Annons

Sonys A objektivfattning

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
Det finns en högljudd skock av A-mountdödgrävare som i antal verkar dominera såväl här som på vissa andra håll. Granskar man vad de bygger sina argument på finner man absolut INGENTING som kan knytas till något av vad Sony säger eller gör, förutom häpnadsväckande missuppfattningar av detta.

Sony har upprepade gånger med emfas understrukit att de inte har några som helst planer på att lägga ner A-mount, utan att de avser att fokusera A-mountkamerorna till High och Highest end-segmentet (höga prestanda, hög upplösning, höga ISO-värden, snabb AF, hög burstspeed etc, dock inte nödvändigtvis i samma kamerahus), men att de nu (givetvis) kommer att ge järnet när det gäller E-mount (där det bara finns en handfull FF-objektiv ännu). Självfallet tänker de försöka komma så långt det går i High end-skiktet även för E-mount. Dock, det kommer A-mountgrejer också, lite senarelagda bara pga detta.


Tänk på detta:

A-mount kan göra ALLTING som E-mount kan göra, och MER, förutom att kamerahusen förstås inte kan göras lika små (dock blir A-mountobjektiven faktiskt kortare än E-objektiven med samma ljusstyrka, brännvidd etc.)

Och:
E-mount kan INTE göra allting som A-mount kan, men är förträfflig INOM SINA BEGRÄNSNINGNAR (samt billigare att tillverka förstås).
.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det finns en högljudd skock av A-mountdödgrävare som i antal verkar dominera såväl här som på vissa andra håll. Granskar man vad de bygger sina argument på finner man absolut INGENTING som kan knytas till något av vad Sony säger eller gör, förutom häpnadsväckande missuppfattningar av detta.

Sony har upprepade gånger med emfas understrukit att de inte har några som helst planer på att lägga ner A-mount, utan att de avser att fokusera A-mountkamerorna till High och Highest end-segmentet (höga prestanda, hög upplösning, höga ISO-värden, snabb AF, hög burstspeed etc, dock inte nödvändigtvis i samma kamerahus), men att de nu (givetvis) kommer att ge järnet när det gäller E-mount (där det bara finns en handfull FF-objektiv ännu). Självfallet tänker de försöka komma så långt det går i High end-skiktet även för E-mount. Dock, det kommer A-mountgrejer också, lite senarelagda bara pga detta.


Tänk på detta:

A-mount kan göra ALLTING som E-mount kan göra, och MER, förutom att kamerahusen förstås inte kan göras lika små (dock blir A-mountobjektiven faktiskt kortare än E-objektiven med samma ljusstyrka, brännvidd etc.)

Och:
E-mount kan INTE göra allting som A-mount kan, men är förträfflig INOM SINA BEGRÄNSNINGNAR (samt billigare att tillverka förstås).
.
Det handlar inte om teknik överhuvudtaget utan om framtidsutsikter och det är precis som med andra typer av ekonomiska spekulationer. Det handlar om förväntningar och trender - ekonomi och där talar inte mycket för annat än att A-mount är på väg att somna in av rent ekonomiska skäl.

Det finns idag en blänkare på SAR för vad den är värd: "A-mount sales are just enough to cover initial development costs. While the money is coming from E-mount."

Ingen kommer varaktigt att hålla liv i en tillverkning de inte tjänar något på. Tjänar de pengar på annat så kan den verksamheten subventionera den dödsdömda ett tag i en transitionsfas. Det är den vi är inne i nu. Samma källa talade om att 80% i vissa marknader/delmarknader är E-mount och 20% är A. Det är tydligen dessutom gamla FF A99 som säljer bäst. Det säger väl en hel del då Sonys A77 MK II ett tag verkar ha varit state of the art på marknaden för avancerade APS-C - tjockisar. Bättre ser det tydligen inte ut för A-mount. Sen kan det vara hur bra som helst. Det kommer inte hjälpa på sikt för det är dödsdömt. Intresset idag finns inte kring A-mount och det gäller även intresset att ta fram nya objektiv.

