Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 6

Ber om ursäkt för att jag inte läst hela tråden, men är det nån som kan bekräfta eller dementera att LR6 kommer att finnas som fristående program utan prenumeration?
Du kan köpa Lightroom 6 fristående men det blir inga uppgraderingar på den versionen. Det du köper får du, men inte någon av de förbättringar som sedan kommer kontinuerligt i Lightroom CC.
 

alfin

Aktiv medlem
Det återstår att se. Man kan tycka att det borde göra det men Adobe visar nu tydligt att den fristående versionen av Lightroom kommer att upphöra. Något Lightroom 7 kommer aldrig.
Det var inte så länge sedan du sa att någon LR 6 aldrig kommer som fristående... ;)

Det kommer att komma dot-releaser precis som tidigare. Och precis som tidigare kommer INGA nya funktioner under LR 6.x.

Dock får säkert LR CC nya funktioner också, förutom samma dot-releaser. Ett sätt att locka över folk till prenumerationsmodellen!
 

wimi

Aktiv medlem
Är det någon som kan starta Lightroom CC? Min försöker, men dör vid "startbilden".

Mac Mini 2012, Yosemite, 64 bitar.
 
Det var inte så länge sedan du sa att någon LR 6 aldrig kommer som fristående... ;)

Det kommer att komma dot-releaser precis som tidigare. Och precis som tidigare kommer INGA nya funktioner under LR 6.x.

Dock får säkert LR CC nya funktioner också, förutom samma dot-releaser. Ett sätt att locka över folk till prenumerationsmodellen!
Att Lightroom 6 är den sista fristående versionen råder det ingen tvekan om. Tidigare har det kommit nya funktioner/förbättringar i de fristående versionerna. Så blir det inte nu. Varifrån har du fått information om att det kommer uppgraderingar av Lightroom 6?
 

Frisk

Aktiv medlem
Att Lightroom 6 är den sista fristående versionen råder det ingen tvekan om. Tidigare har det kommit nya funktioner/förbättringar i de fristående versionerna. Så blir det inte nu. Varifrån har du fått information om att det kommer uppgraderingar av Lightroom 6?
Ska det vara så illa är ju frågan om man faktiskt ska köpa LR6 eller direkt försöka söka sig till ett alternativ som fungerar i längden.

Jag betalar gärna ett par kronor för en ordentlig uppgradering så som 4 till 6 nu, men vill ju gärna ha lite "support" på senast släppta, buggfixar, nya kameramodeller m.m. sen är det klart inte helt nya funktioner adderas utan kostnad i en befintlig version utan kommer i en senare version. Men jag vill inte ha mina foton i ett program där de är "inlåsta" när jag slutar betala ett abonnemang eller ett företag går omkull eller blir uppköpta.

Det verkar ju än så länge inte ens gå köpa programmet på skiva. Nog att jag aldrig kört tidigare skivorna, men de känns i alla fall bra att ha.
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt det här snacket om att det inte kommer att komma uppdateringar av 6:an, naturligtvis kommer Adobe uppgradera med bugfixar och stöd för nya kameror i 6.1, 6.2,... versioner. Däremot verkar det ju som det inte blir någon mer stor uppgradering av den fristående versionen så ny funktionalitet lär vi inte se så mycket av i den.
 

AFJ

Aktiv medlem
Att Lightroom 6 är den sista fristående versionen råder det ingen tvekan om. Tidigare har det kommit nya funktioner/förbättringar i de fristående versionerna. Så blir det inte nu. Varifrån har du fått information om att det kommer uppgraderingar av Lightroom 6?
Vore det inte ganska orimligt att lansera LR 6 standalone och inte komma med uppdateringar för nya kameror?

Det skulle ju skapa en hop förbannade kunder - helt i onödan.

Har man sagt "A" - dvs släppt LR 6 - så måste man nog säga "B", dvs uppdatera för buggar och nya kameramodeller. Allt annat vore ju marknadsmässigt vansinne.
 
Jag förstår inte riktigt det här snacket om att det inte kommer att komma uppdateringar av 6:an, naturligtvis kommer Adobe uppgradera med bugfixar och stöd för nya kameror i 6.1, 6.2,... versioner. Däremot verkar det ju som det inte blir någon mer stor uppgradering av den fristående versionen så ny funktionalitet lär vi inte se så mycket av i den.
Jag vet inte om du sett Scott Kelby presentera Lightroom CC ikväll. Han var dock väldigt tydlig med att det är i Lightroom CC man uppdaterar. Köper man Lightroom 6 så får man det man köper. "That's it", som han sa.

