Annons

Leverera fler bilder än man får betalt för?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats.J

Aktiv medlem
En tidning (magasin) är intresserad av att publicera 4-5 av mina bilder. Vi kom överens om ett pris för 5 bilder. Nu vill de ha 9 bilder, som de säger, att ha som urval inför publiceringen. De betalar för 5 högupplösta bilder men vill ha 9 levererade.

Jag anser att de skall betala för de bilder jag levererar. Sedan är det upp till dem om de väljer att inte publicera alla bilderna. Ni som brukar leverera bilder till tidningar hur agerar ni i en sådan här situation.

Mvh
Mats
 

ErlandH

Aktiv medlem
Normalt betalar köparen för rätten att publicera en bild. Visst kan du kräva betalning för att låta dem titta på dina bilder, men då lär du få svårt att göra några affärer.
 

Mats.J

Aktiv medlem
Normalt betalar köparen för rätten att publicera en bild. Visst kan du kräva betalning för att låta dem titta på dina bilder, men då lär du få svårt att göra några affärer.
De har redan gjort ett urval från ett galleri som jag skapat för dem. Och i det galleriet har jag behållit originaldimensionerna på bilderna vilket innebär att de har kunnat se bilderna i naturlig storlek, om deras skärm var tillräckligt stor för det. ;) Det handlar alltså inte om att ta betalt för att de skall få titta på bilderna.

Jag har hitintills fått betalt för varje levererad bild så det känns lite osäkert att "ge bort" 4 bilder. Är detta ett vanligt förfarande att man levererar fler, högupplösta, bilder än vad som publiceras och sedan bara får betalt för de som publiceras?

Jag vill förtydliga att detta handlar om arkivbilder så detta är ingen uppdragsfotografering.

Mvh
Mats
 

Nikita

Aktiv medlem
Leverera de 9 bilderna lågupplösta. På så sätt kan de titta på dem i lugn och ro på sina egna skärmar samt prova vilka bilder som passar bäst till texten (om de nu ska publiceras tillsammans med en text). När de sen valt ut de 5 bilder som passar bäst skickar du över dem.
Alternativt så levererar du 9 högupplösta bilder och skriver att de 4 bilder som ej publiceras måste raderas och får ej sparas på något sätt för att eventuellt publiceras vid ett annat tillfälle.
 

Peterus

Aktiv medlem
Man KAN ju också lägga in en text i bilderna som gör att det inte går att använda "skarpt"
"Copyright XXX"
När de valt skicka bilderna utan texten.

/Peter
 

Per

Aktiv medlem
Jag förstår inte problemet - ös högupplösta bilder över dem om de så vill! Du vill väl att de ska upptäcka och fatta tycke för så många av dina bilder som möjligt, och därefter publicera dem - det är ju det du tar betalt för, inte för att de får titta på dem? Eller känns det som en oseriös tidning som kommer att använda dina alster utan överenskommelse?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ser heller inget problem... föutom att ditt förtroende för dom inte är så hög.
Du har ju ett avtal på 5 publicerade bilder. Att de vill ha 9 att välja i högupplöst är att det är enklare att granska dom i utskrivet format i bra kvalité. Inte andra störande element som Copyright vattenstämplar, pixliga lågupplösta bilder odyl.
Så jobbar inte proffsen.


/Stefan
 

Mats.J

Aktiv medlem
Ser heller inget problem... föutom att ditt förtroende för dom inte är så hög.
Du har ju ett avtal på 5 publicerade bilder. Att de vill ha 9 att välja i högupplöst är att det är enklare att granska dom i utskrivet format i bra kvalité. Inte andra störande element som Copyright vattenstämplar, pixliga lågupplösta bilder odyl.
Så jobbar inte proffsen.


/Stefan
Jag är just nu väldigt försiktig (bränt barn skyr, som bekant, elden) då jag visat för högt förtroende i tidigare fall. Men det är kanske bara jag som är överdrivet nojjig, så det är bara att se till att svälja gamla oförrätter och blicka framåt.

Jag tackar er alla för era kommentarer. Jag ger dem 9 högupplösta bilder och hoppas att allt går bra.

Mvh
Mats
 

ErlandH

Aktiv medlem
Per och Stefan har helt rätt. Jag har själv i många år jobbat på den "mottagande" sidan och skulle aldrig acceptera att jobba med annat än tryckbara bilder. Precis som beställarna i det här fallet skulle jag också ogärna göra det slutliga urvalet innan layouten är färdig.

Ett enklare och trevligare sätt att hantera detta (vilket beställaren förmodligen skulle uppskatta) är att göra ett paketpris: leverera de nio bilderna, kom överens om arvode på x kronor oberoende av om de använder en eller nio.
 

AndyK

Aktiv medlem
Är det inte bara så att ni kommer överens om att avtalet gäller för 5 bilder, men att de kan få titta på 9. Vill de sen publicera flera vid samma tillfälle, eller vid ett senare tillfälle är det vara att skriva in ett styckpris per publicering (utöver de ursprungliga 5).
 

