Annons

Den Högre Skolan

Produkter
(logga in för att koppla)

mannbro

Aktiv medlem
Intressant initiativ. Det ska bli spännande att se hur detta utvecklar sig.

Jag hoppas att det kan komma att fungera som inspirationskälla och tillgång för alla fotosidans medlemmar (inte bara de invalda) och att Jante håller sig borta.

Jag hoppas också att intagningsförfarandet ska fungera, men har lite farhågor. Eftersom det med all säkerhet är en kanonfin ego-boost att bli invald så kommer det säkert att vara eftertraktat att få en inbjudan. Jag hoppas, men är tveksam till, att de som är (och kommer att bli) medlemmar har tillräcklig integritet för att bjuda in andra baserat på deras bilder och inte låter kompisar och bekanta tjata sig in.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Exakt. Och därför kommer det stå under varje medlem vem den fått sin inbjudan av. Vi får helt enkelt hålla lite koll utöver detta.
 

lottawe

Aktiv medlem
Vad händer (rent tekniskt) om flera personer skickar inbjudan till samma person?

Om en medlem redan fått inbjudan och får en till, sparar då den medlemmens inbjudan som den inte nappar på in den inbjudan så den kan användas till någon annan?
 

BME

Aktiv medlem
Utmärkt initiativ. Personligen så har jag en samling länkar till FS-medlemmar som är särskilt inspirerande för mig, dvs. en privat definition av ”Den högre skolan”. Problemet är dock att man måste underhålla den listan, leta efter nya namn osv. Förhoppningsvis kan det här sällskapet ta dess plats som min lista över inspirerande fotografer som jag kan lära mig något av.
 

Artificiell

Aktiv medlem
DHS tjänar förhoppningsvis en roll som inspirationskälla. Dessutom hoppas jag upptäcka fler fotografer som jag tidigare missat. Det är ju lätt hänt att man - lite slentrianmässigt - fortsätter att titta bara på dem man känner till.
 

mattias__o

Aktiv medlem
Tycker att ideen med DHS är bra.
Jag har kollat lite på de som nu är invalda och undrar hur man gjort det första urvalet. Har man tagit hänsyn till de olika intresseområdena som finns inom foto så att alla områden finns representerade, eller har man helt enkelt valt några personliga favoriter?
Anledningen till att jag undrar är att jag tycker att mitt intresseområde som är naturfoto känns väldigt underrepresenterat bland urvalet.

Jag hoppas att det bjuds in naturfotografer i gruppen snart, annars tror jag inte att DHS kommer att tillföra mig särskilt mycket.
 

lottawe

Aktiv medlem
Det finns iaf ett par redan med naturbilder varav en av dem har naturfotografernas /N bakom sitt namn så helt bortsållat är nog inte natur..
 

Tre Ess

Aktiv medlem
Äntligen!

Det var inte en dag för tidigt. Nu börjar det bli struktur på
den här jättesoppan, så jag kan finna det jag eftersträvar.
Då kan jag sätta igång och titta på bilder i högre utsträckning
med större behållning och därmed bättre utveckling i mitt
eget fotograferande. Tack.
 

mattias__o

Aktiv medlem
Jag såg att det fanns några med naturbilder men spontant kändes det som om naturfotograferna var rejält underrepresenterade. Vi får se hur det utvecklar sig.
 

lottawe

Aktiv medlem
mattias__o skrev:
Jag såg att det fanns några med naturbilder men spontant kändes det som om naturfotograferna var rejält underrepresenterade. Vi får se hur det utvecklar sig.
Jag hoppas personligen inte att det ska bli överrepresenterade, för det har de altid varit på fotosidan annars och det finns en naturfotogrupp samt en biofotopool också.

Självklart menar jag inte att jag önskar all natur utanför, men jag önskar en betydligt bättre spridning än där natur är 60%, konst 2%, dokumentärt 2%, modell 10%, nude 6% och djur och barn 10% var.

Hittills är nog faktiskt spridningen i gruppen nästan otroligt rättvist fördelad om du kikar..
 

Arne S

Aktiv medlem
Inte för att jag känner mig kvalificerad, men vad är detta och var hittar jag den? Har sökt men ej funnit..

edit: Glöm det, jag hittade nu.
 

tobiasschroder

Aktiv medlem
Kan nog bli bra det här. Tycker dock spridningen är för dålig. Nästan bara svart-vitt och foton på personer från de flesta fotografer.
Finns nog flera naturfotografer som passar in i den gruppen. Men de kommer nog in så småningom.
 

mattias__o

Aktiv medlem
Jag har aldrig sagt att naturfoto ska bli överrepresenterat.

Det finns ju grupper för konst, gatufoto, model, mm också. Jag vill inte att någon grupp ska vara överrepresenterad utan vill se en jämn spridning.

Vid första kollen tyckte jag inte att det var det och jag ställde därför frågan om hur det första urvalet gjordes, dvs om man tänkte på att få en jämn spridning eller inte.
 
Senast ändrad:

nonno

Aktiv medlem
Estethia skrev:
jag tycker det är för dåligt med bröllopsfotografer... ;)
Jag måste nog hålla med de som uttryckt att det känns som det börjar bli allt för snedvridet i representation av olika genre i DHS.

Jag som naturfotointresserad utgick naturligtvis från att de skickligaste inom olika inriktningar (självklart även inom naturfoto!) skulle finnas med och även jag såg fram emot en bred grupp där det också finns inspiration att hämta just inom mitt intresseområde. Så utifrån hur stor gruppen bröllopsfotografer är här på Fs, så börjar du Christel att vara på snudd överrepresenterad. :) Nu vet jag ju att du även är inriktad på andra typer av motiv/genre, så den diskussionen är egentligen inte aktuell. Men din inflikning fick mig att reagera.

Om naturfoto inte är av intresse här på Fs, så är det kanske dags att ta bladet från mun och säga det?! För utifrån "grundinbjudningarna" är det svårt att tro något annat.
/Nonno
 
ANNONS