Annons

Kräva att jag raderar mina bilder - ok?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag var igår ute och åt middag med företaget där jag jobbar. De ville att jag skulle ta lite bilder från middagen och den efterföljande festen.

Allt fungerade bra tills några ordningsvakter hamnade i kameran. De krävde att jag där och då skulle radera bilderna, vilket jag inte gjorde. Lite senare kommer någon sorts chef och kräver samma sak och jag förklarade vänligt men bestämt att jag inte tänkte radera bilderna. Jag blev då "eskorterad" till dörren. Orkade inte inleda en argumentation kring deras rätt att avvisa mig eftersom jag var osäker på vad lagen säger.

Har någon "rätt" att på stående fot kräva att jag raderar mina bilder? I så fall vem, när mm?

När har en ordningsvakt "rätt" att avvisa en person från en festlokal? (OBS. Jag var nykter, lugn och trevlig, däremot mycket bestämd.)

/F
 

Photosession

Aktiv medlem
Ingen, inte ens polisen har rätt att kräva att du raderar bilder du tagit. Däremot har polis rätt att beslagta exempelvis ett minneskort om dom så vill. Men då skall också detta minneskort föras in som bevis utan att något raderas eller förändras.

Däremot kan ju lokalen där ni var ha en policy som säger att ingen får ta bilder utan tillstånd.
Om dom har det så kan dom också avvisa dig från denna lokal om dom inte finner dig samarbetsvillig, störande (tar bilder) o.s.v.
 
Tack för snabbt svar.

Då var det som jag misstänkte. Jag var så noga jag kunde med att bara fota vårt sällskap och inga andra och hade väl fotat i ca 3h innan vakterna dök upp. Ingen i personalen hade upplyst mig om något fotoförbud eller påtalat lämpligheten att fota i lokalen. Jag hade å andra sidan inte frågat om det var okej att fota, utan utgick ifrån att det var okej med tanke på allas mobilkameror mm nu för tiden.

Återigen tack för svar.
/F
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du behöver inte fråga. O så länge du inte vet så får du fota så mycket du vill.
O om ngn upplyser dig om att du inte får så behöver du inte alls radera bilderna. Du kan lugnt behålla de du tagit.
beslut om att Radera, det görs i domstol.

Men du får inte fotografera in i personliga utrymmen, sängkammare toaletter osv. Det förbjuder den rätt nya lagen.

Såvida du inte filmar av en teater men det begriper var & en att det inte är tillåtet, det behövs knappast en upplysning om att så är fallet.
 

mombasa

Aktiv medlem
Hej
Sånt här är trist att råka ut för. Du fotograferade i någon mån på uppdrag eftersom någon, företaget du jobbar på hade bett dig om att plåta. ( spontant och muntligt spelar i det fallet ingen roll). Var ni att betrakta som ett slutet sällskap? De kan också ha en viss betydelse för hur ordningsvakter bör agera. Annars är det som sägs tidigare, endast polis har rätt att beslagta, domstol om radering. instämmer för övrigt med tidigare inlägg i strängen.
 

Ventures

Aktiv medlem
Rent tekniskt är det också en uddlös åtgärd att radera eftersom bilderna kan återskapas när man kommer hem.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det hade varit intressant om man hade en kamera med dubbla minneskortsfack med kopior på två kort. Kunde då radera ett av korten och visa att det inte fanns bilder. En diplomatisk lösning för de med dubbla kortfack?
 

Mashavet

Aktiv medlem
Alltså... Min spontana undran är varför vakterna var så angelägna om att bilderna skulle raderas när de blev med. Är det maffiakillar eller Hells Angels-vakter eller så? Något skumt verkar det ju vara. Jag skulle nog undvika det stället i fortsättningen.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag var igår ute och åt middag med företaget där jag jobbar. De ville att jag skulle ta lite bilder från middagen och den efterföljande festen.

Allt fungerade bra tills några ordningsvakter hamnade i kameran. De krävde att jag där och då skulle radera bilderna, vilket jag inte gjorde. Lite senare kommer någon sorts chef och kräver samma sak och jag förklarade vänligt men bestämt att jag inte tänkte radera bilderna.
Vem var chefen, från stället ni åt middag på, eller från ditt företag?

Var det inte från ditt företag verkar det ytterst märkligt att du inte fick support av dina chefer/kolleger i denna situation med tanke på att det väl var ditt företag som betalade notan.
 
Vem den sk chefen var, vet jag ej - hon presenterade sig aldrig egentligen.

Mina kollegor stöttade givetvis mig och vår VD försökte även han ha en dialog med vakterna och chefen, men de var inte speciellt lyhörda. Visst, jag/vi hade kunnat fortsätta argumentera med dem, men det hade antagligen bara gjort att de blivit mer aggressiva.

Nattklubben vi var på är nog en av Stockholms största...
 

PMD

Aktiv medlem
Om du hade blivit upplyst i förväg om att fotografering inte var tillåten så var det helt i sin ordning av vakterna att avhysa dig.

Om du däremot inte blivit upplyst i förväg om att fotografering inte var tillåten, så var det bara i sin ordning av vakterna att avhysa dig om du envisades att fotografera efter att de upplyst dig om att fotografering inte var tillåten. Om du orkar (och bryr dig) så skulle du antagligen kunna göra rättssak av vakternas agerande i så fall.

Som flera redan påpekat så har ingen, utom en domstol, rätt att kräva att du destruerar bilder.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har blivit insläpad i köket på Café Opera och ytterligare någon av de större klubbarna i Stockholm när jag varit där och fotograferat mina arbetskamrater efter julfest med stor kamera och blixt. På Café Opera hade jag redan tagit en massa bilder, och blev tillsagd att de har avtal med diverse vimmelfotografer, så då slutade jag plåta. På det andra stället (som jag inte har en aning om vad det heter) hamnade jag i köket direkt efter att jag kommit innanför entrédörren :)

Dörrvakter gillar inte att bli fotograferade, men de har inga som helst befogenheter att hindra det (eller kräva radering av bilder) innan du är inne på deras domäner. Av ren självbevarelsedrift undviker jag dock att fotografera dem ..
 

ulf_jansson

Medlem
Vakterna vill väl inte att det ska finnas bilder på att de jobbar svart eller kanske är sjukskrivna från sin ordinarie arbetsgivare eller vad som helst annat...

Med tanke på att alla andra besökare fotar vilt med sina telefoner så känns det som vakterna inte riktigt tänkt igenom situationen.
 
ANNONS