Annons

"hemmagjord" Poster

Produkter
(logga in för att koppla)

Catten

Aktiv medlem
hejsan.

Egentligen ingen jätte seriös tråd. Men ville bara säga att idag så fick jag resultatet av en Poster som jag printat ut.

Bilden på postern är tagen med en 6mpix kamera och hela postern mäter 70x100cm. Och resultatet är helt förbluffande :) Mycket bättre än vad jag väntat mig.

Det jag har gjort är helt enkelt att jag har interpolerat bilden till denna poster storlek, och sen då lagt till en ram samt en text med modellens namn.

Tvivlade först att jag skulle få bra kvalité i så stort format, men som sagt så blev det kanonbra. Skrivaren i historian är en Xerox maskin, vet inte exakt benämning, men den kostade ett par hundra papp iaf :)

så ville egentligen bara säga, att det går att göra stora posters med bara en 6mpix kamera :D
 

macgunde

Aktiv medlem
Funderar lite på att fixa en egen poster jag med...

Skulle vara trevligt ifall du beskrev ditt tillvägagångsätt för att få så bra kvalité som möjligt i denna storlek. :)

--
Daniel
 

Catten

Aktiv medlem
det jag gjorde var egentligen bara att ändra document size i photoshop till 70x100, sen fixade photoshop resten själv,, jag skickade bara iväg .Psd filen till min kompis som jobbar på det där stället med skrivaren..

men iallafall,, photoshop.. Menyn, Image, Image size. och sen ändrar du i fältet där det står Document size.

svårare än så är det inte :)
 

macgunde

Aktiv medlem
Ahh du gjorde inga delförstoringar då... Har hört att ifalll man tex förstorar 10% varje gång tills man kommer upp i den storleken man vill ha så blir kvalitén bättre, men själv har jag inte testat detta...

--
Daniel
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Kan man smyga in en fråga som ligger nära topic?
Jag hade förut ett program som förstorade bilder otroligt bra. Men jag glömde tyvär bort vad detta program hette då jag inte hade någon nytta av det just då och avinstalerade testvarianten efter några försök.

Nu, söker jag liknande program för att förstora bilder. Jag kan säga att en bild på 1600x1200 tog ca 30minuter att förstora på en 1200Mhz dator, men resultatet blev förvånande bra.
 

elohim

Aktiv medlem
Nekomy skrev:
Kan man smyga in en fråga som ligger nära topic?
Jag hade förut ett program som förstorade bilder otroligt bra. Men jag glömde tyvär bort vad detta program hette då jag inte hade någon nytta av det just då och avinstalerade testvarianten efter några försök.

Nu, söker jag liknande program för att förstora bilder. Jag kan säga att en bild på 1600x1200 tog ca 30minuter att förstora på en 1200Mhz dator, men resultatet blev förvånande bra.
Programmet du söker heter antagligen 'Shortcut PhotoZoom Pro 1.095'. Och hette det inte det så är detta enligt mig det bästa programmet som finns (uppgradering av S-Spline Pro).

Själv testade jag att uppförstora en bild på 1280x960 till 8000x6000 och det blev förvånansvärt bra utan artefakter eller stor skärpeförlust. Att rekommendera alltså!

Kolla in http://www.trulyphotomagic.com/shortcut
 

Bilagor

dumbo

Aktiv medlem
Jag testade Photozoom Pro lite som hastigast nu. Jag har bara tittat på resultatet på skärmen, så hur det ser ut på papper vet jag inte. Interpolerade upp en 3008x2000 till 75x50cm@300ppi.

Jag jämförde med bicubic i photoshop i ett enda resp flera 10%-steg.

