Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns det objektiv med zoom som når f/2.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Plåtvald

Medlem
Har en Nikon D5000 och ska nu handla ett objektiv som är lite mer inriktat på porträtt, inomhus, ojämna/otillräckliga ljusförhållanden osv. Men jag har bara ett fast objektiv, så jag vill gärna ha zoom på det nya.

Hamnar då i tankarna att jag vill ha ett som går upp till f/2.8 och har zoom. Och jag har även fått för mig att objektiv med kombinationen zoom och fast bländare har en tendens att bli ofokuserade ute i kanterna. Nån kompromiss av kombinationen fast bländare och zoom tror jag? Så i så fall tänker jag istället f/2.8-f/4.5 eller f/5.5.

Lustigt nog hittar jag bara 1 enda objektiv som erbjuder detta:
Sigma 18-50/2,8-4,5 DC OS HSM.

Vore tacksam för tips ang åsikter om ovanstående objektiv, tips på andra objektiv i ca 18/24 - 50/70 omfånget som når upp till f/2,8 (eller 1.8 rentav?), och även hjälp ifall mitt resonemang ovan är helt utåt skogarna.

Tack på förhand
/T
 

pdahlen

Aktiv medlem
Sigma 18-35/1,8 är det ljuskänsligaste jag vet

Sedan så finns det Tokina 11-20/2,8 som den ljuskänsligaste vidvinkeln

Som allround hittar du Nikons 17-55/2,8, samt både sigma och tamron har liknade i 18-50/2,8
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Som normalzoom (måttlig vidvinkel till lätt tele) finns:
-Nikon 17-55/2,8
-Sigma 17-50/2,8 OS
-Tamron 17-50/2,8 VC (OS och VR motsvarar Nikons VR - bildstabilisering)

ljusstarkast är Sigma 18-35/1,8, men 35mm på D5000 kan vara lite kort för porträtt

Sedan finns ganska nyligen utgångna motsvarigheter på begagnatmarknaden i alla fall:
-Sigma 18-50/2,8
-Tamron 17-50/2,8 (OBS att dessa alltså inte har bildstab)
-Tokina 16-50/2,8

Däremot, om porträtt är huvudsyftet måste du fundera på om du vill ha en längre brännvidd än 50mm. Mer vidvinkel för porträttfoto är inte det du söker så Tokina11-20/2,8 som nämnts är inte relevant för porträtt.

Telen med f/2,8 som är lite billigare, men rätt bra:
-Sigma 50-150/2,8 utan eller med OS (OS versionen är skarpare)
-Tokina 50-135/2,8

Sedan finns en uppsjö av olika 70-200/2,8 eller 80-200/2,8.
 

eskil23

Aktiv medlem
Lustigt nog hittar jag bara 1 enda objektiv som erbjuder detta:
Sigma 18-50/2,8-4,5 DC OS HSM.
Sigma 17-70 mm f/2,8-4 Contemporary tror jag är både bättre och lättare att få tag på.

För övrigt så tror jag att din skepsis mot zoomobjektiv med genomgående maxbländare 2,8 är obefogade. De brukar anses vara de skarpaste bland zoomar. Nackdelarna är i stället kortare brännviddsomfång och högre pris.
 

Atrox74

Aktiv medlem
Jag köpte Tamron 24-70 f/2.8 VC och det är riktigt vasst och relativt billigt, och utmärkt till porträtt.
 

sumpan

Aktiv medlem
En ytterligare nackdel som man kanske inte tänker på i första hand (men som gör att mitt Tamron 17-50 inte används) är att det är väldigt stort och tungt jämfört med kitzoom eller fasta 35/50mm.
 

Skarström

Aktiv medlem
Sigma 17-50 f2.8 kan jag varmt rekommendera. Värt att notera att flera företag har höjt priset på det nu, pga dollarn kanske?
 
ANNONS