Mats.J

Aktiv medlem
Per och Stefan har helt rätt. Jag har själv i många år jobbat på den "mottagande" sidan och skulle aldrig acceptera att jobba med annat än tryckbara bilder. Precis som beställarna i det här fallet skulle jag också ogärna göra det slutliga urvalet innan layouten är färdig.

Ett enklare och trevligare sätt att hantera detta (vilket beställaren förmodligen skulle uppskatta) är att göra ett paketpris: leverera de nio bilderna, kom överens om arvode på x kronor oberoende av om de använder en eller nio.
Jag blev "tagen på sängen" och lite orolig att de försöker lura mig då de helt plötsligt vill ha 9 bilder då vi tidigare bara pratat om 4-5 bilder och pris på det. Då jag nu har ett mejl från dem där de säger att de tänker bara publicera 4-5 bilder så ger jag dem de 9 bilderna som de vill ha att välja ur.

Mvh
Mats
 

Kvitung

Aktiv medlem
Jag förstår inte heller problemet, efter som dom inte köper bilderna utan köper rätten att publicera.

jag skulle skicka massor och varför skulle du bli blåst?

Vad är viktigast sitta och sura och vara übernojig om ev. bildstöld, eller exponera sig som en fotograf som är lätt att arbeta medoch inte krånglar
 

Lurch

Avslutat medlemskap
Jag har just gjort samma sak, levererat tio hörupplösta bilder till en tidning. Jag är inte orolig, det är bara att läsa tidningen sen och kolla så att de har betalt för det som de har publicerat.
 

Mats.J

Aktiv medlem
Jag förstår inte heller problemet, efter som dom inte köper bilderna utan köper rätten att publicera.

jag skulle skicka massor och varför skulle du bli blåst?

Vad är viktigast sitta och sura och vara übernojig om ev. bildstöld, eller exponera sig som en fotograf som är lätt att arbeta medoch inte krånglar
Jag lämnade över 12 bilder till tidningen så de skulle ha ett urval.

Statusen i dag är att de inte har betalt mig än vilket de skulle har gjort för 2 veckor sedan så nu har jag fått skicka en påminnelse, dessutom så har de publicerat fler bilder än vad de sade från början. I dagsläget vet jag inte om jag skall uppfatta det som positivt att de valt att publicera fler bilder än vad som var överenskommet då de inte har betalt mig än. Hur jag skall hantera "överpubliceringen" vet jag inte än. Jag avvaktar påminnelsen som jag har skickat och ser om och hur de reagerar på den.

Mvh
Mats
 

tobbj712

Aktiv medlem
Större företag är i regel extremt långsamma på att betala. De brukar skita i vad som står på fakturan och ändå köra 30 dagars betalningsfrist.

Jag tycker att du skall lägga till ordinarie styckpris på de bilder som de publicerade utan er överenskommelse
 

ErlandH

Aktiv medlem
Statusen i dag är att de inte har betalt mig än vilket de skulle har gjort för 2 veckor sedan så nu har jag fått skicka en påminnelse, dessutom så har de publicerat fler bilder än vad de sade från början.
Då tycker jag det är dags att du ringer beställaren och säger precis som det är, typ: "Jag har visserligen redan skickat faktura, men nu ser jag att ni publicerade sju bilder och det var ju kul. Men priset vi kom överens om gällde fem bilder..." och sen diskuterar fram ett nytt pris.
 

Mats.J

Aktiv medlem
Jag har inte lyckats nå beställaren på telefon och de har inte responderat på min påminnelsefaktura. Så nu har jag kontaktat kronofogden och ansökt om ett betalningsföreläggande.

Mvh
Mats
 

MattiasL

Aktiv medlem
Folk är tyvärr ofta lite slarviga med att betala i tid. Jag tycker nog att det är lite väl tidigt att dra in kronofogdar. Det vore ju himla tråkigt om de försökte smita från betalning, men än är det nog läge att vänta. Ett par påminnelser ska det väl gå innan det är kronofogdeläge. Kan ju handla om att någon gått på semester eller så.

Ang. grundfrågan tycker jag mig ha hittat en balans som funkar. Jag brukar skicka fler bilder än vad som ska tryckas till slut. Det ger formgivarna större frihet och ett glatt humör. Samtidigt inte för många snarlika bilder, för då verkar det obeslutsamt.

Jag brukar ändå redigera rätt mycket bilder för min egen skull så då kan man ju lika gärna ge dem valmöjligheter. Vad gäller betalning tar jag gärna betalt per timma, eller kanske oftare enligt en i förväg bestämd klumpsumma, så får man lura ut vad man har råd att inkludera i det hela.
 

VinceNight

Aktiv medlem
Tycker inte man ska behöva påminna folk att betala en vara de köpt, och speciellt inte när de publicerat fler bilder än vad som var överenskommet. Skicka fogden på dem du!
 
ANNONS