Annons

Första "riktiga" kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Glowex

Aktiv medlem
Hej.

Jag är ny här på forumet och hoppas få råd om kameraköp. Jag har aldrig fotograferat mycket tidigare men vill nu köpa en kamera. Jag har sneglat på lite olika modeller och de aktuella är Canon eos 100D, eos 1200D samt Sony A5000. Dessa ligger väldigt bra i pris nu (alla runt 3000kr)

Är det någon större skillnad på dem? Vill kunna ta bra filmer och bitvis kunna filma.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag är inte kunnig nog om A5000 för att kunna säga något om den, men utav de två canon-modellerna skulle jag välja 100D, lätt, framför 1200D, främst för att den har pekskärm, är lättare och mindre, har bättre fokussystem i LiveView, etc.

En fördel med Canon är att utbudet på objektiv är jättestort och det går att få bra objektiv till ett rimligt pris.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Motiv?

Hej.

Jag är ny här på forumet och hoppas få råd om kameraköp. Jag har aldrig fotograferat mycket tidigare men vill nu köpa en kamera. Jag har sneglat på lite olika modeller och de aktuella är Canon eos 100D, eos 1200D samt Sony A5000. Dessa ligger väldigt bra i pris nu (alla runt 3000kr)

Är det någon större skillnad på dem? Vill kunna ta bra filmer och bitvis kunna filma.
Har du lite mera vägledning, typ vad du vill fotografera. Porträtt, natur, sport, fåglar? En sak som gör skillnad är om du tänker på motiv i snabb rörelse?
 

Glowex

Aktiv medlem
Har du lite mera vägledning, typ vad du vill fotografera. Porträtt, natur, sport, fåglar? En sak som gör skillnad är om du tänker på motiv i snabb rörelse?
Tack för svar. Jag är mest trött på mobilen och vill kunna ta bättre foton i allmänhet. Det lär mest bli natur/stadsfotografering samt lite porträtt. Vill gärna kunna dokumentera resorna bättre.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Välj bort Sony A5000. Det är en gammal modell som nog passerat bäst före datum när det gäller autofokus vid det här laget. De största nackdelarna är att den saknar riktig sökare (EVF) vilket gör sökarbilden svår att se om solen ligger på. Spegellösa drar även mycket ström vilket gör dem mindre lämpliga om du reser på ställen där det är långt mellan eluttagen.

Av de du räknar upp låter 100D som det bästa valet, med tanke på att den är liten och lätt att ta med på resan. Om du inte redan har tillgång till en massa Canon objektiv titta även på Nikons enklare modeller som t.ex Nikon D3300 som har aningen bättre sensor än Canon 100D och 1200D.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Nikon

Välj bort Sony A5000. Det är en gammal modell som nog passerat bäst före datum när det gäller autofokus vid det här laget. De största nackdelarna är att den saknar riktig sökare (EVF) vilket gör sökarbilden svår att se om solen ligger på. Spegellösa drar även mycket ström vilket gör dem mindre lämpliga om du reser på ställen där det är långt mellan eluttagen.

Av de du räknar upp låter 100D som det bästa valet, med tanke på att den är liten och lätt att ta med på resan. Om du inte redan har tillgång till en massa Canon objektiv titta även på Nikons enklare modeller som t.ex Nikon D3300 som har aningen bättre sensor än Canon 100D och 1200D.
Canon är jag dålig på men klart bra val, i te minst med tanke på utbudet av beg objektiv. Min fru köpte en Nikon D5300 och den är lite smidig och komptetent, överraskande bra bilder
 

Glowex

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Jag var idag iväg på Mediamarkt och diskuterade lite. Som ni kanske förstår är jag väldigt osäker på vad som är rätt. Jag tror jag insett att jag vill kunna ha med den oftare, vilket innebär mindre format.

En kamera jag fastnade för var Canon Powershot G9 X. Försäljaren menade att det var mycket bild för pengarna.

Jag söker en allroundkamera men har inte mycket krav. Jag gillar bakgrundsoskärpa, går det med en sådan kamera?

Finns andra bättre alternativ i samma prisklass?
 

Prauter

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Jag var idag iväg på Mediamarkt och diskuterade lite. Som ni kanske förstår är jag väldigt osäker på vad som är rätt. Jag tror jag insett att jag vill kunna ha med den oftare, vilket innebär mindre format.

En kamera jag fastnade för var Canon Powershot G9 X. Försäljaren menade att det var mycket bild för pengarna.

Jag söker en allroundkamera men har inte mycket krav. Jag gillar bakgrundsoskärpa, går det med en sådan kamera?

Finns andra bättre alternativ i samma prisklass?

Det går såklart att få oskarp bakgrund med en sådan kamera. Men det är svårare än med en systemkamera med stor bländare.

