Annons

Störning i radiosändning

Produkter
(logga in för att koppla)

bäckman

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har en radiosändare från kaffebrus som jag använder till mina studioblixtar.
Allt funkar bra men ibland fyrar blixten av flera gånger på rad utan att jag
fotar. Trots att jag inte rör varken kamera eller blixt blixtrar det en eller
flera gånger. Detta händer även om kameran är av, med eller utan sändaren i
skon kvittar. Både då jag inte tagit något foto på ett tag men även under en
pågående tagning kan blixtarna leva sitt eget liv och dra igång med en serie
blixtande och därmed är blixtarna inte redo när jag direkt efter trycker ner
avtryckaren för en bild, vilket gör att bilderna blir mörka.

Vad kan det vara som stör? Ibland känns det som det blir värre när datorn är i rummet,
kan man stänga av någon funktion i datorn som stör? Bluetooth är av men det gör ingen skillnad.
Även varken dator eller mobil är på eller i närheten så flippar blixtarna.

Vad kan detta bero på?
Tack

/Magda
 

Virre

Aktiv medlem
nu har jag dålig koll på specfikationerna på den här typen av produkter men mitt snabba skummande antyder att de ligger på 433 Mhz där mycket annan utrustningen sänder. Att byta sig igenom alla kanaler på frekvensen är en bra början, och att leta all utrustning som kan sända/läcka på den frekvensen.

(Fast nu inser jag att jag bara tittade på en av sändarna så de kan ha annat omfång, och det kan mycket väll finnas en enklare förklaring.)
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, om blixtfjärrstyrningen använder 433 MHz-bandet kan det räcka att vara granne med en livsmedelsaffär. Många bakgavelhissar på lastbilar är radiostyrda, med utrustning som använder det frekvensbandet. Men det finns ungefär femtioelva andra applikationer också. Räckvidden är ofta 75-300 meter, beroende på omgivningen, så det kan vara något som inte står precis utanför dina väggar som stör.
 
Är det Visco blixtar?
I så fall kan du kolla vilka kanaler som är inställda på både sändare och mottagare och se till att dem är på samma kanal, är dem inte det kan dem spöka lite.
Om dem har samma kanal inställt, kan du testa dig fram med andra inställningar.
 

j2^

Aktiv medlem
Vad kan detta bero på?
Tack

/Magda
Som de andra har sagt så är problemet att länkarna är "stendumma" och liger på ett öppet frekvensband.

433 och 868MHz är "fria band", det behövs alltså ingen licens för att tillverka/använda utrustning på dessa frekvensområden. Alla får sända (med vissa begränsningar på uteffekt) här.

Detta gör att det är på dessa frekvenser som ringklockor, garagedörrsöppnare, ja i princip ALL trådlös utrustning som inte kör Bluetooth/WLAN/DECT/ZigBee finns på dessa band.

De enklaste radioutrustningarna lysnar bara efter en tillräckligt kraftig signal på "rätt" frekvens för att lösa ut, och sådan utrustning struntar i om det är _din_ sändare, eller lastbilen nere på gatan som sänder.

Mer exklusiv utrustning bor också på dessa frekvenser, men har inbyggd logik som kodar signalerna så att motagaren vet att det är "rätt" sändare som sänder.

Sen kan det ju vara glapp/jordfel i sändare/mottagare, eller batterierna kanske är för dåliga (eller har för HÖG spänning)...
 

Grimmer

Aktiv medlem
Kan det inte bara vara så att den manuella utlösarknappen (om det finns någon) på sändaren är glapp? Stäng av sändaren och ha bara mottagaren på. Då ser du ju om det är sändaren eller störningar som är boven. Sen är det väl lämpligt att åberopa garantin om det finns någon sån kvar.
 

lumor_

Aktiv medlem
Upplevde exakt samma sak tidigare. Kom till slut på att det var bilnyckeln som hade samma frekvens och att jag ibland råkade klämma den i fickan (särskilt när jag satt eller låg ner för att fota barn började det blixtra ohejdat). Som tur är verkar inte kamerans sändare låsa eller låsa upp bilen som jag har stående precis utanför studion. Om det inte är så för dig kan det ju vara någon granne som har någon form av sändare som råkar interferera.
 
ANNONS