Annons

Utveckla sig inom landskapsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Kan rekommendera Sträckan mella Ystad och Brösarp på Österlen....
Lite längre upp skrev jag att jag var och fotade kuststräckor längs sverige i somras, bå åkte jag ända ner till ystad, och sen åkte jag över österlen när jag skulle till öland. Dock såg jag inte så mycket av börsars backar men jag tog kanske fel väg :)
 

Birdman

Aktiv medlem
Alla hamnar vi i svackor där inspirationen tryter och känner att man går runt i samma hjulspår - inget ovanligt, mig händer det titt som tätt. Nu fotar jag inte landskap (dels för att jag inte riktigt har känslan för det, men även det man skulle kunna kalla ett kunskapsglapp) men grunderna tror jag är det samma för vilken sorts fotografi man än håller på med.

För mig har det ofta handlat om att utmana mig själv till nya mål:

- Fota något helt annat ett tag. Street, resor, djur osv osv. Det kan i sin tur föda tankar som du sedan tar med dig i ditt landskaps- och naturfotande.

- Öva på att skriva artiklar och reportage. För mig har det varit en utmaning och ett komplement till fotandet - att på ett spännande sätt sätta sina bilder i ett sammanhang.

- Starta ett fotoprojekt i närmiljön. Tipset att tänka som du skulle göra ett uppdrag för NG är strålande. Tänk utställningar, tidningsartiklar osv osv.

- Tävla med dina bilder - det ger en nya sätt att se på saker och ting. Det ger inspiration och faktum är att svenskar som deltar i internationella naturfototävlingar är alldeles för få.

- Sök medlemskap i Naturfotograferna/N (eller någon annan fotoförening). En invalsprocedur som gör att du måste tänka till kring ditt eget bildmaterial och dig själv som fotograf mm mm. Dessutom en möjlighet till ett stort kontaktnät med mycket erfarna fotografer.

Bara några tankar på vägen...

// Daniel
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Lite längre upp skrev jag att jag var och fotade kuststräckor längs sverige i somras, bå åkte jag ända ner till ystad, och sen åkte jag över österlen när jag skulle till öland. Dock såg jag inte så mycket av börsars backar men jag tog kanske fel väg :)
Åkte du kustvägen till Kivik och sedan mot Brösarp finns det inte så många andra vägar än genom det backiga området.
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Alla hamnar vi i svackor där inspirationen tryter och känner att man går runt i samma hjulspår - inget ovanligt, mig händer det titt som tätt. Nu fotar jag inte landskap (dels för att jag inte riktigt har känslan för det, men även det man skulle kunna kalla ett kunskapsglapp) men grunderna tror jag är det samma för vilken sorts fotografi man än håller på med.

För mig har det ofta handlat om att utmana mig själv till nya mål:

- Fota något helt annat ett tag. Street, resor, djur osv osv. Det kan i sin tur föda tankar som du sedan tar med dig i ditt landskaps- och naturfotande.

- Öva på att skriva artiklar och reportage. För mig har det varit en utmaning och ett komplement till fotandet - att på ett spännande sätt sätta sina bilder i ett sammanhang.

- Starta ett fotoprojekt i närmiljön. Tipset att tänka som du skulle göra ett uppdrag för NG är strålande. Tänk utställningar, tidningsartiklar osv osv.




- Tävla med dina bilder - det ger en nya sätt att se på saker och ting. Det ger inspiration och faktum är att svenskar som deltar i internationella naturfototävlingar är alldeles för få.

- Sök medlemskap i Naturfotograferna/N (eller någon annan fotoförening). En invalsprocedur som gör att du måste tänka till kring ditt eget bildmaterial och dig själv som fotograf mm mm. Dessutom en möjlighet till ett stort kontaktnät med mycket erfarna fotografer.

Bara några tankar på vägen...

// Daniel



Funder som att du skall ställa ut i formatet 120x80 cm (minst) och att någon skall vara beredd att betala 4000 för att hänga upp den på väggen hemma för att beundras. Ta tre bilder av motivet, strot mellan och nära.
 

Neq

Avslutat medlemskap
Jag vill tacka dig Andreas som tog upp det här ämnet eftersom jag känner att jag sitter i samma båt som du när det gäller utvecklingsfasen. Vill gå vidare och utvecklas efter ett tag av stagnation. Tycker att diskussionen har varit mycket givande och inspirerande!

