Annons

Vägledning till kameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla FS läsare!

Jag tänkte vända mig till er som besitter så mycket kunskap om olika kameror.
Har fotat endel tidigare men sålt av min utrustning och nu har fotointresset kommit tillbaka.

Står nu i valet om vilken kamera jag ska köpa.
Det jag huvudsakligen kommer att fotografera är porträtt samt natur men vill ha möjligheten att fota live sport.

Kameror som jag har funderat på är följande:
Nikon D300s
Nikon D7000
Nikon D700 (redigerat: bortse från denna då det är en klass för sig)

Skulle gärna vilja höra åsikter om vilken av dessa kameror som är mest lämpad för mina ändamål.
Läste något om att D7000 har lite lågt bufferminne vilket kan störa om man ska fota live sport ex. Någon som har erfarenhet av det?!

Tack för hjälpen på förhand
 
Senast ändrad:

Helmetrock

Aktiv medlem
Det beror på hur dåliga objektiv det skulle bli isåfall. Har du några tankar på den fronten?

Ett 70-200/2,8 är lämpligt till mycket, sport, vissa porträtt och trevligt i naturen också, det är mitt första tips. Nikon har VR 1 och VR 2 av det objektivet, VR 2 är bättre och dyrare, VR 1 är fortfarande grymt bra ändå. VR 1 ligger på runt 10 000 beg, VR 2 lite dyrare.
 
Helt ärligt så har jag inte kolla så mkt på objektiv än utan vill fokusera mig på vilket hus jag ska köpa först.
Förstår att D700 kanske är i en klass för sig jämfört med de andra två kamerorna. Så det kanske egentligen inte är en helt fair jämförelse.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Objektivet nästan viktigare än huset då denna ofta hänger med vid byte av kamerahus. Men har du råd är så är D700 och t ex Nikon 70-200/2.8 vr aldrig fel...
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Ja exakt, fundera på objektiv först! Huset är den lätta biten och det finns inte lika många att välja på heller.
 
Får fundera lite då och återkomma. Tips på olika objekt som skulle kunna passa bra för mina ändamål?
Gärna i lite olika prisklasser då jag inte är gjord av pengar, även om jag gärna vill tro det ibland =)
 

Palletheking

Aktiv medlem
Till aps-c skall 70-200 VR 1 vara lika bra som VR II. Om jag vore du skulle jag satsa på Canon istället. Ex en 60D med en 17-55 2,8 och 70-200 4,0 IS. Blir billigare och Nikon har inga fullvärdiga alternativ till den combon. Dvs till samma pris.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är sporten som får objektivkostnaden att skena. Är detta viktigt? Om inte kan man komma undan billigare med objektiv (och kamera) så hur mycket som du vill satsa på just detta blir tonsättande för förslagen. För natur och porträtt kommer man nämligen långt med 2-3 fasta objektiv. I Dx t ex D7000 (eller t o m D3100/3200) plus 50/1,8 + 35/1,8 + 20mm eller så. På FX 85/1,8, 50/1,8 och 35/2,8 eller 28/2,8. Det blir hyffsat billigt. Så tänk över noga då sport gärna drar med sig en Nikkor 70-200/2,8 eller lite sämre någon Sigma 70-200/2,8 HSM.
 
Det är sporten som får objektivkostnaden att skena. Är detta viktigt? Om inte kan man komma undan billigare med objektiv (och kamera) så hur mycket som du vill satsa på just detta blir tonsättande för förslagen. För natur och porträtt kommer man nämligen långt med 2-3 fasta objektiv. I Dx t ex D7000 (eller t o m D3100/3200) plus 50/1,8 + 35/1,8 + 20mm eller så. På FX 85/1,8, 50/1,8 och 35/2,8 eller 28/2,8. Det blir hyffsat billigt. Så tänk över noga då sport gärna drar med sig en Nikkor 70-200/2,8 eller lite sämre någon Sigma 70-200/2,8 HSM.
Har ett stort sportintresse och skulle verkligen vilja fotografera sport men det kanske inte är prio 1 utan kan få komma i andra hand. Men vill fortfarande ha en kamera som klarar av att fotografera sport bra. Som har snabb sekvenstagning, bra buffert etc. (vet inte riktigt vad man ska tänkta på just vid sport fotograferande)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Vilka sporter är det som är aktuella?

Sport är nog det dyraste man kan hitta på att fota, tillsammans med fåglar och vilda djur. Det kräver riktigt mycket av utrustningen.

Kamerorna ska som sagt ha snabb serietagning och bra buffert men också bra autofokus, bra ljusmätning, beroende på sport tåla både det ena och det andra och ha bra bildkvalité, speciellt på höga ISO.

När det gäller objektiv ska de vara ljusstarka, skarpa och ha bra optisk kvalité, gärna zoomar, beroende på sport gärna ha stabilisering, vara stryk- och slittåliga och framför allt ha snabb autofokus.

Av en slump råkar det mesta jag har räknat upp vara det som verkligen kostar på en kamera. ISO-prestanda och bildkvalité hos kameror och skärpa hos objektiv är väl egentligen det enda man kan få billigt, resten kostar flis... Det som är problemet är att fota saker som rör sig i dåligt ljus, det är det svåraste man kan göra med en kamera (som den är avsedd för... ;-)

Av en annan slump råkar skärpa och bildkvalité vara i stort sett det enda man verkligen behöver bekymra sig om när det gäller det mesta andra inom foto, inklusive porträtt och natur/landskap.
 
Tanken är att när jag ska börja fotografera sport så blir det fotboll samt bandy men även en del motorsport och bowling kommer vara aktuellt. Har förstått att objektiven för detta ändamål kostar otroligt mkt pengar. Där av att det inte är prio ett.

Men som jag skrev så vill jag inte om 1,5 år komma underfund med att min kamera inte räcker till för att fotografera sport.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Allright, köp en D700 då, så är du säker ;-)

De andra två är det nog rätt osäkert om man kan anse att de funkar till sport om 1,5 år, om man jämför med vad som kommer att finnas då. De är ju lika bra som idag, men man jämför sig ju sällan med anat än det bästa, tyvärr...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu är det i o f s så att kameror faller mer i pris än objektiv. Däremot eftersom D700 redan har en ersättare blir nog prisfallet blygsamt närmaste två åren om man köper beg baserat på historisk prisutveckling. Jag ser då två alternativ som huvudspår:
1) köp sporthus med landskaps och porträttobjektiv nu och sporttelet senare (D700+85/1,8 + t ex 35/2,0 eller 2,8 till att börja med
2) köp sportobjektivet och landskaps/porträttkameran nu. T ex beg Nikkor 70-200/2,8 AF-S VR version ett 10.000:- eller beg version II ca 14.000:- (bäst på FX) och en utgående D3100+18-55 VR ny. Använd 70-200 för porträtt och 18-55 nedbländat för landskap. Sälj sedan D3100+18-55 då du vill satsa på sport och byt till D700 då med t ex 24+35+50mm eller 24-70/2,8 (Nikkor) eller 28-75/2,8 (Tamron) zoom. Landskapsbilder tas oftast lite nedbländat och då är skillnaden mellan objektiven mindre.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Såg just på blocket Sthlm en D700+BG+80-200/2,8 AF-S (ingen VR men inte så viktigt för sport) för 16.000:-. Har man råd är det ett väldigt bra paket till ett bra pris.
 
ANNONS