Annons

Kamera för vänsterhänta...

Produkter
(logga in för att koppla)

Rogerber

Aktiv medlem
Varför envisas alla tillverkare. Och jag menar verkligen idag alla som idag tillverkar kameror att ha avtryckaren på högersida? Skulle det vara för stor världsomställning att montera kameran spegelvänd och få avtryckaren på vänstertummen i stället... Fast världen har väl fastställt hur ett kamerahus ska se ut enligt ritning 1:A.. Skulle vara kul att se en bild på ex en Nikon eller Canon som är "felbyggd".
Den kan nog se rätt märklig ut för ögat. Egentligen kan det ju inte finnas något logiskt i sättet att placera avtrycken på idag mera än vanan att bygga just så. För enventuella frågor.. Jo, jag fotar en heldel så jag sitter inte bara här och spånar. Det är bara skoj i bland att få fundera lite.
 

maxc

Aktiv medlem
omkring 10 procesent av befolkningen är vänsterhänt. Vi snackar en grymt liten marknad.

Anledningen till att kameror ser ut som dom gör idag är för att 90% av befolkningen ska känna att det är logiskt.
 

Florestan

Avslutat medlemskap
En kandidat till dagens i-landsproblem?

Svaret till Rogerber från maxc tycks mig lika drygt som ett ledande fabrikat av handdiskmedel, men som vänsterhänt har jag aldrig upplevt avtrycket (inkl. andra funktioner) förlagt till höger sida av kamerahuset som något problem.
Bättre bilder med avtryck på vänstersidan? Sällan gäspar spindeln.
 

Rogerber

Aktiv medlem
En kandidat till dagens i-landsproblem?

Svaret till Rogerber från maxc tycks mig lika drygt som ett ledande fabrikat av handdiskmedel, men som vänsterhänt har jag aldrig upplevt avtrycket (inkl. andra funktioner) förlagt till höger sida av kamerahuset som något problem.
Bättre bilder med avtryck på vänstersidan? Sällan gäspar spindeln.
Nej, bättre bilder lär det inte bli. Dock undrar jag hur det kom sig att man inte valde andra sidan. Man skulle ju faktiskt kunna nå snabb knappar snabbare med högerhanden på sätt och vis. Man skulle ju inte behöva ändra på den biten. Men jag förstår dock att frågan är försvinnande ointressant...
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Ligger nog mycket i att man vill hålla kameran med höger hand, om man är högerhänt. Vilket majoriteten är.
Det kan ju inte vara så svårt för en vänsterhänt att trycka ner avtryckaren.

Det är nog inte så enkelt som det låter att börja tillverka vänster-kameror. Då måste man ändra alla maskiner osv.
 

SGÖ

Aktiv medlem
Är själv vänsterhänt, har aldrig haft problem med knapparna hur dom sitter, det sitter ju knappar på båda sidor, så man måste ju använda båda händerna, det går lika bra att trycka av med höger.
MVH SGÖ
 

Bokeh

Aktiv medlem
Jag är själv vänsterhänt och tycker kamereror är perfekt för vänsterhänta, för inte skulle jag villa zooma och justera fokus manuellt med höger hand, det skulle ju vara en stor nackdel, jag minns väl tiden före autofokus, då var det en stor fördel att vara vänsterhänt tyckte jag, för jag lovar att det inte fans många högerhänta som kunde justera fokus lika snabbt och exakt som vänsterhänta, sen känns det helt naturligt att balansera kameran med vänsterhand under objektivet för mig, att trycka ner avtryckaren och sköta inställningsrattarna med höger hand är inget som känns bakvänt för mig i allafall, därimot att zooma och fokusera exakt med fel hand skulle kännas väldigt bakvänt, nej jag tycker kameror är gjorda för vänsterhänta, jag skulle då aldrig vilja justera gluggen med höger hand.