Skillnaden är väl att jag inte känner sug efter NG utan att snarare kanske se det som konst och sälja canvas och ställa ut på galleri. Har också funderat på att att försöka komma med i någon salong.

Ha ett riktigt trevligt, kreativt och utvecklande fotoår alla FS-vänner hälsar
Arne
 

andreassofus

Aktiv medlem
Roligt att tråden uppskattas :)
Riktigt många bra tips och tankar finns att läsa från första till sista sidan.

Har faktiskt tagit åt mig av tipset att gå på en workshop.
Anmälde mig till Patrik Larssons workshop i söderåsens nationalpark idag som kommer att handla om intima landskap. :)
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Har läst hela tråden och det är kul när det blir sådant engagemang kring ett ämne.

Du kanske har rätt i att jag har en del bilder med liknande motiv. Hur menar du att jag ska ändra på det? Inte lägga upp så många bilder i mina album från samma ställe, eller menar du att jag ska redigera dom annorlunda?
Hur ljuset är just den kvällen kan jag inte göra något åt :)
Jag bara konstaterar vad jag ser. Sen får du fundera och bestämma själv hur du ska gå vidare. Om du ska utvecklas tänker jag att du antingen får göra samma sak fast på ett annat sätt eller göra andra saker.

Tror du får vara beredd på att det kostar om du ska utvecklas. Som jag förstår det vill du fota stora och storslagna landskap. Det betyder resor, både med bil inom Skandinavien och resor längre bort. Workshops som har nämnts kostar också en del och om du ska uppgradera utrustning blir det lite slantar till.

Utöver det blir det en hel del jobb också. Och om du "kastar dig ut" så får du vara beredd på att kvaliteten sjunker ett tag eftersom du måste lämna din komfortzon rent fotomässigt. Det blir att till viss del börja om med fotandet.

Ett redskap som ingen nämnt ännu har du framför dig - FS. Jag ska gå in och kommentera några av dina bilder så hoppas jag att du gör det samma - och inte bara oj vad fint, utan försök tänka till - vad är plus och vad är minus med bilden. Om du läser FS Magasin förstår du hur jag menar. Tror man kan lära sig en hel del på att fundera över andras bilder - vad ser jag, vad ville fotografen, vad skulle jag vilja ändra... Dessutom kan det ju ge inspiration till nya bildideer.

Och eftersom du varit bl. a. på Tjurpannan och Ramsvik en del och kanske återvänder - hör av dig när det är dags. Att fota ihop med någon kan ju vara givande.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Om du anser att du blir smittad ska du förstås låta bli. Det går hur som helst inte att förneka att hans naturbilder från t.ex. 90-talet som inte är ihopklistrade är outstanding.
Det var ett skämt, därav den glada gubben i slutet på meningen.

Jag har inte sett hans bilder utan kände bara igen namnet efter lodjursbilden som han hade snickrat ihop.
 

snap01

Aktiv medlem
Angående min bildbehandling så är det säkert mycket som jag kan bli bättre på där. Har sett alla kurser på moderskeppet om bildbehandling även kollat massor youtubeklipp.
Angående svärtan så brukar jag vara noga med att sätta både vit och svartpunkt. Men jag kör ju samma typ av redigering på alla mina bilder nästan. Inte att jag kör med färdiga recept men , det blir mest att öka kontrast,klarhet och lite färgmättnad.

Har hört många gånger att färgerna i bilderna ser ut som pastellfärger, och jag håller med. Vet dock inte varför det blir så. Jag gör inget speciellt för att det just ska bli så utan jag tycker ofta att det är så på mina bilder.


Sälja bilder till tidningar ja. Det är ju en dröm, men jag trodde inte att man kunde göra det som privatperson. Jag trodde bara dom anställde frilansare och så.
Hus ska man gå vidare för att göra det då?