Sämst blir photoshop i ett enda steg. Det ger en del artifakter.
Photoshop i 10%-steg uppvisar minst mängd artifakter men är något mjukare än de andra två.
Photozoom är skarpast, men uppvisar nästan lika mycket artifakter som phptoshop i ett steg. Med Unsharp mask aktiverat gav detta mer artifakter än de båda andra.
Sen är det möjligt att man kan finjustera inställningarna i photozoom så att man får ett bättre resultat förstås.
 

mkpd

Aktiv medlem
köp boken "photoshop cs för digitalfotografer" av Scott Kelby. på sidan 75 finns ett bra tips för att göra små bilder till stora affischer, utan speciellt mycket förlust för det blotta ögat.
 

petervis

Aktiv medlem
Catten skrev:
det jag gjorde var egentligen bara att ändra document size i photoshop till 70x100, sen fixade photoshop resten själv,, jag skickade bara iväg .Psd filen till min kompis som jobbar på det där stället med skrivaren..

....
vad heter företaget som din kompis jobbar på..?
jag behöver få en utskrift i 70x100cm av en digital bild jag har.
vad plir priset i så fall?

m.v.h
Peter
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Lite off-topic men...
När jag ville testa detta så öppnade jag en 6mpix-bild. Navigerade mig genom "image size" och såg att en 6mpix bild redan är ca 100x70cm.
Sen höll jag på och mixtrade lite där, hit och dit. Sedan slog det mig att om man ändrade dpi så ändrades ju naturligtvis antalet pixlar*pixlar; men inte cm*cm. Detta har jag aldrig tänkt på i dessa sammanhang. Standardupplösningen på bilden var 72dpi.
PÅ digitalkameror så ställer man ju oftast in 1mpix, 2mpix, (1280x960, 1600x1200). Jag har alltid tänkt så att bilderna blir större vart efter. Men så blir det ju nödvändigtvis inte. Det beror ju på upplösningen i dpi.
Är det så att alla digitalkameror har 72dpi som standard?
 

Catten

Aktiv medlem
....
vad heter företaget som din kompis jobbar på..?
jag behöver få en utskrift i 70x100cm av en digital bild jag har.
vad plir priset i så fall?

m.v.h
Peter

-------------------------------

Han jobbar som arkitekt,, och gjorde det som en vänskaplig grej, så inget som går att göra så mkt tyvärr.
Men ett tips är ju att ta kontakt med en reklambyrå eller tryckeri. Utskriften i sig kostade 50kr i råmaterial.
 

mange78

Aktiv medlem
bullen_ skrev:
Lite off-topic men...
När jag ville testa detta så öppnade jag en 6mpix-bild. Navigerade mig genom "image size" och såg att en 6mpix bild redan är ca 100x70cm.
Sen höll jag på och mixtrade lite där, hit och dit. Sedan slog det mig att om man ändrade dpi så ändrades ju naturligtvis antalet pixlar*pixlar; men inte cm*cm. Detta har jag aldrig tänkt på i dessa sammanhang. Standardupplösningen på bilden var 72dpi.
PÅ digitalkameror så ställer man ju oftast in 1mpix, 2mpix, (1280x960, 1600x1200). Jag har alltid tänkt så att bilderna blir större vart efter. Men så blir det ju nödvändigtvis inte. Det beror ju på upplösningen i dpi.
Är det så att alla digitalkameror har 72dpi som standard?
Vet inte om jag förstått dig rätt här men dpi har ju som sagt inget med kamerans upplösning att göra, utan endast med utskriftens upplösning att göra. Prova att skriva ut en bild på 70x100 i 72 dpi så kan jag garantera att resultatet blir minst sagt spännande...

Testa på din bild att ändra upplösningen från 72 dpi till 300 dpi så ska du se att bildstorleken blir betydligt mindre. När man ändrar dpi på en bild ska man inte bocka för ändra antalet pixlar i bilden.

Mange
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Nej jag vet inte om jag förstår mig rätt själv ens. Jag blev så konfunderad och visste inte riktigt hur jag skrev :)

Anledningen till att ett digitalfoto blir mindre om jag ökar dpi, är ju att bilden bara har ett visst antal pixlar. Placerar jag dom tätare så blir ju bilden ihoptryckt. Naturligtvis.

Det kopplade inte riktigt i skallen när jag skrev först.

Men tack för visat intresse.
 
ANNONS