Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dator för lagring och bild

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Hur säkert betraktar ni lagring på SSD jämfört med disk? Jag var tidigt på SSD-tåget och fick några kraschade diskar. Diskar som gick att få liv i igen men jag inte kunde riktigt lita på.

Nya grejer antas.
SSD är generellt tåligare än mekaniska diskar (speciellt bra i bärbara och mobila lösningar), men tack vare mycket ny teknik som utvecklats snabbt så har det också funnits mer barnsjukdomar och problem, speciellt med firmware:en i en del SSD.

Nu säger frugan till mig att jag måste resa mig upp och börja förbereda saker innan gästerna kommer, men Gott Nytt på er alla! :)
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Hur säkert betraktar ni lagring på SSD jämfört med disk? Jag var tidigt på SSD-tåget och fick några kraschade diskar. Diskar som gick att få liv i igen men jag inte kunde riktigt lita på.

Nya grejer antas.
I det valet finns ju mer än bara säkerhet att ta hänsyn till, men det tar jag inte i detta inlägget.

När det kommer till SSD så är det större skillnad mellan consumer/enterprise än bara firmware på disken. En SSD slits ut efter ett antal skrivningar, hur många beror på typ vilken typ av teknik som används. Detta brukar man kalla Daily writes (hur många gånger du kan skriva över hela disken per dag) och mäts i dagar, eller total write capacity och det mäts då i bytes (terabytes oftats för att förenkla). Det gör ju att man vill hålla nere antal skrivningar.
En SSD lämpar sig inte så bra för långtidslagring då varje cell tappar laddning över tid, så man vill med jämna mellanrum läsa och skriva om datan. Jag skulle gissa att diskens kontroller löser detta om den är inkopplad och igång, men för lagring på hyllan blir det problem.

Det är därför SSDer numera alltid säljs i 120/240GB och inte 128/256 som är den jämna tvåpotens som är den egentliga kapaciteten. Överskottet används för att ersätta gamla trasiga celler med tiden. Dom första SSD-diskarna var oftast 48/64GB och när cellen gick sönder var den sönder.

Personligen kör jag som nämnt tidigare HDD för all lagring/backup, men det är mer en kostnadsfråga, 34TB kostar en del i SSD ;)

Jag hoppas det besvarar din fråga och börjar också känna att denna diskussionen kanske ska brytas ut till en egen tråd så att TS kan få lite mer hjälp här istället :)
 

iSolen.se

Guest
SSD är generellt tåligare än mekaniska diskar (speciellt bra i bärbara och mobila lösningar), men tack vare mycket ny teknik som utvecklats snabbt så har det också funnits mer barnsjukdomar och problem, speciellt med firmware:en i en del SSD.

Nu säger frugan till mig att jag måste resa mig upp och börja förbereda saker innan gästerna kommer, men Gott Nytt på er alla! :)
Stationärt tänkte jag.

Ingen hänsyn till fysisk påverkan.

Gott Nytt År!
 

Nisse.K

Aktiv medlem
SSD är generellt tåligare än mekaniska diskar (speciellt bra i bärbara och mobila lösningar), men tack vare mycket ny teknik som utvecklats snabbt så har det också funnits mer barnsjukdomar och problem, speciellt med firmware:en i en del SSD.

Nu säger frugan till mig att jag måste resa mig upp och börja förbereda saker innan gästerna kommer, men Gott Nytt på er alla! :)
Håller helt med här, för mobila lösningar är SSDn helt överlägsen, och även som OS/arbetsdisk för stationära lösningar med tanke på prestandan. Men där finns ju inte problem jag beskrev ovan.

Som lite kuriosa har jag i jobbet stött på en Intel-disk (310 om jag inte minns helt fel) som i vissa lägen kunde få för sig att den bara var 8MB och då rapportera det uppåt. Hjälpte inte med att bryta strömmen, varken en stund eller flera dagar. Men hade man tur och startade om den i rätt läge kunde rapportera korrekt storlek igen. Tog lång tid att få ett erkännande och en buggfix från Intel, men till slut så :)

Gott nytt år!
 
ANNONS