Annons

D70, Satte i objektivet fel

Produkter
(logga in för att koppla)

hell_girl

Medlem
Det är väl onödigt att förolämpa den stackars ledsna TS. Vi kan väl konstruktivt hjälpa som vissa försökt göra? Alla gör fel ibland.

Bor TS nära Nikon service? Man kan kolla med Nikon var dessa ligger. Bor man nära kan man se om man kan komma förbi och de kan titta på det. Kom ihåg bara att begvärdet totalt inte överstiger 2000:-. Jag skulle nog föreslå detta då D70 har fokusmotor i huset med klokoppling (en liten skruv) som sticker fram i bajonettfattningen. Har man riktigt otur skulle jag tro att med våld att man skulle kunna skada den. I många fall, även om objektivet inte behöver den (motor i objektivet) kan kameran vägra att autofokusera även med AF-S objektiv om den är skadad (hörde detta från en proffs några år sedan). Lärde mig också att det är bäst att trycka in objektivlossningsknappen tills objektivet är färdigvridet då denna klo annars slits mot objektivfattningen och kan ta skada vid upprepade byten eller om man har otur.
jag har ca 1,5 timmes färd till närmsta, jag har inte vågat röra kameran sen den fastnade för det är en kamera jag får låna av min pojkvän som är fotograf och som hjälper mig att fotografera, han har försökt fixa det men har fått några hjälpsamma tips jag ska testa^^tack för vänligheten ^^
 

erro.se

Aktiv medlem
Ta ett par bilder på problemet med hjälp av en annan kamera och lägg upp här. Det är nog enklare att tipsa om man ser hur det ser ut.
 

hell_girl

Medlem
55-200 har väl för övrigt en plastbajonett som kostar 100 kr inkl. frakt på Ebay. Den bajonetten är rätt klen i sin konstruktion så den går säkert att sätta på fel med lite otur. Det är garanterat en helt annan sak än att sätta en vanlig metallbajonett fel iallafall.

Har jag rätt om plastbajonetten tror jag inte att du riskerar särskilt mycket på att lirka loss det, hakarna på bajonetten ger sig väldigt lätt utan att något annat skadas.
den är i metall :/
 

frwe

Aktiv medlem
Ett riktigt långskott. Det är väl inte så att någon ring på objektivet har snurrat så DET SER UT som objektivet sitter fel. Jag har också väldigt svårt att tro att det skall gå att sätta i det som beskrivet. Och det är väl ett Nikonobjektiv (eller med Nikonfattning)? Kanske dumma frågor men man vet ju aldrig. /Frode
 

hell_girl

Medlem
Så här ser problemet ut :/ all text är neråt eller när man snurrar så det nästan ska klicka så står texten på 15 över.

första bilden är då man snurrat så den skulle ha klickat,
andra är samma,
tredje är när jag har snurrat så den ska gå att ta av men den vill inte då det bara är 3/4 som är "öppen" och som fjärde bilden visar så sitter den helt fast ner till.


kan tillägga att den INTE klickar när jag vrider på sig och slutaren öppnar sig INTE som den ska utan tittar man igenom kameran så ser du inget om du inte håller den mot en lampa, då liknar det svävande ljus bakom tjockt svart tyg.
 

Bilagor

Senast ändrad:

frwe

Aktiv medlem
Har bajonetten lossnat från objektivet så att du i själva verket vrider på objektivet men bajonetten sitter fast? /Frode
 

larsborg

Aktiv medlem
Har bajonetten lossnat från objektivet så att du i själva verket vrider på objektivet men bajonetten sitter fast? /Frode
Va?
Så stark är väl ingen, så att bajonetten har lossnat från objektivet, - kanske med en rörtång modell större?
Bajonetten sitter med flera skruvar!

Ring Nikon Service, Stockholm, maila över dina bilder dit, de kanske har ett enkelt knep, att lossa optiken!
Om inte det går, rådfråga då var den närmaste kunniga återförsäljare/servicecenter finns i förhållande till din bostad.

I övrigt är denna återförsäljare rekommenderad ofta av agenturen:
Skåneland/MALMÖ Rajala ProShop Drottninggatan 36
 
ANNONS