Annons

Alternativ till Apple Aperture

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikru

Aktiv medlem
Jag har fortsatt kört Aperture för jag gillar programmet och en gång i tiden så var valet mellan Lightroom och Aperture och då valde jag Aperture för då hade programmet funktioner som då inte fanns i Lightroom. Sen gillar jag användare gränssnittet i Aperture. Då jag har köpt ny kamera och Aperture stöder inte det RAW formatet så måste jag gå en omväg via DNG konvertering.

Alternativ? Har full licens till Lightroom 5.7 (fick det i köpet av en Leica) men den har inte heller support för min nya kamera. Däremot använder jag Lightroom för att korrigera scannade bilder.

// Fredrik
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Testa Luminar 3 från Skylum. Programmet är helt klart ambitiöst. Om de lyckats eller inte är en annan fråga. Jag använder det oftast som en extension i Bilder (osx programmet alltså).
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag bytte från Aperture till Capture One för några år sedan och har inte ångrat mig. Dels för att jag får bättre resultat än med andra program jag testat och dels för att det går att anpassa gränssnittet så att jag kunde fortsätta känna mig som "hemma".
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag valde först Capture One 10 men blev galen deras bedrövliga buggar som konstant kraschade allt för mig och alla andra med större databaser.
Idag med version 11 och 12 är det säkert bättre men de förlorade mig.

Jag kör idag följande:

Lynapp för snabb triage.
Photo Supreme som DAM.
PhotoLab 2 som framkallare.

Sedan kompletterar jag med DxOs övriga program, Nikons svit, Pixelmator Pro och Affinitys program. Men jag gillar inte riktigt Affinitys sätt att dela demosaic-steget och övrig retusch.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag valde först Capture One 10 men blev galen deras bedrövliga buggar som konstant kraschade allt för mig och alla andra med större databaser.
Idag med version 11 och 12 är det säkert bättre men de förlorade mig.

Jag kör idag följande:

Lynapp för snabb triage.
Photo Supreme som DAM.
PhotoLab 2 som framkallare.

Sedan kompletterar jag med DxOs övriga program, Nikons svit, Pixelmator Pro och Affinitys program. Men jag gillar inte riktigt Affinitys sätt att dela demosaic-steget och övrig retusch.
Ja, 10:an var ganska buggig körde den som demoversion men avstod från att köpa då, utan väntade tills 11:an kom ut. Både 11:an och 12:an är helt OK.

En annan bra editor är ON1 Photo RAW 2019. Precis som Capture One Pro är den en mycket bra RAW konverterare och lagerbaserad editering. Tyvärr finns det dock inga importfunktioner för Aperture filer.
 
ANNONS