, åsikter och påpekanden. Vissa av oss lyssnar och lär. Vissa av oss skall alltid ha sista ordet. Vissa av oss ska visa andra vad vi är duktiga. Vissa av oss är i ständig jakt på yttre bekräftelse i brist på egen inre. Vissa av oss har små behov av yttre bekräftelse. O.s.v....
 

Mankan G

Aktiv medlem
Nu skall vi se.... hur skall jag som trådskapare moderera tråden nu när den är LITE OT?...

Inte alls faktiskt! Vissa anser att trådarna borde hålla sig kliniskt till huvudämnet. Inte jag!. Andra tycker att trådskaparen ska/har rätt till att moderera tråden. Inte jag!..

Så slutklämmen blir; Fortsätt gärna mina damer och herrar att diskutera vilt..
 

PMD

Aktiv medlem
Det är inte första gången i historien sådant sker. Men kanske inte i sandlådenivå utan med skarpa granater.
Det handlar inte bara om prylar. Krig kan startas av rena prestigeskäl. Eller p g a en förlorad fotbollsmatch. Jag kommer inte ihåg vilka länder som var inblandade i krigshandlingar med varandra efter en fotbollsmatch, men det var två sydamerikanska länder.
Fotbollskriget.
Det fanns förstås en hel del mer motsättningar mellan länderna än en fotbollsmatch, men fotbollsmatcherna (tre stycken inom loppet av några veckor) sägs ha varit den utlösande faktorn till kriget.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS