Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Importerings problem L4

Produkter
(logga in för att koppla)

pladder

Medlem
Hej!

När jag skulle importera bilder till Lightroom 4 igår slutade de fungera, kommer bara upp en ruta som säger att bilderna inte importerades. Har testat flera gånger, både igår och idag utan bra resultat och jag har ALDRIG tidigare haft problem med Lightroom, varken Lightroom 3 eller 4.

Har testat med två olika minneskort också och inget av de fungerar så jag är ganska säker på att de är i Lightroom som felet sitter. Förutom att klicka ur några bilder jag inte ville skulle importeras till biblioteket är jag ganska säker på att jag inte ändra något annat..

Vad kan det vara för fel? :S
 

Drutt3n

Aktiv medlem
Om det ovanför inte funkar , hade jag testat följande för att utesluta eventuella problem med Lightroom Katalogen.

Gör följande ,

Du kan kontrollera efter eventuell corruption , trasiga saker i LR Katalogen genom att heltenkelt starta lightroom , och stänga av det igen (Rutan som frågar om du vill säkerhetskopiera LR katalogen kommer upp då (lite beroende på vilken intervall på säk kopiering som är satt i inställningarna dock , ändra detta om det behövs i LR under katalog inställningar och där finns intervallen) , iaf när backupp förfrågan dykt upp så ska 2 boxar va iklickade (Testa integritet på LR katalogen & Optimera den) , sen bara tuta och köra , funkar det så är LR katalogen okej !

Ev annan orsak kan vara (om det ovanför funkar) , att du av misstag valt att lägga de importerade raw/jpg/mm filerna på något annat ställe än där dom normalt skulle vara , tex i en mapp där du kanske inte har fulla rättigheter till att göra allt iom filsystemet (sett det hända ett par ggr på Bla Windows 7).

Du får inte upp något felmeddelande eller så ? , Kör du windows / Mac ? Vad säger loggfilerna i loggboken (applications) om det är windows 7 (kan stå något där i bästa fall) , Om det är mac så är det bara att gå in på verktygsprog -> system meddelanden och söka efter lightroom uppe i högra hörnet.

Hoppas detta hjälper , eller utesluter något iaf .

Mvh
Johan Söderström
 

Bilagor

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
märkligt, har inte heller haft några problem, men i helgen skulle jag importera runt 770 foton och några videor, då tar den bara ca 4 stycken och säger att resten går inte att läsa!? blev skraj och trodde minneskortet pajjat men så kopierade jag över det till hårddisken manuellt och importerade med metoden "Add" bara, och då funkade det bra (såklart) har inte hunnit prova mer sedan dess men det kan ju vara ett tips i nödfall om inte LR lyckas läsa filerna
 
ANNONS