Annons

Dörr spegeltele 500/8

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Med risk att halka in på ett bananskal kan jag bara säga att jag är otroligt nöjd med mitt Nikkor spegeltele 500/8. Det kräver att det finns ordenligt med ljus, men jag tycker om bouqeten på det.

/Karl
 

bengt-re

Aktiv medlem
Spegel telen är "döda" av en orsak... Ingen AF, fuktansvärd bokeh, tvärmörk sökare, ljussvaga som attans och tja - riktigt kass när det gäller prestanda är väl rätt ord för det hela? Billiga, lätta är väl deras enda fördelar...

Kolla gärna en annan tråd om samma "underbara" optik, men då under annat namn:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=2207

Spegeltele kan duga till astrofoto, men där tar det slut - tekniken är inte tillräckligt bra för normalt foto.
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Spegel telen är "döda" av en orsak... Ingen AF, fuktansvärd bokeh, tvärmörk sökare, ljussvaga som attans och tja - riktigt kass när det gäller prestanda är väl rätt ord för det hela? Billiga, lätta är väl deras enda fördelar...
Mitt 500/8 spegeltele har autofokus och med trots att jag använder mattskiva för manuell fokus tycker jag inte att sökaren i min A900 blir mörk med 500/8. Med bildstabilisering i kamerahuset och autofokus fungerar en 500/8 förvånansvärt bra handhållet. Håller dock med om att bokehn är "speciell".
 

bengt-re

Aktiv medlem
Oki, det finns spegeltelen som är bättre, men DÖRR. vivitar och dessa "eBAY" spegeltelen är det främst jag åsyftar. De är tämligen ruttna och det finns ju en orsak till att ordinarie fotohandlare säljer dem. Det går göra godtagbara spegeltelen, men de stora tillverkarna sträckte bågen och märkte att även om de gjorde så gott de kunde så blev det inte riktigt bra och ungefär där valde de att förbättra den konventionella optiken med UD-glad och spännande konstruktioner istället.

Självklart så är de bästa av den (nu utdöda?!) satsningen på spegeltelen av seriösa tillverkare tämligen bra, eller iaf så bra som de kan bli. Och visst - idag med sensorer som fungerar på höga ISO och med RAW där man kan justera tillbaka kontrasten i efterhand så kanske det skulle gå konstruera ett vettigt spegeltele igen.
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Oki, det finns spegeltelen som är bättre, men DÖRR. vivitar och dessa "eBAY" spegeltelen är det främst jag åsyftar.
Där håller jag med. Dessa billiga spegelobjektiv är både billiga och dåliga.

Självklart så är de bästa av den (nu utdöda?!) satsningen på spegeltelen av seriösa tillverkare tämligen bra, eller iaf så bra som de kan bli.
Sony meddelande för några dagar sedan att de lägger ner sitt 500/8, så nu finns det bara dåliga manuella spegelobjektiv kvar i nyproduktion.

Och visst - idag med sensorer som fungerar på höga ISO och med RAW där man kan justera tillbaka kontrasten i efterhand så kanske det skulle gå konstruera ett vettigt spegeltele igen.
Alla problem med spegelobjektiv, utom den speciella bokehn, går att lösa med moderna lösningar. Det verkar dock som att ingen tillverkare är intresserad.
 
ANNONS