Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd kring köp av objektiv till Nikon D3300

Produkter
(logga in för att koppla)

Davolander

Avslutat medlemskap
Hej!

Skulle som relativ nybörjare vilja ha lite råd kring vilken typ av objektiv jag bör investera i till min Nikon D3300. Jag har ett 18-55mm f3.5-56 som "följde med" när jag köpte kameran och det tycker jag har funkat skapligt till det mesta. Jag upplever dock att det kommer till korta i miljöer med dålig belysning, både i t.ex hemmamiljöer när det börjar skymma och inga lampor är tända, samt i samband med en examensceremoni jag var på (i en stor konsertsal) då det var rätt okej ljus men långt avstånd till scenen.

Jag har funderat på att skaffa ett till objektiv och jag ska på en annan examensceremoni i vinter och tänkte passa på att inför det investera i något som går att använda då (men naturligtvis även i andra sammanhang).

Det jag undrar är om det är bäst att skaffa till exempel ett fast 50mm med bättre ljusstyrka och slippa dra upp ISO, alternativt någon form av teleobjektiv? Ett mer ljusstarkt objektiv skulle vara användbart i många sammanhang, medan telebojektiv (till exempel 55-200mm) skulle komplettera mitt 18-55 bra och vara användbart till dels ceremonin men även ute i naturen och andra tillfällen vid lite mer avlägsna motiv.

Jag är som sagt relativt ny inom fotografering, men tycker att det är roligt och vill gärna syssla mer med det som hobby. Det jag hittills fotat mest är olika sociala tillställningar, porträtt och en hel del natur av varierad karaktär.

Vad säger ni som har mer erfarenhet, vilken typ har ni mest nytta och glädje av i er fotovardag och vad rekommenderar ni att jag skaffar utifrån min beskrivning?
 

eskil23

Aktiv medlem
Det låter som att du behöver både ett ljusstarkt fast objektiv för att fota i dåligt ljus och ett teleobjektiv för att fota på längre avstånd.

Nikon 55-200mm är ett billigt teleobjektiv som är tänkt att komplettera just det 18-55 mm objektiv som du redan har. Den har dock ganska långsam autofokus, så om du hade tänkt fotografera sport så är nog Nikon 70-300 mm VR lämpligare.

Ett fast 50 mm objektiv är utmärkt till porträttfoto på en D3300, men kan vara lite trångt för allmän fotografering inomhus. Nikon 35 mm f/1.8 DX passar nog bättre. Det är dessutom ett mycket prisvärt objektiv. Själv tyckte jag att även 35 mm var för smal och skaffade ett 28 mm f/1,8 i stället.
 

Prauter

Aktiv medlem
För porträtt är ju fasta ljussnabba objektiv perfekta. De är billiga och det är lätt att få kort skärpedjup. Men i lågljussituationer är de i min mening inte optimala eftersom de generellt saknar VR.

Nu framgår det inte om du har VR eller inte på din 18-55, men förutsatt att du har det behöver du tänka på att även om du tjänar 2-3 steg på att ha större bländare, förlorar du dem lätt på att det krävs kortare slutartid utan VR. Så vinsten i lägre ISO blir kanske lägre än förväntat.


Jag hade funderat på att ersätta det nuvarande 18-55 med Sigma 17-70/2,8-4. Då får du ett steg större bländare i hela omfånget. Du får dessutom lite mer tele och den har bildstabilisering.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej!

Skulle som relativ nybörjare vilja ha lite råd kring vilken typ av objektiv jag bör investera i till min Nikon D3300. Jag har ett 18-55mm f3.5-56 som "följde med" när jag köpte kameran och det tycker jag har funkat skapligt till det mesta. Jag upplever dock att det kommer till korta i miljöer med dålig belysning, både i t.ex hemmamiljöer när det börjar skymma och inga lampor är tända, samt i samband med en examensceremoni jag var på (i en stor konsertsal) då det var rätt okej ljus men långt avstånd till scenen.

Jag har funderat på att skaffa ett till objektiv och jag ska på en annan examensceremoni i vinter och tänkte passa på att inför det investera i något som går att använda då (men naturligtvis även i andra sammanhang).

Det jag undrar är om det är bäst att skaffa till exempel ett fast 50mm med bättre ljusstyrka och slippa dra upp ISO, alternativt någon form av teleobjektiv? Ett mer ljusstarkt objektiv skulle vara användbart i många sammanhang, medan telebojektiv (till exempel 55-200mm) skulle komplettera mitt 18-55 bra och vara användbart till dels ceremonin men även ute i naturen och andra tillfällen vid lite mer avlägsna motiv.

Jag är som sagt relativt ny inom fotografering, men tycker att det är roligt och vill gärna syssla mer med det som hobby. Det jag hittills fotat mest är olika sociala tillställningar, porträtt och en hel del natur av varierad karaktär.

Vad säger ni som har mer erfarenhet, vilken typ har ni mest nytta och glädje av i er fotovardag och vad rekommenderar ni att jag skaffar utifrån min beskrivning?
Sigma har ju en del ljusstarka mycket bra objektiv dels 18-35/1.8 och dels 50-150/1.8 Båda är förstås bra i svagt ljus. Vilket som är mest användbart beror förstås på hur man fotograferar 18-35 förstås mest användbart om man rör sig bland sina motiv på någon slags tillställning medan 50-150 är bra att ha om man ska fota folk på en scen en bit bort.
 

nbottning

Aktiv medlem
Jag fotar väldigt mkt med mitt 35mm och har precis som du crop-sensor.

Eftersom det är lättare att hålla still på "kortare" objektiv upplever jag att jag kan ha rätt långa slutartider trots allt.

Cyberphoto har objektivet begagnat såg jag:

Capture.JPG
 

sumpan

Aktiv medlem
Nu framgår det inte om du har VR eller inte på din 18-55, men förutsatt att du har det behöver du tänka på att även om du tjänar 2-3 steg på att ha större bländare, förlorar du dem lätt på att det krävs kortare slutartid utan VR. Så vinsten i lägre ISO blir kanske lägre än förväntat.
Jag håller med, även med ett 35mm/1.8 så räcker inte ljuset till inomhus när det börjar skymma. 35mm är dessutom lite snävt om man man vill fota större delen av ett rum.

Det blir en förbättring men långt ifrån tillräckligt, åtminstone för mig.
 
ANNONS