Jag tar inte din text som kritik och jag tar verkligen inte illa upp. Tvärt om. Detta betyder verkligen jättemycket för mig att ni skriver och ger mig tips och säger vad ni tycker är fel med mina bilder.
Jag vill ju utvecklas :)

Har du bra bilder så kan du sälja dom. Det är bara att starta en enskild firma men när jag började för länge sedan när jag inte hade företag så betalade tidningen sociala avgifter osv men rådde mig att starta eget för det blir så mycket enklare då. Få tidningar anställer någon idag oftast får du uppdragsresor eller att du åker på vinst o förlust o säljer förhoppningsvis bilder efter resan. Även reseföretag kör oftast med frilans du får uppdrag att åka till tex turkiet o plåta ex antal hotell o miljöbilder på ex orter o oftast 1 vecka på dig.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Har läst hela tråden och det är kul när det blir sådant engagemang kring ett ämne.



Jag bara konstaterar vad jag ser. Sen får du fundera och bestämma själv hur du ska gå vidare. Om du ska utvecklas tänker jag att du antingen får göra samma sak fast på ett annat sätt eller göra andra saker.

Tror du får vara beredd på att det kostar om du ska utvecklas. Som jag förstår det vill du fota stora och storslagna landskap. Det betyder resor, både med bil inom Skandinavien och resor längre bort. Workshops som har nämnts kostar också en del och om du ska uppgradera utrustning blir det lite slantar till.

Utöver det blir det en hel del jobb också. Och om du "kastar dig ut" så får du vara beredd på att kvaliteten sjunker ett tag eftersom du måste lämna din komfortzon rent fotomässigt. Det blir att till viss del börja om med fotandet.

Ett redskap som ingen nämnt ännu har du framför dig - FS. Jag ska gå in och kommentera några av dina bilder så hoppas jag att du gör det samma - och inte bara oj vad fint, utan försök tänka till - vad är plus och vad är minus med bilden. Om du läser FS Magasin förstår du hur jag menar. Tror man kan lära sig en hel del på att fundera över andras bilder - vad ser jag, vad ville fotografen, vad skulle jag vilja ändra... Dessutom kan det ju ge inspiration till nya bildideer.

Och eftersom du varit bl. a. på Tjurpannan och Ramsvik en del och kanske återvänder - hör av dig när det är dags. Att fota ihop med någon kan ju vara givande.
Ja storslagna landskap gillar jag. Men inte enbart. Som sagt så älskar jag västkusten och framförallt bohuslän. Därför reser jag just dit ibland och fotar. Tröttnar aldrig på landskapet där.

Gjorde ju även en resa i somras längs hela västkusten och öland och fotade.
Var även en tur i dom norska fjällen i somras, samt Toscana i italien, så det blev allt lite åkande förra året.
Ska se om jag kommer iväg nåt i sommar.
Ska ju i alla fall iväg till säderåsens nationalpark i maj och fota intima landskap och det ska bli mycket roligt.

Angående att studera och kommentera bilder här på FS så gör jag det dagligen. Jag kommenterar ganska mycket faktiskt och brukar börja med att skriva vad jag gillar med bilden, sen skriva vad jag tycker mindre om eller vad jag vill ändra på. Dock undviker jag att skriva om jag inte gillar bilden för folk är riktigt dåliga på att ta konstruktiv kritik eller bara kritik om sina bilder. Dom allra flesta vill bara ja kommentarer som just "Åh vad fint"

Jag har varit på tre ställen i bohuslän och fotat. Har varit en gång endast på dessa ställen.
Ramsvikslandet, tjurpannan och stångehuvud.

Alla har sin charm och jag kommer återvända , vet dock inte när än. :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Har du bra bilder så kan du sälja dom. Det är bara att starta en enskild firma men när jag började för länge sedan när jag inte hade företag så betalade tidningen sociala avgifter osv men rådde mig att starta eget för det blir så mycket enklare då. Få tidningar anställer någon idag oftast får du uppdragsresor eller att du åker på vinst o förlust o säljer förhoppningsvis bilder efter resan. Även reseföretag kör oftast med frilans du får uppdrag att åka till tex turkiet o plåta ex antal hotell o miljöbilder på ex orter o oftast 1 vecka på dig.
Det handlar alltså om att sälja bilder till resetidningar? Dokumentärfoto som illustrerar just det landet på ett bra sätt?
Eller menar du vilka tidningar som helst som bara vill ha en fin bild?

