Annons

På jakt efter bra kameraväska!

Produkter
(logga in för att koppla)

Brix

Aktiv medlem
Kommer antagligen snart att köpa mig en D7000 och behöver då även en ny väska till min utrustning.
Jag vill ha plats med kamerahuset med ett monterat objektiv + ett extra objektiv, lite småfack för överföringskabel, laddare etc. och så kanske plats för en extern blixt också då jag eventuellt kommer köpa det i framtiden.
Funderar lite på om jag ska ha axelremsväska eller ryggsäck(kanske finns nån form av kombination?). Jag rör mig främst till fots och på cykel, och då är ju iofs kanske ryggsäck lite smidigare.
Kort sagt vill jag ha en ganska rymlig väska som ändå är smidig och lätt att bära med sig ;)
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
En kameraväska är ett rätt så personligt val. Vad som skall rymmas, hur den känns etc. Bäst är att besöka en fysisk butik och prova sig fram. Annars finns det ju en uppsjö av sidor med information om marknaden. Här är en av dem:

http://www.cyberphoto.se/pri_case.php

På fotosidans "Produkter" finns även väskor med omdömen av ägarna på FS.
 

dumbo

Aktiv medlem
Jag fortsätter, att som i alla andra väsktrådar, rekommendera Kata 3N1-serien. Själv har jag en Kata 3N1-20 som jag är toknöjd med.
De är väldigt flexibla på så sätt att de går att bära både som sling och ryggsäck. När man går runt och fotar bär man den smidigast som sling så att man enkelt och snabbt når prylarna, men går man (eller cyklar) en lite längre sträcka och vill dra upp tempot lite så bär man den som ryggsäck istället.
Med stativfästet (tillbehör) kan man även få med ett litet stativ på, om man vill.

Hade jag fått önska hade jag velat ha en dedikerad hållare för drickaflaska (funka inte att ha en hängande i karbinhake i D-ringen om man har stativ på väskan). Det hade åxå gärna kunnat vara lite enklare att komma åt själva toppfacket utan att ta av sig väskan.

I min har jag D300 med monterad 17-55/2.8, Tamron 90/2.8, Tokina 12-24/4, Nikon 70-210/4-5.6 och en SB-600 i "kamerafacket". I toppfacket får man in tillbehör som laddare, trådutlösare, något extra objektiv och annat lull om man vill. Filter eller extra batterier eller liknande finns även plats för i två små fickor på utsidan.

Ett generellt tips, oavsett vilken väskmodell du väljer, är att köpa en väska som är tillräckligt stor för den utrutning du har + den utrustning du planerar att köpa + lite till. Man växer i och ur väskor snabbare än man tror.
 

Brix

Aktiv medlem
Tack för tipsen! LowePro Passport Sling ser väldigt intressant ut! Den ser ju både smidig och rymlig ut. Den var inte speciellt dyr heller.
 
ANNONS