Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

snoreeler

Aktiv medlem
Jag har haft min Canon EOS 1100D i drygt två års tid nu, och den har varit väldigt bra. Dock märker jag att det är dags för en ny kamera, framför allt som jag har blivit mer av en pedant vad gäller skärpan. Då är frågan den vilken sorts kamera det ska bli. Jag har låst mej till Canon med objektiv och allt så byte av märke är inte aktuellt. Jag har haft mina ögon på 700D och står i begrepp att börja spara, men så såg jag en jämförelse mellan den och en 70D, vilket fick mej att börja vackla i min övertygelse. Det är bara drygt 2000 kr mellan dom i pris (om man utgår från Netonnet).

Det ska sägas att jag använder min nuvarande kamera till såväl privat fotografering som i jobbsammanhang. I jobbet har jag den till fotografering av kläder, såväl med som utan människor i dom, samt till olika intervjusituationer och då det behövs en dokumentation av en händelse.

Så vad ska jag välja?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Vilka objektiv har du?

Jag har haft min Canon EOS 1100D i drygt två års tid nu, och den har varit väldigt bra. Dock märker jag att det är dags för en ny kamera, framför allt som jag har blivit mer av en pedant vad gäller skärpan. Då är frågan den vilken sorts kamera det ska bli. Jag har låst mej till Canon med objektiv och allt så byte av märke är inte aktuellt. Jag har haft mina ögon på 700D och står i begrepp att börja spara, men så såg jag en jämförelse mellan den och en 70D, vilket fick mej att börja vackla i min övertygelse. Det är bara drygt 2000 kr mellan dom i pris (om man utgår från Netonnet).

Det ska sägas att jag använder min nuvarande kamera till såväl privat fotografering som i jobbsammanhang. I jobbet har jag den till fotografering av kläder, såväl med som utan människor i dom, samt till olika intervjusituationer och då det behövs en dokumentation av en händelse.

Så vad ska jag välja?

Det kanske är ett nytt objektiv du behöver?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Ok

Nja, jag har redan en del objektiv som är bättre än kitobjektivet som följde med. Det är kamerans autofokuspunkter jag börjat "växa ur".
Då är nästa fråga, hur mycket kan du lägga ut? Bättre skärpa (större sensor) och bättre fokus (fler fokuspunkter) får du med en mkIII. Men den kostar en slant.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag håller med Sven, tycker att 5D MKiii har varit ett otroligt lyft har även 70D, det är inte bara bilden (som iof blir bättre) utan själva handhavet som gör fotandet både lättare och roligare.

Snart får man väl 6D för 10k och då är diskussionen över för cropformatet..:)

/Ulf
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Din kameraväska?

Nja, jag har redan en del objektiv som är bättre än kitobjektivet som följde med. Det är kamerans autofokuspunkter jag börjat "växa ur".
Där finns det två objektiv. Ett 50 mm 1,8 som är bra skärpemässigt och ett Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2, som inte är det vassaste i branschen. Snarare rätt mediokert. Det bör du ersätta innan du köper nytt hus, som inte gör det objektivet bättre. Men du kanske har andra objektiv?
Hur är det med din bild behandling? Fotar du i raw och behärskar du skärpning i Lightroom eller PS?

Sen undrar den frågvise i vilka sammanhang du tycker dina bilder är oskarpa? Det finns mycket som påverkar skärpan så lite mer information skulle vara till hjälp.
 

snoreeler

Aktiv medlem
Där finns det två objektiv. Ett 50 mm 1,8 som är bra skärpemässigt och ett Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2, som inte är det vassaste i branschen. Snarare rätt mediokert. Det bör du ersätta innan du köper nytt hus, som inte gör det objektivet bättre. Men du kanske har andra objektiv?
Hur är det med din bild behandling? Fotar du i raw och behärskar du skärpning i Lightroom eller PS?

Sen undrar den frågvise i vilka sammanhang du tycker dina bilder är oskarpa? Det finns mycket som påverkar skärpan så lite mer information skulle vara till hjälp.
Jag har köpt ett Canon 55-250 mm som jag tycker är ett ordentligt lyft. Det har jag ersatt 70-300 mm-objektivet med och jag har redan packat ner det gamla objektivet.

Det är framför allt när jag tar ansiktsporträtt på visst avstånd som jag tycker att det inte blir skärpa överallt, men även när jag följer fåglar i flykt blir det rätt suddigt, framför allt med Tamron-objektivet. Det nya objektivet har raderat ut många av dessa problem. Det är bara med makrofunktionen som det faktiskt blir bra bilder.