Hur bär man sig åt? Ringer man runt till alla tidningar som finns och frågar om dom vill köpa bilder?
 

snap01

Aktiv medlem
Det handlar alltså om att sälja bilder till resetidningar? Dokumentärfoto som illustrerar just det landet på ett bra sätt?
Eller menar du vilka tidningar som helst som bara vill ha en fin bild?

Hur bär man sig åt? Ringer man runt till alla tidningar som finns och frågar om dom vill köpa bilder?
Jag menar att jag sålt resebilder till resetidningar. Du får försöka hitta dom som kan vara intresserade av dina bilder. Jag har faktiskt sålt resebilder från ven till en resetidning kan finnas intresse även för svenska resmål i tidnigar som oftast kör utländska resemål. Oavsett det är bara att ringa o försöka få till ett möte med bildchefen oftast kan det vara bra att vara förberedd med att maila över ett ( smakprov). Förut när jag hade tid sålde jag in rätt mycket har haft 4 omslag o flesta större bildserier från bl.a. Vietnam,Grekland,Bali Spanien osv

Men mitt största råd är att försöka kolla in att man har rätt bildspråk för den man ringer till o att du har ett bra materiel. Kommer du in så är det alltid lättare att fortsätta efter det efterdom du har leverat förut. Då får man mail o frågor om man har bilder från den orten/landet osv
 

snap01

Aktiv medlem
Det som många spricker på är att dom har för smalt bildspråk oftast behöver man bredda sig. Om jag,pratar resefoto så måste man ha med allt från fina vyer,stränder,detaljer,mat,kvällsbilder,porträtt osv desto mer komplett du är desto lättare att sälja in sedan gäller det att ha bilder från det dom söker.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Tack för bra tips. Verkar ju riktigt roligt med resefotografering och är ju mycket det jag vill hålla på med. Jag älskar både att resa och fotografera. Att sen kunna sälja sina bilder sen vore riktigt roligt.

Men det måste ju ta väldigt lång tid att komma igång då man först och främst inte kan resa omkring hela tiden, dels för att det skulle bli alldeles för dyrt för en vanlig industriknegare som mig, och dels för att man inte kan ta semester när man vill.

Jag antar att man får vänta många år så man hinner bygga upp en bra portfolio från olika ställen i världen.
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Om man tycker att man har fastnat i sitt fotograferande, så kan testa att fokusera på att göra ett bildspel. För om man ska göra ett bra bildspel så krävs det ofta andra bilder än de man har. Ett bildspel där man staplar sina bästa bilder blir ofta ett tråkigt bildspel. Ett bildspel kräver omväxling. Landskapsbilder blandat med bilder på detaljer. Bilder som leder fram de som tittar på bildspelet.

Jag pratade en gång med en person som har stor erfarenhet av bildspel. Han sa att många glömmer ofta transportbilderna. Det är bilder som inte vinner några fototävlingar eller ens hamnar på någon vägg, men de är så viktiga för bildspelet för att de bildar den viktiga länken mellan de bra bilderna. Att göra ett bildspel tvingar ofta en att tänka i nya banor, vilket jag tycker gör att man får en annan syn på olika motiv. Motiv som man tidigare har missat eller tyckt att det är inget motiv som är värt att fotografera.

/Gunnar
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Om man tycker att man har fastnat i sitt fotograferande, så kan testa att fokusera på att göra ett bildspel. För om man ska göra ett bra bildspel så krävs det ofta andra bilder än de man har. Ett bildspel där man staplar sina bästa bilder blir ofta ett tråkigt bildspel. Ett bildspel kräver omväxling. Landskapsbilder blandat med bilder på detaljer. Bilder som leder fram de som tittar på bildspelet.

Jag pratade en gång med en person som har stor erfarenhet av bildspel. Han sa att många glömmer ofta transportbilderna. Det är bilder som inte vinner några fototävlingar eller ens hamnar på någon vägg, men de är så viktiga för bildspelet för att de bildar den viktiga länken mellan de bra bilderna. Att göra ett bildspel tvingar ofta en att tänka i nya banor, vilket jag tycker gör att man får en annan syn på olika motiv. Motiv som man tidigare har missat eller tyckt att det är inget motiv som är värt att fotografera.

/Gunnar


En mycket intressant ide att urveckla bla till vår hemsida. Det jag saknar är ett bra program att använda. Har du tips?
 
ANNONS