Annons

Utveckla sig inom landskapsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
intressant det med bildspel. Dock så måste man ju veta själv vilka bilder som är riktigt bra och vilka som duger som länkar mellan dom bra bilderna. bara det är ju riktigt svårt.

När jag gör bildspel så använder jag lightroom eller iphoto. funkar bra tycker jag.
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Om du anser att du blir smittad ska du förstås låta bli. Det går hur som helst inte att förneka att hans naturbilder från t.ex. 90-talet som inte är ihopklistrade är outstanding.
Precis. Så är det.
Det är upp till folk att kunna ha distans till att en person har misslyckats. Det behöver inte bli ens egen belastning utan en möjlighet att lära sig något i all ödmjukhet. Man behöver aldrig gilla det som hänt för att lära av fotografens kunnande, tvärt om skulle jag vilja säga.

När det gäller just ÄKTHET så är väl just en kurs hos Terje den man skall söka. Terje vet bättre än många vad som gömmer sig inom begreppet fotografi.. säkerligen inte minst pga svidande erfarenheter.

Varför skall fotografiet vara den nisch/genre där man inte lyssnar med respekt på den som misslyckats men överlevt.

Jaja, nog om det - jag tror hur som haver att gemene man/kvinna har vansinnigt mycket att lära vad gäller ljus och estetik från den mannen.
_________________________

Jag kan också rekommendera en tripp till Lofoten.
Planera in ett snabbesök hos Lofoten Folkhögskola.. mellan alla underbara landskap!
Varför inte surra med eleverna, insupa lite inspiration från det gedigna fotobiblioteket och slå en prat med lärarna.
Kanske spana efter en workshop i skolans regi? Nordeuropas absolut bästa institution vad gäller naturfotografi - tveklöst.
Miljön är makalös och vill du uppleva fabulöst vackert ljus så är tiden - as we speak - underbar och utmanande!

/N
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Jag använder ProShow Gold från Photodex (http://www.photodex.com/proshow/gold). Jag har dock en gammal variant då jag tycker den duger gott för mig. Jag gör inga "flashiga" bildspel utan jag håller det enkelt med vanliga övertoningar. Jag tycker programmet är enkelt att förstå (om man inte har krånglat till det på nyare versioner). Det är enkelt att ställa hur länge varje bild ska visas och hur lång övertoningen ska vara. Ljudet finns också där, så man kan synka övergångarna mellan bilderna och ljudet.

Jag tittade på deras sida och det verkar som man kan prova programmet innan man beslutar sig.

/Gunnar
 

Terje H

Aktiv medlem
Hej!
Ni som är intresserade är givetvis välkomna att höra av er angående mina olika kurser. Och jag har även en specialkurs i landskapsfoto. Ni kan besöka min blogg under rubriken Fotokurser på denna länk: http://hellesophotography.wordpress.com/fotokurser

De elaka eller lustiga kommentarerna om mitt fuskande har jag förklarat i olika tv-kanaler, radio, blogg, olika tidningar mm. Jag har lämnat detta bakom mig och mot alla odds kämpat mig tillbaka. Jag fotograferar mer än någonsin, har mängder av olika kurser och håller alltså på för fullt. De bilder jag manipulerade och erkände har jag slängt (knappt 100 bilder), alla övriga bilder i arkivet (ungefär 500 000 bilder) är synnerligen omanipulerade i datorn (klippta-och-klistrade).

Tack till dig Niclas för dina ord i diskussionen, och givetvis tack till alla ni andra som haft förmågan att sortera och även isolera händelsen - och nu ser allt det andra. Ser att ytterligare någon här i diskussionen faktiskt gått en onlinekurs i landskapsfoto som jag hade för ungefär ett år sedan och denna person får givetvis skriva vad han tyckte...

Jag får och har fått många positiva kommentarer till flera av mina ungefär 250 000 analoga bilder, men arkivet innehåller ju också ungefär lika många digitala bilder som heller inte är klippta-och-klistrade.

I normala fall håller jag mig långt från alla diskussioner på Internet där jag finns med i diskussionerna, men fick tips om denna och lovade att skriva några ord.

Att jag så pass ofta diskuteras i olika former måste jag ta som en komplimang, även om mycket av det som skrivs antingen är rykten, spekulationer, lögner eller lustifikationer.

Jag finns som medlem här på Fotosidan, men jag är inte aktiv och deltar inte i några diskussioner - eller för den delen läser några heller. Jag har inte den tiden och fokuserar helt och hållet på mitt eget fotograferande. Och ja, om ni nu skulle undra efter mängder av rykten och "information" på nätet så arbetar jag fortfarande som naturfotograf. Och jag är alltså mer aktiv än någonsin.

Tack för mig här, och fotohälsningar vidare till er alla!

/Terje
 

thommya

Aktiv medlem
Hej

Väldigt mycket bra skrivet och många bra idéer som kan få den värsta inspirationstorkan att släppa.
Det skrivs väldigt lite(inte bara i denna tråd) om det som händer innan själva fotograferingen.
Att hitta motiv och lära sig se är något alla behöver träna på. Vuxna människor filtrerar bort mycket av de sinnesintrycken som kommer eftersom vi bombas med information från alla håll och kanter. Vi lär oss alltså snabbt att bara se det som är viktigt. Det gör att vi tappar massor av fotomöjligheter eftersom vi bara går förbi utan att ens ha noterat dem.
Detta går att träna bort och man kan även utnyttja sina andra sinnen i högre grad.
Att komma tillbaka till ett barns stadie där nyfikenhet, inspiration, kreativitet och glädje i de enkla små sakerna kan lyfta ditt fotograferande.
Hur många har verkligen tittat på ett frimärke - på riktigt och grundligt? Kolla in boken How To Use Your Eyes av James Elkins på amazon.com för ett smakprov. Rekommenderas skarpt.
Själv har jag börjat blogga sedan årsskiftet och det har inspirerat mig. Mest av allt för allt intressant jag hittar när jag letar material. Mycket idéer och nya saker jag aldrig ens hört talas om.
Jag skriver om just sinnens betydelse vid fotografering samt komposition.
Titta gärna på http://www.thommyandersen.se och hoppas något kan vara till hjälp!

Vänliga hälsningar
Thommy Andersen
 
ANNONS