Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
EOS 70D har mycket bättre autofokus än EOS 700D. EOS 70D har samma autofokus som EOS 7D.

Jag bytte nyligen från EOS 60D till EOS 70D för att jag tyckte att det gick dåligt att fotografera tornseglare. Med EOS 70D låser AF:en på en fågel på ett par hundra meters håll. Det var omöjligt med EOS 60D.

Det går fortfarande dåligt att fotografera tornseglare, men nu beror det mer på mig än på kameran. :)

Skulle tro att det till stor det även beror på tornseglarna. De är svåra att få på bild hur bra utrustning man än har

Tornseglare ÄR svåra!

Det svåra med Tornseglare är att hinna få in dom i sökaren över huvud taget tycker jag, speciellt när dom är nära. Har en 800E, och får jag bara in fågeln i sökaren så lyckas det rätt så bra för kameran att hitta fokus, men också det blir svårare ju närmare fågeln är.

Försökte nu i juli att fota Tornseglare som "dricker" med mitt Nikon 80-400mm zoom, men märkte att både jag och kameran lyckades bättre vid 300mm. istället för 400mm. Den manövern när dom "skopar" vatten in i munnen är över på delar av en sekund, är min uppfattning. Med 800E har jag ändå rätt så mycket pixlar att beskära i..

Här finns en blogg om just detta:
http://www.fotosidan.se/blogs/ogonblicksstunder/hur-slacker-tornseglare-sin-torst.htm

Mvh!

ANNONS
Götaplatsens Foto