/kent
 

SGÖ

Aktiv medlem
Jag är själv vänsterhänt och tycker kamereror är perfekt för vänsterhänta, för inte skulle jag villa zooma och justera fokus manuellt med höger hand, det skulle ju vara en stor nackdel, jag minns väl tiden före autofokus, då var det en stor fördel att vara vänsterhänt tyckte jag, för jag lovar att det inte fans många högerhänta som kunde justera fokus lika snabbt och exakt som vänsterhänta, sen känns det helt naturligt att balansera kameran med vänsterhand under objektivet för mig, att trycka ner avtryckaren och sköta inställningsrattarna med höger hand är inget som känns bakvänt för mig i allafall, därimot att zooma och fokusera exakt med fel hand skulle kännas väldigt bakvänt, nej jag tycker kameror är gjorda för vänsterhänta, jag skulle då aldrig vilja justera gluggen med höger hand.

/kent
Håller fullständigt med.
SGÖ
 

kyo

Avslutat medlemskap
Jag är själv vänsterhänt och tycker kamereror är perfekt för vänsterhänta, för inte skulle jag villa zooma och justera fokus manuellt med höger hand, det skulle ju vara en stor nackdel, jag minns väl tiden före autofokus, då var det en stor fördel att vara vänsterhänt tyckte jag, för jag lovar att det inte fans många högerhänta som kunde justera fokus lika snabbt och exakt som vänsterhänta, sen känns det helt naturligt att balansera kameran med vänsterhand under objektivet för mig, att trycka ner avtryckaren och sköta inställningsrattarna med höger hand är inget som känns bakvänt för mig i allafall, därimot att zooma och fokusera exakt med fel hand skulle kännas väldigt bakvänt, nej jag tycker kameror är gjorda för vänsterhänta, jag skulle då aldrig vilja justera gluggen med höger hand.

/kent
Håller helt och hållet med. Det skulle kännas helt fel att rikta, zooma och fokusera objektivet med högerhanden. Min vänsterhand gör det som kräver precisionen medan högerhanden mestadels följer enkla knapprutiner. Merparten av kamerans tyngd läggs också på vänsterhanden när jag håller i kameran.

/Vänsterhänt
 
Senast ändrad:

J. Patric

Aktiv medlem
Jag läser ofta klagomål över kamerors ergonomi, t.ex. att vissa bälgkameror har avtrycket på vänster sida. Lustigt nog brukar jag inte ens reflektera över vilken sida avtryckaren befinner sig förrän någon nämner det. Jag är högerhänt, men nog dubbelhänt med kameror. Däremot har jag problem med vissa sökare, eftersom jag bär glasögon.

Om avtryckaren är elektronisk så borde det inte vara svårt för tillverkarna att placera avtrycket på vänster sida. Men i de fall slutaren är mekanisk så skulle det i många fall betyda att slutaren måste konstrueras om och spegelvändas, liksom kamerahuset.Då behövs det en dubbel uppsättning av maskiner/moduler för tillverkningen, som kanske inte är ekonomiskt försvarbart.
 

Joacim Eriksson

Ny medlem
Hej!

Jag vet att denna tråd har varit vilande i några år, men jag vill ändå lyfta frågan igen.

Mitt dilemma är att jag är svagare i högerhanden efter en skada. Även känseln är sämre. Jag valde därför kamera utifrån vikt och greppvänlighet i första hand. Det blev en Nikon D7000.

Jag har testat fullformatare också, men då blir de generellt något tyngre och kameran har en tendens att liksom rotera ur handen. Jag har även satt en liten självhäftande silikonkudde på avtryckaren, så jag trots nedsatt känsel kan lokalisera avtryckaren utan att behöva titta var den är. Min vänsterhand är betydligt starkare och med bättre känsel.
Skulle jag kunna hålla kamerans vikt med vänsterhand så skulle problemet vara ur världen.

Därför undrar jag om det finns några vänsterhänta kamerahus?

(Ett bättre alternativ kanske skulle vara en sån där gummidamask som man drar över kamerahuset. Någon som har erfarenhet av sådana och vet om de ger bra grepp?)

Mvh... /Joacim
 

wilper

Aktiv medlem
Det är iofs inte vad du efterlyser, men det kanske kan vara intressant ändå, kika på Bush Hawks axelstöd. Med en sådan lösning blir man stadigare och det går lättare att växla sida vid behov.
 
ANNONS