Jag fotar helt och hållet raw och bildbehandlar med PS, Lightroom funderar jag på, men vill lära mej lite mer om PS innan jag går vidare.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Bättre

Jag har köpt ett Canon 55-250 mm som jag tycker är ett ordentligt lyft. Det har jag ersatt 70-300 mm-objektivet med och jag har redan packat ner det gamla objektivet.

Det är framför allt när jag tar ansiktsporträtt på visst avstånd som jag tycker att det inte blir skärpa överallt, men även när jag följer fåglar i flykt blir det rätt suddigt, framför allt med Tamron-objektivet. Det nya objektivet har raderat ut många av dessa problem. Det är bara med makrofunktionen som det faktiskt blir bra bilder.

Jag fotar helt och hållet raw och bildbehandlar med PS, Lightroom funderar jag på, men vill lära mej lite mer om PS innan jag går vidare.
55-250 är ju klart bättre än 70-300. Fåglar i flykt är det svåraste du kan ge dig på. Det kräver snabb autofokus i både objektiv och kamera plus en skicklig fotograf. För fåglar i flykt behöver du ett snabbare objektiv (stor bländare och snabb autofokus) och ett hus som matchar. Ditt 50-250 räcker nog inte riktigt till bl a för att ljusstyrkan inte ger dig tillräckligt snabba slutartider. Både kamera och objektiv begränsar dina möjligheter att fånga snabba fåglar i flykten.

Du behöver nog både att nytt hus och ett snabbare objektiv som gärna kan gå till 400 - 600 mm!!
 

StaffanW

Aktiv medlem
Då är nästa fråga, hur mycket kan du lägga ut? Bättre skärpa (större sensor) och bättre fokus (fler fokuspunkter) får du med en mkIII. Men den kostar en slant.
Jag håller med Sven, tycker att 5D MKiii har varit ett otroligt lyft har även 70D, det är inte bara bilden (som iof blir bättre) utan själva handhavet som gör fotandet både lättare och roligare.
Du behöver nog både att nytt hus och ett snabbare objektiv som gärna kan gå till 400 - 600 mm!!
Så TS frågar ifall han ska satsa på 700D för 6000:- eller 70D för 8000:- och ni föreslår en kamera för 25.000:- och ett objektiv för minst 12.000:- (alltså minst 37.000:- totalt, om vi inte ska gå 400mm mot 600mm, då börjar det närma sig 6-siffrigt).

Men visst, jag håller med om att det är ett lyft från crop till 5D/6D (har själv 600D och 6D, har haft 5DIII). Men 6D kostar nästan dubbla mot 70D.

Om valet ÄR mellan 700D och 70D samt uppgraderingen gäller från 1100D, skulle jag absolut välja 70D.
Bäst är att gå till butik och klämma/känna.
 

snoreeler

Aktiv medlem
Jag får tacka för alla tips och råd som kommit hittills. Jag har inte tänkt att bli proffsfotograf, även om jag många gånger tänkt på hur det skulle vara att ha en riktig proffskamera. Det där med fåglar i flykt har jag förstått är ett kapitel för sej och jag är egentligen nöjd bara jag får en fågel med på bild. Det ska förstås synas att det är en fågel.

Valet står fortfarande mellan 700D och 70D. Det skulle vara intressant att veta för- och nackdelar mellan dessa. Jag vill kunna balansera mellan privat- och jobbfotograferingen som tidigare. Jag får göra föreslaget, gå till närmaste butik och klämma på dom lite för att få en känsla för dom.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Jag får tacka för alla tips och råd som kommit hittills. Jag har inte tänkt att bli proffsfotograf, även om jag många gånger tänkt på hur det skulle vara att ha en riktig proffskamera. Det där med fåglar i flykt har jag förstått är ett kapitel för sej och jag är egentligen nöjd bara jag får en fågel med på bild. Det ska förstås synas att det är en fågel.

Valet står fortfarande mellan 700D och 70D. Det skulle vara intressant att veta för- och nackdelar mellan dessa. Jag vill kunna balansera mellan privat- och jobbfotograferingen som tidigare. Jag får göra föreslaget, gå till närmaste butik och klämma på dom lite för att få en känsla för dom.
Har inga egna erfarenheter, men generellt mellan en Canon xxxD och xxD i samma generation, så är det ofta samma (eller väldigt lika) sensor, alltså ger samma bildresultat (med samma tid/slutare/objektiv).