Bugfixar kommer säkert men inte lika ofta där heller som i Lightroom CC.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Det är självfallet ingen överraskning eller konstigt med att Adobe vill knyta upp sina kunder i prenumerationsmodellen. Det är ju det som gäller idag. Oavsett om man tittar på Telia-TV, Netflix eller HBO. Om man lyssnar på ljudböcker via Storytel, musik via Spotify eller you name it. Same same. Betala per månad eller avstå tjänsten.

När det gäller Adobe dock; historiskt har bara ett fåtal av alla Photoshop- (och på senare tid Lightroom-) användare betalat för programvaran. Nätet har varit nedlusat med piratkopior för att inte tala om de "originalprogram" som förfalskats borta i Asien och sedan sålts i box. Många användare, men väldigt få som verkligen betalat femsiffriga belopp till Adobe. Jag har full förståelse för Adobes ambition. Det är inte schysst att snika sig till dyra program utan att betala för sig. Även om det framförts argument såsom " jamen det är väl bra att folk lär sig programmet på en piratkopia. När de får en anställning inom sitt kunskapsområde så kan de ju just Photoshop och kommer att välja det programmet". Bullshit. Bara ett försök att rättfärdiga rena programstölder.

När nu Adobe har gjort som de gjort så gissar jag att deras inkomster från PS och LR har ökat drastiskt. Bra för oss användare. Ju fler som betalar, ju mer pengar tjänar Adobe och risken för oskäliga prishöjningar minskar (förhoppningsvis).

För min del är det en piss i Mississippi att betala motsvarande två dosor snus i månaden för att ha tillgång till de bästa fotoprogramvaror som går att få. Inklusive uppdateringar och buggfixar. Även om PS kan kännas som lite overkill. Snart fixar ju LR det mesta.

Mina två ören i den debatten.
 
Vore det inte ganska orimligt att lansera LR 6 standalone och inte komma med uppdateringar för nya kameror?

Det skulle ju skapa en hop förbannade kunder - helt i onödan.

Har man sagt "A" - dvs släppt LR 6 - så måste man nog säga "B", dvs uppdatera för buggar och nya kameramodeller. Allt annat vore ju marknadsmässigt vansinne.
Orimligt eller inte. Man kan bara konstatera att Adobe sagt en sak och sedan gjort en annan när det gäller Lightroom. Det kan de givetvis göra igen.

Eftersom Adobe med den här uppdateringen tydligt visar att det är Lightroom CC som gäller så tror jag inte att man ska förvänta sig allt för mycket av Lightroom 6.
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag vet inte om du sett Scott Kelby presentera Lightroom CC ikväll. Han var dock väldigt tydlig med att det är i Lightroom CC man uppdaterar. Köper man Lightroom 6 så får man det man köper. "That's it", som han sa.

Bugfixar kommer säkert men inte lika ofta där heller som i Lightroom CC.
Jag litar mer på mitt förnuft (och Adobes) än vad Scott Kelby säger, så klart de måste stödja en produkt som de tar betalt för. Jag vet inte vad uppdateringstakten är för CC produkter, kanske är den högre, men jag är övertygad om att 6:an får fel fixade i stort sett samma tempo som femman. En alltför stor avvikelse skulle kunna skapa rejäl badwill för Adobe.
 

joakim d

Aktiv medlem
När nu Adobe har gjort som de gjort så gissar jag att deras inkomster från PS och LR har ökat drastiskt. Bra för oss användare. Ju fler som betalar, ju mer pengar tjänar Adobe och risken för oskäliga prishöjningar minskar (förhoppningsvis).

För min del är det en piss i Mississippi att betala motsvarande två dosor snus i månaden för att ha tillgång till de bästa fotoprogramvaror som går att få. Inklusive uppdateringar och buggfixar. Även om PS kan kännas som lite overkill. Snart fixar ju LR det mesta.

Mina två ören i den debatten.
Jag kommer inte uppgradere till 6:an för så mycket intressanta nyheter innehäll den inte utan om det blir en uppgradering så får det bli till CC men det är ingen brådska för min del, LR 5 och PS CS6 fungerar fortfarande utmärkt.
 
För min del är det en piss i Mississippi att betala motsvarande två dosor snus i månaden för att ha tillgång till de bästa fotoprogramvaror som går att få. Inklusive uppdateringar och buggfixar. Även om PS kan kännas som lite overkill. Snart fixar ju LR det mesta.

Mina två ören i den debatten.
Så är det. Jag har varit kritisk tidigare angående prenumerationsvarianten på Lightroom men när Adobe lyssnade på kritiken och tillåter begränsad användning även vid avslutad prenumeration så tycker jag det är okej.

Nu skulle jag dock inte råda någon att köpa den fristående versionen eftersom den uppenbart är nedprioriterad både funktions- och uppdateringsmässigt jämfört med Lightroom CC.
 
ANNONS