Men varför inte prova i butik? Ställ ratten på ovansidan på Av och ändra till största bländaren (till det minsta talet) och zooma in så mycket det går. Sedan försöker du fota något så nära kameran som möjligt.

Om du inte är nöjd och vill ha en systemkamera istället så behöver du ett 35/1,8 eller 50/1,8. Det är väldigt billiga men prisvärda objektiv (oavsett om du väljer canon eller nikon).
 

lonian

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Jag var idag iväg på Mediamarkt och diskuterade lite. Som ni kanske förstår är jag väldigt osäker på vad som är rätt. Jag tror jag insett att jag vill kunna ha med den oftare, vilket innebär mindre format.

En kamera jag fastnade för var Canon Powershot G9 X. Försäljaren menade att det var mycket bild för pengarna.

Jag söker en allroundkamera men har inte mycket krav. Jag gillar bakgrundsoskärpa, går det med en sådan kamera?

Finns andra bättre alternativ i samma prisklass?
För fin bakgrundsoskärpa är en stor sensor och objektiv med lågt bländartal något att sträva efter.
 

Glowex

Aktiv medlem
Tack igen för svar. Hur förhåller sig G9 x mot t ex Sony RX100 ll? Finns det bättre alternativ inom prisklassen?
 

rronnbac

Aktiv medlem
Alla kameror är kompromisser: Vi skulle alla vilja ha små, billiga kameror, med maximal bildkvalitet, men tyvärr går inte den ekvationen ihop riktigt.

Både g9x och rx100 ii har nog många nöjda ägare, så prioriterar du att kameran ska vara liten är det säkert bra val.

Prioriterar du däremot hög bildkvalitet i fler situationer så är både Canon 100D och Nikon d 3300 bättre val.

I bra ljus och för många bilder är skillnaden minimal, ingen utom de värsta fotonördarna kan se skillnad på en bild från en bra kompaktkamera, som någon av de du föreslog, och en kamerautrustning för 50000:-

Men, så fort situationerna blir mer krävande, t.ex. sport, vilt, svagt ljus så blir systemkamerornas fördelar tydligare och bilder som hade varit omöjliga med kompaktkameran låter sig plötsligt tas.

Systemkamerans ökade möjligheter gör att valmöjlighetena ökar, vilket ställer större krav på kunskaperna, så mest till sin rätt kommer de om du också tar dig tid att lära dig ordentligt hur de funkar.

Så bestäm dig vilka dina prioriteringar är, portabilitet eller flexibilitet och välj därefter.
 

larsborg

Aktiv medlem
Spegellösa drar även mycket ström vilket gör dem mindre lämpliga om du reser på ställen där det är långt mellan eluttagen.
.
Var reser man. där det är långt mellan eluttagen?
Om så händer, då tar man med sig en mycket lång elsladd, kopplad till närmaste eluttag, så enkelt.
Elsladden är upplindad på ett stort hjul, kopplad till en sele, hängs på ryggen.
Friluftsmagasinet har en i sitt sortiment, elsladden är 5 km lång, kan rekommenderas, mycket praktisk.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Var reser man. där det är långt mellan eluttagen?
Om så händer, då tar man med sig en mycket lång elsladd, kopplad till närmaste eluttag, så enkelt.
Elsladden är upplindad på ett stort hjul, kopplad till en sele, hängs på ryggen.
Friluftsmagasinet har en i sitt sortiment, elsladden är 5 km lång, kan rekommenderas, mycket praktisk.
Ha ha! Nog inte så svårt att hitta sådana ställen. Prova vandring i någon avlägsen bergstrakt. Även om det finns eluttag är det inte alla ställen i världen där det finns ström i dem med samma självklara regelbundenhet som här hemma.
 

Glowex

Aktiv medlem
Tack igen för svar. Hur förhåller sig G9 x mot t ex Sony RX100 ll? Finns det bättre alternativ inom prisklassen?
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack igen för svar. Hur förhåller sig G9 x mot t ex Sony RX100 ll? Finns det bättre alternativ inom prisklassen?
Rubriken på denna tråd gav intrycket av att du var på väg och överge kompaktkameror och var inne på någon typ av systemkamera. Nu låter det lite som om säljaren på Mediamarkt fått dig att ändra inriktning. Är det du verkligen vill?

I så fall, ja då finns det en hel del alternativ i klassen "bra kompakter". Alla är säkert kompetenta. Jag har erfarenhet av Canons G7X och G9X, båda funkar fint. MEN jag tycker fortfarande inte att de känns som "riktiga" kameror. De ger inte samma glädje vid fotandet som en systemkamera gör. Det handlar inte bara om själva bildkvalitén utan väldigt mycket om känslan av riktig sökare, snabb autofokus, ett rejälare hantering mm.
 
ANNONS