Skillnaden är resten. xxD brukar vara lite större, ha bättre autofokus, fler b/s, bättre ergonomi (knappar, rattar mm), tyngre mm mm. Så en tur till affären ger säkert en hel del.
 

xla

Aktiv medlem
Köp dig en begagnad 7D då. Skillnaden i bildkvalité är inte speciellt stor mot nuvarande kamera då du får samma 18mp sensor som sitter i 550D men du kommer hur som helst inte märka någon skillnad på bildkvalité från en cropsensor av samma fabrikat. En 1100D är lika kapabel till att leverera skarpa bilder som en 7D eller en 70D eller en 700D. Du får snabb af, hög fps och ett tåligt magnesiumhus som känns jävligt pro i handen för en liten peng, populär fågelkamera också så det lär nog funka att knäppa en och annan fågel i flykten.
 

monsterb

Avslutat medlemskap
Köp dig en begagnad 7D då. Skillnaden i bildkvalité är inte speciellt stor mot nuvarande kamera då du får samma 18mp sensor som sitter i 550D men du kommer hur som helst inte märka någon skillnad på bildkvalité från en cropsensor av samma fabrikat. En 1100D är lika kapabel till att leverera skarpa bilder som en 7D eller en 70D eller en 700D. Du får snabb af, hög fps och ett tåligt magnesiumhus som känns jävligt pro i handen för en liten peng, populär fågelkamera också så det lär nog funka att knäppa en och annan fågel i flykten.
Det låter som ett mycket klokt råd! 7D har även mikrojustering så om det görs riktigt kan du säker få din 50mm ännu vassare så att porträtten blir skarpa.
 

Dessis

Aktiv medlem
Står det mellan de 2 och du har pengarna så köp 70D:n.
Har själv den och är mycket nöjd!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nog bättre att satsa på ny bättre optik snarare än att byta kamerahus, i vart fall så länge bytesalternativen är ett annat Canon APS-C kamerahus.
 

snoreeler

Aktiv medlem
Anledningen till att jag vill ha en ny kamera är autofokusen som jag tröttnat på i min 1100D. Den är för långsam när det gäller att hänga med rörliga saker som fåglar och tåg. Jag bryr mej inte om det blir hundraprocentigt skarpt, bara tillräckligt så man ser vad det är för fågel eller kan läsa det som står på sidan av ett lok i rörelse. Dock har jag som skrivit tidigare blivit något av en pedant vad gäller skärpa. Inte absolut skärpa på allt som är fokus men det ska inte vara småsuddigt här och var, som om fokusen släpper, vilket den gör på min 1100D. Som det varit hittills har jag bara lyckats då och då med detta, och då faktiskt bäst med mitt kitobjektiv.

I övrigt är det inga större fel på kameran och jag planerar att ha den kvar som komplement när jag köper nytt. Ett problem har jag löst, det med långzoomobjektiv. Det nya har jag nästan hela tiden på kameran. Skönare och säkrare än det gamla från Tamron.

Som det låter på er här verkar det som jag bör spara ihop lite mer och skaffa en 70D. Det får jag börja spara ihop så smått till så jag kan köpa den till julen. En julklapp till mej själv alltså.
 

xla

Aktiv medlem
Som det låter på folk här så har dom själva en 70D och därför är den bäst. Dom enda argumenten som tas upp i tråden är ju står valet mellan dessa kameror skulle jag välja 70D, ingen anledning till varför.

Jag vet inte vad du menar med det du säger dock men vilken kamera du än väljer så kommer allt som är i fokus vara skarpt. Skulle det vara fläckar som är ur fokus har du antagligen extremt mycket skräp på sensorn. Vissa objektiv kan vara lite mjuka men bilden är ju inte heller klar i kameran utan behöver skärpning innan konvertering om du fotar i raw.
 

PMD

Aktiv medlem
Valet står fortfarande mellan 700D och 70D. Det skulle vara intressant att veta för- och nackdelar mellan dessa.
EOS 70D har mycket bättre autofokus än EOS 700D. EOS 70D har samma autofokus som EOS 7D.

Jag bytte nyligen från EOS 60D till EOS 70D för att jag tyckte att det gick dåligt att fotografera tornseglare. Med EOS 70D låser AF:en på en fågel på ett par hundra meters håll. Det var omöjligt med EOS 60D.

Det går fortfarande dåligt att fotografera tornseglare, men nu beror det mer på mig än på kameran. :)
 
ANNONS