Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

OM-D EM1 + Canon 400 mm + metabones

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Idag fotar jag med min EM1 + Canon 400 mm /5,5 L + en dum adapter. Manuell avståndsinställning och enbart största bländare är realitet.
Nu undrar jag om jag kommer att bli överlycklig om jag skaffar en Metabones-adapter av senaste modell (eller annat märke) som är smartare och erbjuder autofokus och val av bländare.
Alla tips och synpunkter välkomnas.
Ett annat alternativ är att jag skaffar en adapter till min Sony A7 och kastar på gluggen på denna kamera.
 

Jakob72

Medlem
Jag har en E-M5 av den gamla versionen och ett Sigma 150-600 Contemporary (med Canon EF fattning) som jag använder med Kipons AF-adapter som jag har uppdaterat till firmware 2.5. Det fungerar mycket bra med snabb autofokus och full bländarkontroll genom kameran. På din E-M1 och med Canon 400 mm lär det ju funka ännu bättre med bättre följande autofokus i kameran.

Vad jag har hört ska även Metabones AF-adapter funka bra med Canonobjektiv. Jag skulle nog rekommendera dig att prova med en smart Kipon eller Metabones adapter innan du köper ett nytt objektiv eller byter system. Det fungerar för mig bättre än jag vågat koppas på.
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag har en E-M5 av den gamla versionen och ett Sigma 150-600 Contemporary (med Canon EF fattning) som jag använder med Kipons AF-adapter som jag har uppdaterat till firmware 2.5. Det fungerar mycket bra med snabb autofokus och full bländarkontroll genom kameran. På din E-M1 och med Canon 400 mm lär det ju funka ännu bättre med bättre följande autofokus i kameran.

Vad jag har hört ska även Metabones AF-adapter funka bra med Canonobjektiv. Jag skulle nog rekommendera dig att prova med en smart Kipon eller Metabones adapter innan du köper ett nytt objektiv eller byter system. Det fungerar för mig bättre än jag vågat koppas på.
Tack för tipset, Kipon-adaptern verkar helt perfekt för mig, jag vill inte ha någon speed booster effekt-:)
 

hornavan

Aktiv medlem
Med Kipon på EM-1 och Canon 400 mm f5,6 så får jag en upplevd (OM man får säga så för tekniktalibanerna) brännvidd på 800 millimeter med marknades bästa IS-: Hipp hipp.
 

Jakob72

Medlem
Låter mycket spännande! Men hur uppgraderar man firmware i adaptern, måste man köpa något externt tillbehör?
Det behövs inga tillbehör utom möjligen USB-kabeln om den inte följer med. Jag råkade ha en kabel hemma som passade.

Ladda ner filen i länken längst ner på sidan:
http://www.kipon.com/en/articledetail.asp?id=82 , öppna i lämpligt zip-program och installera enligt anvisningarna.

Såg nu också att det nu säljs adaptrar på Ebay där den nya programvaran (v 2.5) redan är installerad.
 

Astacus

Aktiv medlem
Det behövs inga tillbehör utom möjligen USB-kabeln om den inte följer med. Jag råkade ha en kabel hemma som passade.

Ladda ner filen i länken längst ner på sidan:
http://www.kipon.com/en/articledetail.asp?id=82 , öppna i lämpligt zip-program och installera enligt anvisningarna.

Såg nu också att det nu säljs adaptrar på Ebay där den nya programvaran (v 2.5) redan är installerad.
Tack för snabbt svar! Har beställt en från CyberPhoto.
Kombinationen EF 400/5,6 tillsammans med ett hus med bildstabilisering och hög crop-faktor bör kunna bli rätt intressant för fågelfoto.
 

hornavan

Aktiv medlem
Nu har jag fått min adapter och den fungerar inget vidare, för att vara helt ärlig så känns den ganska värdelös.
Nu hoppas jag bara att uppdatering av firmware skall lösa problemen.
Hur uppgraderar jag?
Det finns bara, vad jag kan se, rar-filer och min mac känner inte igen dem.
Hjälp.
 

hornavan

Aktiv medlem
Nu har jag fått min adapter och den fungerar inget vidare, för att vara helt ärlig så känns den ganska värdelös.
Nu hoppas jag bara att uppdatering av firmware skall lösa problemen.
Hur uppgraderar jag?
Det finns bara, vad jag kan se, rar-filer och min mac känner inte igen dem.
Hjälp.
Jag hittade en variant av firmware till mac på Kilons hemsida. Sedan fick jag ladda ner en app från Appstore som konverterade rar-filerna till något som gick att öppna. När programmet väl öppnades så sökte och hittade det adaptern som via micro usb kopplats till macen.
Återkommer när jag fått tillfälle att prova.
 

Jakob72

Medlem
Hoppas det funkar med ny Firmware. Med ursprungsversionen fungerade det mycket dåligt, men med den nya funkar det utan problem med min E-M5 och Sigma 150-600mm.

Jag har inte använt Macversionen av Kipons program, men för PC var det bara att öppna filen från Kipons hemsida med ett ZIP-program och koppla in adaptern vis USB-porten.
 

hornavan

Aktiv medlem
Nu har molnen skingrat sig. Med version 2.6 fungerar adaptern och 400 mm bra med EM-1. Lite problem har den med kontrastfattiga motiv, men vad fan, det motsvarar 800 mm på fullformat.
Bländaren fungerar också klanderfritt. Kuriosa är att kameran anser att optiken är 5,7 inte 5,6 på full glugg-:)
 

fredlund88

Aktiv medlem
Nu har molnen skingrat sig. Med version 2.6 fungerar adaptern och 400 mm bra med EM-1. Lite problem har den med kontrastfattiga motiv, men vad fan, det motsvarar 800 mm på fullformat.
Bländaren fungerar också klanderfritt. Kuriosa är att kameran anser att optiken är 5,7 inte 5,6 på full glugg-:)
Har du några bilder nånstans som är tagen med denna kombo? är lite nyfiken 800mm är massor :D
 

Astacus

Aktiv medlem
Nu har molnen skingrat sig. Med version 2.6 fungerar adaptern och 400 mm bra med EM-1. Lite problem har den med kontrastfattiga motiv, men vad fan, det motsvarar 800 mm på fullformat.
Bländaren fungerar också klanderfritt. Kuriosa är att kameran anser att optiken är 5,7 inte 5,6 på full glugg-:)
Jo, uppgraderingen är nödvändig annars fungerar adaptern knappt alls. Jag har nu kört den kombon ett tag men har ett annat problem. Jag köpte en OMD E-M1 för att få PDAF, Phase Detecting AF. Om jag förstår manualerna rätt så används vanlig kontrast-AF om man har inställningen "single-shot AF" och PDAF ska bli aktiverad vid "continous AF", C-AF
Problemet är att AF fungerar fruktanscärt dåligt i C-AF men är riktigt bra i S-AF.
Någon som har samma erfarenhet och har några ideer om hur man kan komma runt problemet?
I övrigt är kombinationen 400mm plus adaptern riktigt bra, skärpan är imponerande. Men eftersom inte C-AF funkar så blir det bara stillasittande fågel vilket är lite synd.
 
ANNONS