... men innan A-mount går i graven så kommer det bli julafton mitt på året när alla fina A-mont hus kommer ut på marknaden tillsammans med en del fint glas när folk till slut tröttnar på att inget nytt kommer till A-mount och säljer av innan de köper E-mount hus istället.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Vad jag har hört refereras från Sony, är att de ska dra ner på utvecklingstakten för A-fattningen. Efter att de har släppt a99II (och en möjlig a88) kommer det alltså att dröja innan det kommer något nytt.

Det är väl en tolkningsfråga vad det innebär. I praktiken kan a-fattning vara en återvändsgränd inom några år.

Dock är det bra kameror och det finns ingen brist på objektiv. Så man kan gott köpa och använda en kamera med a-fattning under dess tekniska livslängd.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Språket från Sony låter lite likt det som kom från Olympus om 4/3 några år sedan....

Hur som helst. A objektiv är mer framtidskompatibla p g a längre registeravstånd. Lägger Sony ner helt i framtiden som går det alltid att använda A objektiven till något system medan E har för kort registeravstånd för det.

Jag tror att Sonys våta dröm är så här:
Genom LA-EA2 och 4 hoppas de behålla sina A kunder men samtidigt locka till sig andra kunder. Haken är ju det att det krävs ett ganska stort innehav av A objektiv och en reell önskan att bli spegellös för att övergå till E fattningen. Zoomar och väldigt ljusstarka objektiv är stora vare sig de är till E eller A och totala storleksvinsten med dessa objektiv monterade är beskedlig. Då kan det lika görna bli så att dessa A kunder byter system helt enkelt. Vi får se....
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Så har jag aldrig resonerat faktiskt. Jag köpte NEX 7 och A7r för att de KAN göras små med rätt objektiv vid behov. Mina tjockkameror kunde aldrig bli små hur gärna jag än ville det.

Har man de speciella problem du pratar om så är det inget problem i just de fallen att använda adapter och stora objektiv. För mig handlar det idag endast om min stora telezoom. Allt annat har jag lämnat bakom mig utan större saknad. Funkar ju hur bra som helst med Sonys fina adapters som även ger fasdetekt AF och mikrojustering.

Jag kör annars bara Sony/Zeiss E-original nu eller gamla manuella Pentax SMC med adapter vid sidan av detta enda långa tele. Jag tycker det är toppen. Mina nya E-mountobjektiv är klart bättre än mina gamla Minolta AF och vill jag ha en liten kamera så räcker Zeiss 35:an långt när man har 36 MP att beskära i bara den. Vill man prioritera storlek så finns det mycket att välja på från 70-talet från Pentax, Konica och Olympus om man nu inte har något annat man gillar bättre. Så jag tycker inte jag har några allvarligare problem med det.

När vi sedan förhoppningsvis även får APS-C -hus med IBIS, så kan det i många fall kompensera för ljusstarka objektiv rent praktiskt i många situationer där man inte har någon stabilisering alls idag och det gäller ju främst med de äldre objektiven. Även en del Zeiss-objektiv saknar ju stabilisering.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
A7 2 eller A 99 ??
Rea på A99, säljer för 13000 sek men hur står den sig mot A7 2 ?
Tacksam för synpunkter

Mvh // Sven-Olof
Du får en A7 II för 17 500 hos Rajala. Det är en sprillans modell med nyare AF-teknik, nyare sensor och inte minst IBIS-stabilisering. Du får en mindre kamera som det är mindre knöligt att ha med sig (blir inte lika lätt kvar i bokhyllan som hyllvärmare kanske) med möjlighet att skruva på i princip vilka objektiv som helst. Jag skulle inte köpa A99:an idag med den lilla prisskillnaden även om det är en jättefin kamera. Sedan kan det eventuellt vara en bättre blixtstyrning än i A99 som ju fått en del kritik bl.a. av Gary Friedman för det.

Gå till Rajala och kläm och känn eller någon annan som har kamerorna på hyllan.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag skulle avvakta med köp av A99 då en ersättare är ryktad inom snart - vare sig det blir en A9 eller A99II. Å andra sidan är det en tävling mellan fallande pris och åtgång av de få som finns i lager. A7II är nog bättre på allt - f u att LA-EA4 inte erbjuder lika avancerad AF som den i A99.

Vill man fortsätta med spegel(reflex??) så får man se hur många objektiv man har då byte av system annars är att överväga.
 
ANNONS